Ha katten försäkrad??

fettso

Trådstartare
Är det verkligen lönt att ha katterna försäkrade??
Har två Perserkatter och funderar allvarligt på att strunta i deras försäkringar!!
Har dom försäkrade i Agria 60.000:- vet vård och den dyraste har jag även i 6,500:- liv.

Hade en bondkatt som jag körde över:cry:
Fick åka till veterinär och det gick på ca 3000kr lite mer,slutade med avlivning:(
Försäkringsbolaget täckte bara 1000kr av det hela,dom pengarna har vi ännu inte sett röken av men det är vad dom har lovat.

Sv: Ha katten försäkrad??

Självklart ska man ha dom försäkrade tycker jag. kolla runt bland olika försäkringsbolag och jag kan varmt rekomendra https://www.insplanet.com/index.asp?partnerid=57&gclid=CPvYt7GY2YwCFRcPZgoddVacHw. Där knappar man in sina uppgifter och sen tar DOM fram det bästa försäkringsbolaget för dej. JAg gjorde så med bilen och dom hittade ett bolag som jag aldrig hört talas om. Men en billig försäkring blev det iaf.

Kan berätta om min förra katt som jag hade och vad som hände henne.

Hon var med ungar och jag hade aldrig fått nån kull förut och visste inte SÅ mycket (hon var bondkatt). Hon började på fm och det hände inte så mycket under dan. Men på kvällen insåg jag att det var nått som iten var som det skulle, ska tillägga att vi bor i Vansbro, och ringe till veterinär. Den närmaste som hade öppet var Strömsholm. Kastade in ungarna (mina alltså) och katten i bilen och körde i ilfart ner dit. Det är ca 25 mil dit. Kom fram vid 2 tiden på natten. Då satt det en unge fast i öppningen och den fick dom dra ut.
Ja ni har säkert redan listat ut attjag itne hade en försäkring på katten. Vi fick vänta på att nästa unge skulle ut och det blev tidigt på morgonen (det var fortfarande natttaxa) och då kom bara blåsan ut. Dom ville naturligtvis snitta henne men jag talade om att jag inte hade några 15-20000 på kontot och jag vet ju att dom inte tar på avbetalning.

Nåja, nästa unge ville inte heller komma ut och dom sa att snittar vi inte snart så dör katten. JAg sa att då får ni packa ihop katten så jag kan ta henne till en veterinär i Borlänge ca 20 mil bort som jag vet tar på avbetalning. En sköterska (eller vad dom nu kallas) gick iväg och pratade med nån på ekonomiavdelningen. Dom sa att dom kunde snitta katten på avbetalning och då hade det även hunnit bli dagtaxa. Då gick det fort vill jag lova. Dom tog henne till OP och jag och barnen passade på att få i oss lite mat. Vi hade ju inte ätit sen lunch dan före. Efter nån timme så kom hon tillbaka med 4 levande ungar (den som satt fast levde men dom kunde inte rädda den) Vid 17 tiden på em så fick vi åka hem. Jag var slutkörd efter att ha varit uppe o vaken sen 6 dan före. men vi ville bara hem. Så vi körde de 25 milen hem med kattmamma och ungar. De var alla medfarna. Under natten sen så dog en av kattungarna och efterföljande dag så dog de övriga 3. Ledsamt naturligtvis men det hade väl tagit för lång tid. Kattmamman fick ju vara inne sen i 10 dagar pga snittet. Den 2:a dagen hon fick komma ut så blev hon påkörd hemma på gården av en kompis till mej.

Det jag vill komma fram till är att jag hade fått ut allt på försäkringen om jag hade haft nån. Då hade dom kunnat snitta henne direkt när vi kom in på natten och dom hade säkert kunnat rädda ungarna. Om hon hade blivit överkörd eller inte vet vi ju inte, men hon hade garanterat inte varit så sugen på att gå ut nån längre stund.

Nu har jag en ny bondkatt som oxå är med ungar, men gissa om hon är försäkrad och jag har läst på ordentligt om hur det ska gå till vid en förlossning. Åker inte hemifrån så länge med risk för att hon ska sätta igång utan att jag är hemma.

Så vad du än gör: Försäkra katten. Det kostar inte så mycket varje månad (jag betalar 42 kr/månad)

Om du följer den länken som finns i föregående inlägg så får du veta direkt vad din kostnad blir per år.

Är det verkligen lönt att ha katterna försäkrade??

Ja, om katten blir allvarligt skadad och man inte själv kan punga ut med säg 20000 kr på ett bräde för behandlingen. Då kan det vara skönt med försäkring som kanske täcker i alla fall 80% av kostnaden. Annars är ju alternativet att ha oförsäkrat och lägga undan pengarna på eget konto som en "egen försäkring". Man vet ju dock aldrig NÄR något kan hända. Eller så är alternativet att vara beredd att avliva om kostnaden överstiger de övriga resurser man har att lägga på kissen.

Du måste ju inte ha en livförsäkring på dem utan kan nöja dig med enbart veterinärvård så blir det ju billigare. :idea:

Ja precis:)
Fast jag har mina Perserkatter ute och den kostade 6500:-:crazy:

Har man råd att lägga ut 30000 kr sådär på ett kick så är det inga problem att skippa försäkring. Då är det nog tom. att rekommendera eftersom försäkringar i de flesta fall är rena rama förlustaffärer.

Har man däremot en mer knapp ekonomi rekommenderar jag absolut försäkring. Jag har bara behövt utnyttja mina kattförsäkringar 2 ggr och det har inte handlat om några mastodontsummor, men visst är det ekonomiskt mer lättsamt att behöva betala 2000 kr för ett ingrepp istället för 5000 kr.

Sedan föder jag upp katter och jag får nog tyvärr räknar med en sådär 10000 kr om jag skulle vara tvungen att åka in till veterinär mitt i natten för att snitta en hona.

Kostar det 10.000 att snitta även fast du har försäkring:eek:,eller menar du att du inte har alla försäkrade eftersom du har många??

DS.Menar att den ena katten kostade 6500kr och den andra 3000kr.

Kostar det 10.000 att snitta även fast du har försäkring:eek:,eller menar du att du inte har alla försäkrade eftersom du har många??

DS.Menar att den ena katten kostade 6500kr och den andra 3000kr.

Det kostar så mycket om jag inte har dem försäkrade så därför är de försäkrade. ;)

OK:)
Ska nog avla på min hona sen...;)

Kolla up Agria Avel Hona, som tilläggs försäkring om du ska avla. Täcker 2 kjesarsnitt istället för ett som basen gör. Kattungarna får automatiskt skydd av mammas veterinärvårdsförsäkring v1(om den lider illa av sviterna från förlossningen) samt vecka 5-15 eller så länge den bor hos upppfödaren. Jag har mina avelskatter veterinnärvårdsförsäkrade och livfösäkrade. Min sällskapskatt Cornish Rexhanen är endast veterinärvårdsförsäkrad. Premiemässig tjänar man i livförsäkringen på några år. Min katter går bara inne så jag känner att risken är liten i fråga om olycksfall. Ur avelssynpunkt måste man hålla dem livförsäkrade för att få ut ersättning om avelsförmågan på något vis skulle försvinna / utebli.

Men har du kollat vad som står i villkoren? Det är ganska lite som ersätts vid olyckor utomhus om jag minns rätt, dvs livförsäkringen betalas inte alltid ut beroende på vad som hänt medan veterinärvården gäller oavsett om det är en ute- eller innekatt.

Skulle definitivt ha dem försäkrade. Alla mina 3 katter+hund är försäkrade, men inte mina hästar (13 st)

Min ena katt för 1½ år sedan blev allvarligt sjuk. Åkte akut till Spånga, som skickade mig till Albano efter ha tagit blodprov. Albano gav honom dropp men kunde heller inte ha kvar honom. Jag blev skickad till Bagarmossen dan efter, eftersom han var tvungen att få blodtransfusion. Det var Bagarmossen eller Strömsholm som gällde.

I efterhand fick jag veta att Benjy fått en mycket ovanlig blodparasit i sig. Den satte sig på hans röda blodkroppar och då attackerade hans eget "försvar" och dödade blodkropparna. En katt har mellan 24-45% röda blodkroppar i blodet (om jag minns det rätt) Om dem hamnar under 10% är det risk för dem övriga organen inte klarar sig. Benjy låg som sämst på 6%.

Slutnotan för mig låg mellan 6-7000 kr. Kommer inte ihåg exakta summan eftersom det var 3 djurkliniker inblandade. Och jag hade försäkring på honom...

På de två kattförsäkringar jag har nu och på hästförsäkringen som jag hade tidigare så har försäkringsbolagen gått med förlust när det gäller mig. Jag har fått igen mångdubbelt av det jag betalat. Har man så mycket pengar att man kan hiva upp 50 000 kr utan att blinka, så visst, men då borde å andra sidan försäkringspremien inte heller vara något att fundera så mycket på. Oftast räcker det med ett veterinärbesök med återbesök, så är årsavgiften återbetald.

Min ena katt fick problem med ögonen när hon var liten. Hon fick gå till veterinären varannan vecka i flera månader och det var tur att hon var försäkrad. Eller tur, är fel att säga. Självklart har man sina djur försäkrade!

Däremot har jag funderat flera gånger på att ta bort livförsäkringen på raskatten, men det har inte blivit av. 4000 kr har jag råd att förlora. De pengarna är ju borta iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Katthälsa Jag funderar på om det är värt att försäkra sin katt? Vanligt med rätt till vård upp till 20 000 kr. Finns att välja 40 000 kr. Men att...
2
Svar
22
· Visningar
4 266
Övr. Katt Har ni era katter försäkrade eller inte? Ni som inte har försäkrade katter har dom alltid varit oförsäkrade eller har ni tagit bort...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 964
Senast: Dentaku
·
Utrustning Jag sitter och funderar på om man egentligen behöver ha nån typ av försäkring på sadlarna? Jag har två dyra sadlar nu som jag inte har...
Svar
10
· Visningar
5 807
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama