Ha med hunden på ridturen!?

Snobben

Trådstartare
Har precis skaffat valp,en sötnos som är korsning mellan springer spaniel & welsh corgi cardigan.:love:

Just nu är det ju inte mer än att man helst ska uträtta sina behov utomhus som är träningen,nog svårt det för en liten "bebis":angel:

Men tänkte ändå höra med er som har med era hundar under ridturerna,hur tränar ni för det?Har alltid hunden med i stallet?Lär ni hunden att "gå fot" med hästen eller får den springa fritt?

Kul & höra hur ni gör!:)

Sv: Ha med hunden på ridturen!?

jag brukar ha med min hund när jag rider och jag har inte tränat nå specielt på det. i skogen får hon springa lös och efter vägen får hon gå brevid hästen i dicket lr på sidan. det enda jag har gjort är att när det kommer en bil så stannar jag och hon får sitta brevid hästen.... för säkerhetsskull....

Hej !

Jag har också haft mina två hundar med mig jämt när jag rider. En förutsättning är nog att grundlydnaden sitter innan , så att de verkligen lyder på inkallning och följer med så att de inte stannar när man rider iväg. Mina har "gått fot" brevid hästen och det har funkat kanon.

Hur bra det funkar hänger nog en del på hundens personlighet och de förutsättningar som finns i terrängen där du vill rida. Grundlydnaden måste finnas och om du inte har väldigt säkra förhållanden kanske du inte får ut riktigt vad du har tänkt dig av själva ridturen (du kan inte koncentrera dig helt på ridningen).

Min gamla hund är trygg och självständig och blir inte rädd om jag rider ifrån honom. Hittar han något intressant så stannar han helt enkelt och kan komma rejält på efterkälken om jag inte hela tiden håller koll och ser till att han håller tempot uppe. Då blir inte ridturen så rolig för varken mig eller hästen så oftast får hunden inte följa med. Däremot promenerar jag gärna med hund och häst, då är tempot bättre och hunden hinner stanna och nosa utan att det blir problem.

De gånger jag har hunden med har jag godis i fickan. Jag brukar sätta honom vid sidan om det kommer en annan hund eller en moped, cykel eller liknande (rider aldrig nära bilväg om hunden är med). Sen kastar jag ett par godisbitar som han får nosa upp som belöning.

Min nya hund har jag inte börjat träna på detta eftersom vi har så mycket annat som vi först måste träna på :)

Om du rider där det finns folk så sitt av och plocka upp hundbajset annars får du "vän av ordning" på halsen.

Hälsn
Lejonelle

Har precis börjar rida med hund då jag haft min vovve bara en månad (4 årig hane foderhund) Så länge inkallningen är bra från marken går det nog bra! Han var ganska tveksan i början och kunde stanna och se mot mig länge för att sedan vända och dra hemmåt i full karriär (han skulle leta upp mig) Fick kalla på honom ofta förstärka mycket och sitta av rätt ofta och gå en 20-30 meter med honom vid sidan när jag sedan satt upp och fortsatte var han lugn och följde bra ett tag sedan kanske man fick sitta av igen. Sitter av och går med bägge djuren över vägen och vågar inte rida längsmed vägar med honom (då går vi och han får ha koppel) över vägen går han fot lös...
När vi skrittar kan han glömma sig och nosa på saker och bli lite borttappad ibland men i trav och galopp löper han lyckligt med i full kareta! Snabb som bara den är han lilla hunden!

Ser gärna bilder på hunden då jag har en Welsh Corgi Cardigan. :)
Håller med i det de andra säger, vill bara poängtera att Welsh Corgis är avlade för att valla kor och bita dem i hasorna, beteendet kan sitta kvar så var noga med att han inte hoppar efter hästens hovar när ni drar iväg så att han blir sparkad.

Ska försöka lägg in en bild vid tillfälle:)

Har läst om att rasen är "hälnafsare" så hoppas att det inte blir för mkt av dom generna i honom!;)

Tack för era svar. En bra grundträning med andra ord.
Har haft med honom till stallet än så länge så han vänjer sig med hästarna.fanns både hästar & hönor & katter där han är uppfödd,vilket är bra.Hoppas på att han kan va med i stallet framöver & förhoppningsvis under ridturer men det är ju ett tag innan han får motionera lite mer.

Min vovve lärde jag att gå framför hästen.. när det blev galopp så blev det liksom av sig självt att hon sprang åt sidan när hon märkte att hon inte hann med längre (med matte skrikandes från hästen:GÅ ÅT SIDAN:rofl: ) Så nu kan hon det komandot med;) Hade alltid godis med från början, så hon visste att det va en bra grej att komma till matte, trots att hon va rädd för hästen.. Efter vägar så lägger jag henne i diket, stannar hästen och komenderar hunden i diket..:D Detta kan man lära dom på vanliga prommisar med;) Hoppas allt går vägen för dig nu!/C

Hej! Jag har flertalet Cardigan och undrar nyfiket om du vet namnet på mamman/pappan till din valp och var den kommer ifrån. Lite nyfiken eftersom dom är så pass ovanliga :d. Skulle vara skoj att se bilder på din valp!

Jag har en Australisk Kelpie som är tre år som jag har med på ridturer. Hon hade väldigt god grundlydnad från början (tävlade lydnad tex), och jag hade ett befäst kommando på att hon skulle gå vid min vänstra sida som jag kunde använda rätt enkelt från hästryggen.

Dock är hon Kelpie och har heeler-egenskaper, så hon går ju gärna bakom hästen (som dock accepterar det), så jag får säga åt henne att hålla sig brevid. Men hon tycker det är jätteroligt att vara med på ridturer!! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 501
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 749
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 510
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar