ha råd med en till häst...?

K

Klorin

Som jag har förstått så är det många här på buke som har fler än en kuse hemma...
Tänkte att detta måste ju vara bästa platesen att fråga på :crazy: .
Jag har nu en 6årig D-ponny valack hemma, jag har ägt honom sedan han var 4 och har utbildata honom själv m. tränar hjälp.
Dock känner jag att jag har tiden och lusten till att ha en till kuse, just för att kunna varva den rut. med den orut. ponnyn.
Och att detta skulle kunna leda min ridning framåt och höja nivån på mitt tävlande.

Jag vill ha mer effektiv träningstid för att utvecklas mer...
Dock förstår jag inte riktigt hur man ska få ihop det, så jag undrar hur har ni löst det? :confused:

Sv: ha råd med en till häst...?

Prioritera bort annat som nya kläder, utgång på krogen samt andra nöjen man har förutom hästarna.Ibland räcker det inte ändå å det bör man väl inse innan man köper en till häst så man inte sitter där å inte har råd att köpa hö till kusen.

Jo det finns ju saker man kan dra ned på, dock så måste jag stå i ett inakorderings stall vilket gör att själva grovfoder och stallkostanden kommer att fortsätta vara fast.

Annars hade man kunnat spara en slant på att ha hemma eller hos ngn. bekant. :smirk:

Jag känner ingen som har två hästar och har dom inackorderade, dom som har mer än en häst har eget stall.... att ha två hästar inhyrda är väldigt dyrt!

Panter skrev:
Jag känner ingen som har två hästar och har dom inackorderade, dom som har mer än en häst har eget stall.... att ha två hästar inhyrda är väldigt dyrt!
Jo då det finns. I mitt stall finns två ägare som har två hästar var. Dock inte helinackordering.
Nej tre förresten.

Senast ändrad:

Panter skrev:

de finns faktiskt en hel del. I förra stallet hade 5 personer 2 hästar var uppstallade/inackorderade. Jag kommer själv ha två hästar under sommaren och hösten så visst går det, men man får prioritera bort en hel del annat. Inte köpa nya kläder, kanske inte ska stå på det dyraste och finaste stället, inte gå ut osv. Sen beror det ju på var i sverige man bor också, det är billigare på vissa ställen, dock är det dyrt i stockholmsområdet (där jag bor) att ha två hästar inackorderade om man ska vara i närheten av bussförbindelser eller tåg.

Jag har 3 hästar inackoderade - egentligen skall det kosta mig 2000.-/mnd inkl allt utom kraftfoder, jag betalar nu 1500.-/häst. Men jag prutade ned hyran då jag är samma ägare på 3 hästar, några stall kan faktiskt gå ned i pris om man ska ha sina 2 hästar i samma stall. Bara till att ringa runt och fråga hur dem vill ha det.

Panter skrev:

Vi har tre hästar inackorderade... Men nån nytta ska man väl ha av alla år på högskola :)

Bra lön, billigt boende, minska på alla utgifter som inte är nödvändiga. Sambo med samma intresse underlättar förstås. Man får helt enkelt gå igenom hur mycket pengar man får in varje månad, räkna ihop alla utgifter och kolla om det finns utrymme för en till häst.

Det handlar mycket om att prioritera! För min del är det inte viktigt att alltid ha det senaste i klädesväg eller prylar.
Man får även fundera på om det är viktigt att stå i det nybyggda och kanske dyrare stallet eller om man kan nöja sig med något billigare.
Ibland går det att få billigare stallhyra om man hjälper till lite mer i stallet.
Du kanske kan ha en medryttare på den ena hästen som kan betala en del?

Dte är billigast att ha hästen hemma, jag har 3 hästar hos mina föräldrar men letar egen gård nu, även om jag inte betalar el för mina hästar så kostar det mkt mindre än om jag skulle betala kallhyra på 1000/häst å ändå fått köpa strö, hö, foder osv.

Jo jag har varit ute och kollat på stallplatser här i området runtomkring, dock ligger hyran på ca 1500/mån. Men då ingår allt förutom skötsel av den egna hästen och eget kraftfoder.
Men har ni krävt att få "mängdrabatt" eller är det något ni har förhandlat er till efter att man har stått där ett tag? :confused:

Jo har funderat lite på det också, men det känns på lite halv dumt att skaffa en häst om man endå ska låta någon annan ta hand om den...
Vill ju isf hitta någon som är vettig och tänker "häst" som jag gör :).

Ett annat alternativ skulle kunna vara om du lånar en häst o utbildar den, och att ägaren står för vissa kostnader, så blir det inte så dyrt för dig.
Visst, du får en häst till att utbilda, men det behöver ju inte betyda att det måste va en unghäst o din egen är ju ändå 6 år nu, så du har väl kommit rätt långt med den eller?

Annars får du ju ta hela kostnaden för hästen själv, om du inte skaffar en medryttare förstås.
Du kanske ändå ska ta en häst på foder först, så märker du om du har råd, många foderhästar kan man ju köpa sen!

Jopp 6åringen håller på och befäster sina FEI rörelser.

Jo ska kanske och kolla på hästar nu i veckan, har fått tips om en intressant foderponny.
Men jag ska pröva ditt tips och kolla runt lite efter en ponny som behöver utbildas :p .

Senast ändrad av en moderator:

jag har fyra som står inackorderade. Är ensamstående mamma som jobbar inom vården. Det blir mkt nudlar och nästan bara secon hand kläder till mig själv....

Vi hade 3 inackorderingar.. min mammas häst som vi betalade full hyra för.. och min häst.. som jag inte behövde betala så mkt för.. och sen när jag tog hem min ponny igen efter att han hade varit ute på foder, så fick jag skaffa en halvfodervärd till honom för att vi skulle ha råd.. även om vi inte behövde betala full hyra för honom heller eftersom vi känner ägarna till stallet sen 8 år tibax då min mamma flyttade dit sin häst.. sen så hade jag mina hästar i ett lite mindre stall bredvid det stora, där det inte finns vatten.. så man får bära vattenhinkar.. därför är det lite billigare där..
Man får ju avstå från mkt annat.. det blir ju inte nya kläder så ofta och inte så mkt festande.. men jag har alltid tyckt att hästarna har varit viktigare..
Tycker halvfodervärd är ett bra allternativ.. om man hittar en BRA, vilket jag gjorde :banana:

Jag har alla mina hemma i ett eget stall. Att hyra in mig skulle inte passa mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama