Ha medryttare eller ej

M

Magrinette

Har haft tankarna på att skaffa medryttare till min häst 1-2 dagar i veckan och hade idag ute en gammal kompis som provred och va intresserad.

Det gick jättebra och jag sa ja och hon ska ut och rida på måndag, men det känns fel ändå på något sätt. Inte hon utan tanken på att ha någon annan där 2 dagar i veckan.

Känner att jag har lite dåligt samvete liksom, jag har ju tiden till henne men ville ha en dag eller två hemma, och nu har det börjat gå så bra i vår ridning.

Är jag verkligen redo att sätta medryttare på henne... Det känns inte så...

Hur kände ni som har medryttare?

Sv: Ha medryttare eller ej

Släpp kontrollen! Din häst kommer ha det jättebra utan dej och det är nyttigt att göra något annat ibland, ha lite tid för sig själv eller för kompisar och familj.

jag tycker att det är otrligt skönt att ha medryttare 2 dagar/vecka. Jag har egentligen tid för hästen, men tycker dels att det är skönt att ha en helt ledig dag, och att ha hjälp när jag reser bort.

Hästen har det jättebra med medryttaren, även om det ÄR lite ovant i början. Så lägen du hittar en medryttare du litar på, och som din häst trivs med så kommer det säkert bli jättebra.

Om det är en kompis så jag vet inte, en av mina medryttare var kompis med en annan som jag blev tvungen att säga upp för hon klarade inte av hästen. Då fick jag hat telefonsamtal av hennes mamma och det fick även medryttaren som är kvar. Men de är inte vänner längre. Det kan bli så fel....

Jag har också känslan av att jag inte vill ha medis på min häst. Försökte att ha skötare en dag i veckan en gång för många år sedan, men det slutade bara med att jag var i stallet ändå och hade gjort allt utom borstat på hästen när min kompis kom...
Nä, jag gör allt själv, då vet jag exakt hur hästen mår och hur allt blir gjort. Kan ju knappt låta min mamma ta hand om hästen en dag utan att ringa och fråga åtta ggr om hästen mår bra.

*kl*
Tror att det kan vara nyttigt för många hästar att ridas av någon annan ibland.
Se bara till att trots att ni är kompisar har ett riktigt kontrakt och att hon vet vad hon får och inte får göra med hästen.

Vi har inte pratat med varandra på 5 år innan detta och hon har själv häst med föl men det känns som jag inte vill lämna bort 2 dagar.

Det har börjat gå så bra i min ridning och verkligen börjat gå framåt, hon är en känslig och svår häst men jag vet att hon är duktig, hon ska rida på måndag men jag ska ut där ändå, lämna foder.

Jag har otrolig ångest i kroppen, jag vill nog verkligen inte detta...

*kl*
Tror att det kan vara nyttigt för många hästar att ridas av någon annan ibland.
Se bara till att trots att ni är kompisar har ett riktigt kontrakt och att hon vet vad hon får och inte får göra med hästen.

Jag tror också att det är bra för hästen om någon annan rider den ibland. Det har jag börjat tänka på när det gäller min häst. Jag köpte henne som tvååring och har haft henne i fyra år. Det är bara jag som hanterar henne och rider henne. Hon har bara blivit riden två gånger av två andra personer. Annars är det bara hovslagaren som kommer var sjunde vecka. Vi är ju iväg och tränar och träffar andra men då är hon med mig. Det är kanske inte så bra egentligen.
Men vad gör man? Hoppas att jag alltid kan fortsätta med henne utan att bli sjuk eller annat. Jag vill inte ha någon medrytttare. Jag vill ta hand om henne själv. Jag tycker att jag har den tiden. Mina barn är stora och det är en bra avkoppling och känns aldrig jobbigt.
Men det är säkert som jag är smått hysterisk. Egentligen tror jag säkert att någon annan kan ta hand om henne lika bra.

Ifall det inte känns bra att skaffa medryttare nu, så är det bättre att vänta. Jag har själv en medryttare, och litnar på henne fullständigt. Det är superskönt att få ledigt två dagar/vecka för att kunna plugga ordentligt.Men som sagt, känns det inget bra, kommer du inte få någon ro med en medryttare.

Jag förstår hur du tänker. Har haft egna hästar i 7 år men sålde min senaste för några månader sedan. Har inte haft medryttare på dom för det kändes fel, som du säger. Men nu är jag själv medryttare och det funkar jättebra! Ägaren var väldigt kontrollerande i början och jag kände att hon hade svårt att lita på mig, eftersom det varit stul med hennes tidigare medryttare. Men nu har hon slappnat av och jag känner mig verkligen uppskattad!:)

Det finns en del oseriösa medryttare där ute som är oansvariga, men det finns också såna som jag:p, och eftersom hon är din kompis så borde hon ju verkligen anstränga sig för att sköta hästen så bra som möjligt. Du kan ju vara med henne hos hästen dom första gångerna hon är där och sedan lite då och då så du ser hur hon rider och hur hon och hästen funkar ihop. Då kanske du känner dig lite lugnare.

Jag har också känslan av att jag inte vill ha medis på min häst. Försökte att ha skötare en dag i veckan en gång för många år sedan, men det slutade bara med att jag var i stallet ändå och hade gjort allt utom borstat på hästen när min kompis kom...
Nä, jag gör allt själv, då vet jag exakt hur hästen mår och hur allt blir gjort. Kan ju knappt låta min mamma ta hand om hästen en dag utan att ringa och fråga åtta ggr om hästen mår bra.

Haha, känner igen det där. Är också av den naturen att jag vill ha stenkoll på läget, inte låta någon annan göra det. Tyvärr många gånger får jag väl säga, för man blir grymt bunden.
Det har nästan gått till överdrift, då stalltjejerna mockar till mig, så mockar jag en gång till när jag kommer, bara för att jag vill ha det på ett visst sätt :crazy:.

Kände att jag lämnade ämnet lite, ber om ursäkt. Jag hade satsat på medryttare om jag var du.

har medryttare 2dgr i veckan, å de är såå härligt! förr va jag världens kontrollfreak å jag fattar inte hur denna helt okända människa orkade med mig när jag förklarade exakt vilket hål sadelgjorden skulle vara på när han gick ut ur stallet och när hon satt upp :crazy:
nu har de släppt och de känns jättehärligt:)

ska ha ut honom på foder 6dgr i veckan till hösten när jag flyttar t strömsholm så får mamma ta 7e dagen så jag kan rida när jag kommer hem igen:) de hade känts värre om jag inte haft medryttare på honom ett halvår innan!:bump:

Ifall det inte känns bra att skaffa medryttare nu, så är det bättre att vänta. Jag har själv en medryttare, och litnar på henne fullständigt. Det är superskönt att få ledigt två dagar/vecka för att kunna plugga ordentligt.Men som sagt, känns det inget bra, kommer du inte få någon ro med en medryttare.

Jag antar att du tryckte på fel knapp. jag har inga planer på att skaffa medryttare.

Eftersom du så instinktivt känner att du inte vill ha en medryttare tycker jag inte du ska ha det - för medryttarens skull. Bra medryttare är känsliga för vad hästens ägare tycker, och om hon känner att du tycker det är jobbigt att någon annan rider är det stor risk att hon blir nervös och får prestationsångest. Det är inte en situation jag skulle vilja vara i som medryttare. Så förklara läget för henne direkt, och fortsätt rid själv så länge.

Vi håller just på att skaffa medryttare, har hittat en jättetrevlig tjej som allt funkar med. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att bara se medryttaren rida hästen en gång (=provridningen) och sedan släppa iväg henne ensam att rida. Under hela den första månaden så ska vi rida tillsammans(funkar såklart bara om man har mer än en häst, men annars så kan man ju t ex cykla med) så att jag kan lära henne så mycket som möjligt om hästen och hur vi vill att den ska ridas. Jag hoppas att när man lägger lite tid på att hjälpa medryttaren i början så får alla mer ut av det i längden!

Jag har försökt hitta en bra medryttare till min häst... Men tyvärr är det ingen som klarar av honom. Min häst är jättesnäll, men han testar gärna sina ryttare. Men om man bara klarar det så är han hur snäll som helst... Men tyvärr har han kastat av medryttarna som flugor och sen vågar dom inte hoppa upp mer. Eller så låter dom honom göra en massa saker som han inte får, och då när jag ska rida nästa dag är han ett helvete att handskas med... Så jag gav upp tanken på medryttare...

Jag har haft medryttare på min häst innan. Jag hade inga problem med att släppa kontrollen. Det som jag kände som negativt var att vi inte red precis på samma sätt, jag och medryttaren. Detta resulterade i att min unga och relativt outbildade häst kanske blev lite förvirrad. Det var stor skillnad att rida om det bara var jag som ridit på en vecka mot att medis hade ridit emellanåt. Allt gick så mycket bättre då endast jag ridit.

Det är säkert helt annorlunda med en etablerad och äldre häst, och som kanske inte är fullt så känslig som min.

Jag är inte säker på att det är så nyttigt alla ggr att låta andra rida ens häst. Visst lånar jag gärna ut min häst - när jag står med och tittar under tiden och kan komma med tips och avbryta om det går åt fel håll. Enda undantaget är MYCKET skickliga ryttare som rider på ett sätt som hästen trivs med och som jag eller min tränare anser har något att tillföra min häst. Och en liten tjej i stallet som just har vuxit ur sin shettis, hon älskar min häst och min häst tycker bra om henne, men då rider hon ut i skogen i sällskap med antingen mig eller min bror. Överlag tror jag att min häst rids av någon annan än mig ca 10 - 15 ggr per år och då är det inte så många olika ryttare. Förra året tror jag det var fem, mig, min bror inkluderade.

Hej hej, jag är själv medryttare. :d Min medryttarponny är mycket personlig och de har inte hittat någon som passat så bra ihop med henne tidigare, men vi kom bra överens direkt. Hon är både relativt het och mycket tittig, och jag är väldigt smickrad över att ha blivit "betrodd" att ta hand om henne så mycket. Jag får ju själv en klump i magen om någon annan än hennes ägare ska rida henne, blir så orolig för att de ska, ja, kanske inte föstöra henne, men få henne att börja med gamla olater igen som att stegra eller vara hård i munnen... Samtidigt är ju jag i det här fallet medryttaren (the bad guy, hehehe :D ), och jag tar hand om ponnyn så bra jag någonsin kan. :love: :d

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama