Ha roligt med häst på "boxvila"?

L

lolouice

Hej!
Jag undrar om det är någon som har tips på roligheter man kan ha med en häst, som pga en halkskada måste gå in vid tre och därefter måste vila? Det finns ju såklart inte jättemkt men om det är någon i samma sits som har något tips?

ps. Hästen var broddad i hagen men har halkat och måste vila i två veckor. Eventuellt mer. Han går själv i hage på förmiddagen och går in vid tre. Han får inte gå med de andra hästarna då han måste ta det lungt. D.s

/L

Sv: Ha roligt med häst på "boxvila"?

klicker och trickträning! sök på "klickerträning" eller "clicker training" på google, så hittar du massor av tips! Det behöver inte ens innebära att de rör sig, det kan handla om att lära dem gäspa;)

Min 1,5åring står på box pga sårskada och jag har satt upp hösnören i taket som jag fäster äpplen och morötter i. Hon älskar det.

060215harmorot.jpg

Filmsnutt
http://www.zippyvideos.com/9285991043768796/100_3452/

Om du gör det så tänk på att när h*n fått bort gobiten ska det inte bli en ögla på snöret för då kan h*n fastna med en tand i den och göra sig illa.

Vilken SÖÖÖT! :love:

Det ska jag absolut prova, men hur får man till det så att det inte blir någon ögla?

Tack! :bump:

Svårt att förklara men jag gör hål i "godisarna" sen så trär jag en ögla av balsnöret genom hålet och tar änden av snöret och drar igenom...utom i den nedersta moroten/äpplet för den drar jag bara genom öglan sen inte mer.

Förstog du något av det?

okej! jag fattar! ska göra det imorgon tänkte jag... det funkar med balsnöre också va?

=D

Finns ju färdiga leksaker att köpa, dels bollar med handtag sen någon mineralsten som hänger från taket.

Hade själv tänkt göra en leksak av en fotboll. Jag sak göra små hål i den och stoppa typ pellets i den, så när hästen rör bollen ploppar det ut en godsak.

Annars trär jag pilgrenar i boxgallert, lite att pyssla med samtidigt som det är bra gymnastik för tänder och hjärna...

När min lillskit stod helt inne (pga gipsad hov) fick han traska runt i stallgångarna medan jag mockade... Det var ju jättespännande att gå och utforska småsaker och spannar och sånt. Man får ju se till att de inte kan komma åt något som de kan skada sig på bara...

Ankan skrev:
Svårt att förklara men jag gör hål i "godisarna" sen så trär jag en ögla av balsnöret genom hålet och tar änden av snöret och drar igenom...utom i den nedersta moroten/äpplet för den drar jag bara genom öglan sen inte mer.

Förstog du något av det?

öhhm, kan du ta det en gång till? eller kanske sätta in en bild?

inge tips tyvääär, men rykta myket, du får en ren å blank häst jalllafall :angel: MEn Jag tyker att det vra UNDERBART att du startade en tråd om det! så gulligt, snacka om att bry sig om sin häst, :D Såna här trådar gör mig oerhört glad! :bow:

En häst i stallet stod på boxvila i nästan en månad å han hadde inte änns utredd fång!! :mad:

Eller JO jag har ett Tips! MEn inte bara till dig!! till ALLA!! :banana:
Basi Block :D
Alla hästar jag har sett som har fått smaka på det blir som Galna!
Dom älskar det, och tro det eller ej! men Min ponny Blir Myket Lyckligare med Basi Block,, :rofl:

http://www.forsgard.se/basiblock.htm

http://www.vitablock.se/

__miiiaa__ skrev:
inge tips tyvääär, men rykta myket, du får en ren å blank häst jalllafall :angel: MEn Jag tyker att det vra UNDERBART att du startade en tråd om det! så gulligt, snacka om att bry sig om sin häst, :D Såna här trådar gör mig oerhört glad! :bow:

En häst i stallet stod på boxvila i nästan en månad å han hadde inte änns utredd fång!! :mad:

Åh! tack tack.. det är ju så onaturligt för hästen att stå inne så jag tycker verkligen att de ska ha något att göra. De ska ha kul helt enkelt! :banana:. Hängde upp morötter i taket idag, först blev han lite förvånad och stod i hörnet och glodde ett bra tag. Men sedan så kände han väl doften eller något och började hålla på.. riktigt kul att se!!.

Men omg... snacka om oansvarig hästägare eller fodervärd eller vad det nu är. Boxvila ska man bara ta till om hästen verkligen inte får röra på sig alls. Vet en häst som står på boxvila för att han är hingst,verkligen hemskt. :eek:

/L

__miiiaa__ skrev:
Eller JO jag har ett Tips! MEn inte bara till dig!! till ALLA!! :banana:
Basi Block :D
Alla hästar jag har sett som har fått smaka på det blir som Galna!
Dom älskar det, och tro det eller ej! men Min ponny Blir Myket Lyckligare med Basi Block,, :rofl:

http://www.forsgard.se/basiblock.htm

http://www.vitablock.se/

verkar riktigt smaskigt och gott! :p Ska kolla upp saken närmare så får vi se.. är ju inte milionär tyvärr. men tack!! :banana:

ta det lugnt med de där, hästar har fått fång av blocken...:(

marijaa skrev:
öhhm, kan du ta det en gång till? eller kanske sätta in en bild?

Hmm ska försöka förklara igen, men någon bild har jag inte. Jag gör hål i tex moroten sen så tag jag balsnöret och viker dubbelt och trycker genom hålet, då blir det som en ögla som sticker ut på andra sidan som jag drar änden (som hänger ovanför moroten och inte är genomdragen) genom öglan och drar åt.

Sätter jag fler morötter på balsnöret så brukar jag bara dra genom det dubbla balsnöret och sen låta det hänga. Hon får loss dom nedersta väldigt enkelt men det blir iallafall inga öglor som sitter kvar när hon är klar som hon kan fastna i.

Bättre? :p

lolouice skrev:
Hängde upp morötter i taket idag, först blev han lite förvånad och stod i hörnet och glodde ett bra tag. Men sedan så kände han väl doften eller något och började hålla på.. riktigt kul att se!!.

Ja det är superkul...vi skrattade massor när vi hängt upp första gången åt Perla. Nu blir hon förvirrad om vi inte hänger upp det...VILL HA *S*

aha, nu fattar jag:banana:

ska testa, har en häst som inte står på boxvila men som vandrar runt en massa i boxen på natten så spån och skit tumlas runt en hel del...

Så jag LYCKADES förklara :banana: jag som är så dålig på det annars :bump: :banana: :bump:

jag hängde upp två morötter i boxdörren, tyvärr kunde jag inte hänga dem fritt så han får kämpa lite med boxgallert, han gav upp efter en stund men han hade fortfarande hö kvar. är övertygad om att de är uppätna i morgonbitti...

Tack för tipset! :bow:

Kan hästar få FÅNG av blocken? .. men ja du, man kan ju alltid hålla på o mysa mycket med hästen så att ni blir ännu närmare polare, kanske göra en massa olika frisyrer på'na? ja du..

Men Hänga-godis-i-snöre-grejen verkade ju asbra, värsta fiffigt. :)

äsch, det blev en ögla så jag fattade nog inte ändå, men jag testade ett annat sätt, så som jag tror så här i efterhand att du menade :angel: , så får vi se imorgon...

Morätterna blev stenfrusna i stallet i natt så han hade faktiskt lämnat en...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar