Ha kul med hästen?

Barnardo

Trådstartare
Jag vill ha tips på vad man kan göra för nåt roligt med hästen? Som att lära den olika trick och leka!
 
Sv: Ha kul med hästen?

Jag älskar att lära min häst trick, bara det att jag har lite svårt att veta hur jag ska gå tillväga... :crazy:

Det han kan nu är: Buga, "vacker tass" (sträcka fram höger framben som man tar tag i och hälsar), plocka upp saker från marken, stå löst utan att gå iväg (t ex på gången, ute medan jag stänger dörren till stallet efter oss, på ridbanan), inte äta ur krubban fören jag säger "varsågod", gå efter mig löst, "yoga", spela fotboll.

(Allt kanske inte alla kallar trick, men eftersom det inte är självklara grejer för alla hästägare så fick det stå med)

Det jag vill lära honom: Ligga, stegra, löslongering (springa runt mig på en liten volt fast han har chans att springa i väg och göra annat), spanskskritt, kompliment, sitt.
 
Sv: Ha kul med hästen?

När jag och min kompis var ute och red...och till viss del red vilse (fast vi har haft hästarna på samma ställe i ca 5år):smirk:
I alla fall, när vi kom på att vi var vilse så hoppade vi av hästarna och vi gick med dom i skogen och sprang med dom över stockar och sten,
och det tyckte hästarna var skit kul.
Istället för att vi satt på dom så sprang och klättrade vi brevid dom alltså, det var verkligen jätte uppskattat!!:bump:
Och det blir ju en helt annan känsla att jobba ihop på ett annat sätt.

Sedan tycker oftast många hästar om att löshoppa och det är också en sak som våra hästar älskar, och inte abra hoppa med hästarna, jag brukar hoppa brevid min skrutt, det tycker hon också är skit kul=)
 
Sv: Ha kul med hästen?

Det är roliga trick! Han kan redan vacker hov, och kan nästan buga helt själv.. men hur går man tillväga för att lära dem allt möjligt? Exempelvis att sitta, stegra osv? Han lär sig verkligen jättefort, men man vill ju lära honom på rätt sätt så att det inte blir någon olat tillslut!
 
Sv: Ha kul med hästen?

Min arab kan puss och tack, hon pussas verkligen me hela läpparna så man blir aningens blöt:D
Har för mig att jag hade godis o lockade henne upp till munnen liksom och sen fick hon den som beröm.. det är ju 11 år sen så ja minns inte:crazy:

När hon gör tack så böjer hon upp benet (ungefär som när man kratsar hoven) och ibland e hon lat o lyfter bara lite, då får man säga..app app app, högre! då gör hon det!:) supersööt e hon!!!:love:
 
Sv: Ha kul med hästen?

Det roligaste är att låta hästen få vara sig själv. Att ge hästen möjlighet till att finna harmoni.
Min gamla märr gillar när jag gör QiGong med henne.
Mitt unga sto gillar när jag släpper henne lös i skogen, så att hon får utforska världen.
:)
 
Sv: Ha kul med hästen?

Det roligaste är att låta hästen få vara sig själv. Att ge hästen möjlighet till att finna harmoni.
Min gamla märr gillar när jag gör QiGong med henne.
Mitt unga sto gillar när jag släpper henne lös i skogen, så att hon får utforska världen.
:)

Hur menar du då, släppa lös? Springer hon inte iväg då, eller hon håller sig där du är? Eller är det inhägnat område?
 
Sv: Ha kul med hästen?

Hon springer lös varje gång jag är ute och rider i skogen. Hon kan fara iväg en bit men kommer alltid tillbaka.
Jag släpper båda hästarna lös när jag ridit klart, så går/springer dom hem själva sista biten. Dom vet var ingången på hagen är och hittar till stallet...:D
(det kräver att du känner dina hästar väl och att du kan lita på dom.)
 
Sv: Ha kul med hästen?

Jag brukar ha min lös i skogen. Han traskar efter mig, ibland stannar han och betar, men om jag försvinner ur sikte så travar han ifatt mig. Ibland stannar jag och plockar lite bär eller svamp om sånt finns, och då betar han bredvid tills jag är klar.
Oftast funkar det, ibland har han dock kört om mig på hemvägen (speciellt om jag får för mig att jag ska springa:p ) och är hemma före mig. Men vi har inga stora vägar som han ska över eller så, bara skog, och man brukar vänta på mig vid stallet eller betandes det korta goda gräset på gräsmattan....:smirk:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
570
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp