Ha hingst!?

Sv: Ha hingst!?

Det finns regler som ger hingstägaren ett större ansvar för vad hingsten kan ställ till med. Men det är stallägaren som avgör om man får hingst i stallet eller inte.

Men det finns inga regler för tex avskilld box eller så? Har för mig att jag fick höra det när jag var liten. :confused:

finns inga regler, själv har jag 2 hingstboxar, 1 där den ej har grannar tätt inpå och en med skivor uppsatta så den ej kan komma i närkontakt med grannarna

finns inga regler, själv har jag 2 hingstboxar, 1 där den ej har grannar tätt inpå och en med skivor uppsatta så den ej kan komma i närkontakt med grannarna

Hittade den här gamla tråden och då undrar jag en sak... :)

Hur menar du med att den inte har grannat tätt inpå?

Alltså står boxen en bit från alla andra eller hur menar du?

Och den som har uppsatta skivor, har den öppen front eller front med galler?

det är inte så ovanligt att man har hingstboxen "stängd". dvs. att det är hela väggar mot grannarna och galler framtill, oftast kan man ju välja om gallret ska vara öppet eller stängt beroende på hästen. även att man väljer att ha "hingstbox" som tex. ligger med mindre stallgångar eller dyl. på sidorna, eller en hörnbox med stallgång/utrymme på den sida som gränsar till övriga boxar.

min egen erfarenhet är att en del hingstar blir lugnast av att stå "enskillt" medans andra blir trevligare med tex. valacker jämte sig.

Alla hastar- aven hingsta mar bra av att ha kontakt med andra artfrander.

Att lasa in hingsten i isoleringscell ar forkastligt.

/KT

jo, jag håller med dig ;) men i många stall är det ju så att dom har "stängd box" till hingstarna och har hingsten stått så hela livet kan den bli väldigt stressad/oregerlig av att stå med grannar intill.

mina egna som växt upp hoss mig har därimot alltid stått jämte val. som dom även delat hage med, tycker valackerna gör ett strålande arbete på uppfostringsfronten ;)

Heder till dig. :D

Har hört att hingstar inte kan gå med valacker..tycker det låter rätt konstigt. Känner flera som kan utan problem..
Jag kan förstå att de inte ska gå med ston..
Kan se logiken i att hingstar kan slåss med varandra om det går ston nära och rangen inte är klar (fast det borde ju låta sig göras ändå)
men valöacker? Oo

Det finns, som du säger, såklart hingstar som kan gå med valacker likaväl som de som obönhörligen måste hållas ensamma. Har stött på båda delarna.

Vi har tre hingstar och en val. i samma hage! Funkar kalas! Sedan har vi två hingstar i en annan hage, mest för att dessa är endast ett och två år och mycket mindre även storleksmässigt (även i förväntad färdigväxt mått då det är olika raser)och har inte så mycket att sätta emot då tre treåringar får för sig att spela dem ett spratt. Därav har vi två hingsthagar....

Vi har inga galler i vårt stall och det har funkat bra. Förr då vi stallade gammelhingsten på box, så stod han i stostallet, med märr i boxen brevid. Med planering funkar det bra.
Idag går hingstarna på lösdrift istället.

Gira :banana:

Den ena bocen är så att stallgången är emellan till grannarna framtill och en gång till gödselplattan är emellan sidogrannen.
stängt galler överallt.

Den med skivor har en dörr som saknar galler .
Förstod du? :)

Hittade den här gamla tråden och då undrar jag en sak... :)

Hur menar du med att den inte har grannat tätt inpå?

Alltså står boxen en bit från alla andra eller hur menar du?

Och den som har uppsatta skivor, har den öppen front eller front med galler?

min hingst står i stängd box.
alltså en skiva mellan honom o boxgrannen.
dock ingen skiva framtill så han står mot annan häst (på andra sidan stallgången) som han ser.

han kan utan problem stå utan skiva, skivan va redan uppe innan han flyttade dit. den slog boxgrannen upp för hennes valack inte fick bli störd :confused: han gillade att stå o mysa med mitt fd sto (pussas genom gallret bara) och det gillade inte den hästägaren. Jag protesterade för det, då jag tyckte det var allmänt löjligt. Valacken har blivit rätt så grinig sen skivan kom upp. Det va han inte innan.
så skivan fanns alltså redan där och nu känns det som det är lika bra då valacken är så grinig. Min hingst är bara social.

jag had emin hingst på en ridskola innan och han stog i en hörnbox. Men hade en boxgranne som vanligt, o utan skiva. Det va inga problem alls. Min hingst va jättesnäll. Men även den boxgrannen va lite sur av sig vid maten, men min gjorde aldrig ngt. o mestadels så kom dom överens, så det va inga problem alls. Han hade även ston mittemot sig, och det gick bra. Även hingstar imellanåt. LIkaså i hagen i det stallet. han va omringad av alla kön. Det gick bra. Va ett sto han hummade extra mkt för men det va sk "pissmärr" och den va ju jämt grinig.

I hagen går han precis brevid dom andra.
alla hästar har egna hagar så det spelar ingen roll vilket kön dom är iaf. min har dubbla staket dock.

Vår gamla Wibbe har alltid en dräktig dam som granne.
Vi har ju några som mycket väl kan tänka sig uppvaktning av riktig karl trots dräktighet.

Vi har fått pussla massor med gånger eftersom Wibbe blir jätteledsen och deppad om han får fel granne. Slutar äta helt och hållet och ställer sig i ett hörn bara.
Ni vet..elak kärring som slår i väggarna.

Allra mest blommar han upp när märra har fölat. Han bokstavligen drägglar över ungen.
Av någon konstig anledning så brys sig inte märrarna om att han tittar så närgånget på dyrgriparna.

Wibbe klarar däremot inte av valacker och andra hingstar. Då blir han ursinnig och hugger sig blodig i gallret. Usch vad arg han blir då.

Näää..tjocka och goa tanter ska det vara. :D

AM

Vår gamla Wibbe har alltid en dräktig dam som granne.
Vi har ju några som mycket väl kan tänka sig uppvaktning av riktig karl trots dräktighet.

Vi har fått pussla massor med gånger eftersom Wibbe blir jätteledsen och deppad om han får fel granne. Slutar äta helt och hållet och ställer sig i ett hörn bara.
Ni vet..elak kärring som slår i väggarna.

Allra mest blommar han upp när märra har fölat. Han bokstavligen drägglar över ungen.
Av någon konstig anledning så brys sig inte märrarna om att han tittar så närgånget på dyrgriparna.

Wibbe klarar däremot inte av valacker och andra hingstar. Då blir han ursinnig och hugger sig blodig i gallret. Usch vad arg han blir då.

Näää..tjocka och goa tanter ska det vara. :D

AM

Min nya är precis likadan :) Står emellan två ston och brummar så kärt i dom och dom står och myser som kompisar. Dock är han yngst och nyast i stallet och de gamla valackerna han går med i hagen håller efter han rejält i rang än så länge, så han blir så glad när han får sina damer för sig själv :D Då är han som lyckligast!

instämmer med många andra som svarat, at det beror på stallägaren med mera och lägger till att det beror mycket på hur hingsten är..!
vissa är ju jättelugna och trevliga, då brukar det inte vara problem.
men svårhanterliga,bråkiga kan vara lite jobbigare...!

Heder till dig. :D

Har hört att hingstar inte kan gå med valacker..tycker det låter rätt konstigt. Känner flera som kan utan problem..
Jag kan förstå att de inte ska gå med ston..
Kan se logiken i att hingstar kan slåss med varandra om det går ston nära och rangen inte är klar (fast det borde ju låta sig göras ändå)
men valöacker? Oo

beror väl på från häst till häst..?
har träffat på hingstar som går jättebra med valacker meddans hingsten vi har i stallet nu attackerar alla valackern i hagen (när vi provade att ha honom där i typ en halvtimme...)
det gör vi inte om!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Fibusen
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel