Ha hästen lös?

B

Bärin

Hur många av er här kan ha er häst lös, alltså utanför inhägnad, tex, om ni är ute och går i skogen med hästen? Är det någon som inte använder grimskaft, alltså kan ha hästen lös, fast den följer efter er?
:p

Sv: Ha hästen lös?

Ja, efter att vi ridit (el. dyl.) går jag alltid en sväng med pållen,
och då brukar han få gå lös.
(Vi bor inte nära några stora vägar..)

Sen står han alltid lös när jag borstar etc, men det kanske inte hör hit..

Där jag har min häst på sommrarna har jag honom lös nästan hela tiden. Gården är ganska inhägnad iof. och jag hämtar och gör i ordning utan grimma. Sen rider jag ofta utan huvudlag och det har hänt att vi gått promenader i skogen(med mig på marken), helt lös.

Men där jag har honom på vintern fungerar inte detta både pga. de andra ryttarna/hästarna och även omgivningarna. Det finns bebyggelse och bilvägar inom ett avstånd som hästen kan ta sig på ganska kort tid. Och jag vill inte riskera det. Vid betet däremot är omgivningarna väldigt bra, och jag behöver aldrig oroa mig över att något ska hända min häst eller andra, om han av ngn anledning skulle sticka ifrån mig.

När jag använder grimskaft/lina har jag den alltid i en lös båge - dvs jag drar aldrig i hästen. Inte ens när vi tvistar om någonting(händer sällan med min häst, men med andra som jag jobbar med). Försöker få hästen att känna sig så fri som möjligt när jag hanterar den.

Istallet när jag borstar å grejjar är dom nästan alltid lösa. (undre vakande öga) Utomhus lämnar jag dem aldrig lösa utan uppsikt. däremot kan dom stå still när man selar på och av! Samt gå lösa brevid mej.

Jag kan ha dem lösa men ändå med grimma + grimskaft fall i fall.Säkerheten går först!

Jag går med de flesta hästarna i mitt stall lösa. I detta stallet har jag varit i drygt två månader, så vissa håller jag i till och från hagen när jag har in-/utsläpp.

när jag var "ung och dum" brukade jag och gammlingen vara uteoch gå i samhälletutan vareig grima eller grimskaft. det gck bra, men nu tänler ag ett steg längre, och straäcker mig till att lägga repet över halsen p hoom nån gång när vi är ute i skogen. inte för att han blivit mindre "lydig", snarare tvärt om, men säkerheten går före.

unghinsten har jag inte lös, annat än i paddocken, men det är väl självkart.

Min häst kan jag ha lös i stallet, hon tar inte ens höt som kan ligga precis utom räckhåll ibland. Jag har även duschat av henne i spolspiltan när hon stått helt lös.
Har ofta hämtat henne i hagen utan grimma, dock aldrig gått några längre promenader.

Har en känsla av att en del av den här kontakten kommer att ha försvunnit när jag börjar med henne efter fölningen. Då hon har gått hela vintern och bara varit häst i stoflock och kommer så att fortsätta fram över sommaren. Där är det ingen som pysslar med hästarna mer än den dagliga kollen så att allt är ok.

min förra häst kunde jag ha lös både när vi gick till hagen, efter ridtur, på gången osv. men den "nya" är det inte lika mycket ordning på än! :D

Min häst står mycket bra lös på gången och även utomhus om han är groundtied. Dock har han en mycket utpräglad flockkänsla så så länge det är andra hästar i närheten så kan jag inte lita till 100 % på att han stannar hos mig och därför håller jag i honom på något sätt för säkerhets skull (räcker med man/pannlugg men använder oftast grimma/grimskaft).

Det hände en läskig grej här i närheten för några år sedan med en gammal häst (25+) som haft samma ägare i nästan hela sitt liv. Hon hade honom alltid lös mellan hage och stall och en kväll så hämtade hon honom som vanligt i hagen och han gick lös bredvid henne. Av någon anledning blev han skrämd och avvek från hennes sida, satte av i galopp i mörkret och sprang rakt över gräsmattan, rakt in i gungställningen som stog där och den fastnade runt hans rygg/bringa. Nu får hästen fullständig panik och skenar ut på vägen och längs den tills den möter en bil som den springer rakt in i (bilen hade stannat) och dog. Den ägaren trodde också, efter så många år, att hon hade full koll på sin häst.

För mig är det inte värt det, min häst står lös vid all övrig hantering och går att hantera lös i hagar och paddockar, går att rida utan träns, mm, men om han är 99,99 % säker så behövs det bara en gång att han blir rädd, får syn på en annan häst, eller liknande för att det ska gå illa. Helt enkelt inte värt det.

Dock håller jag med om att det också beror på hur man bor. Man gör ju en riskbedömning helt enkelt.

/Camilla

3 av mina 5 kan gå lös. dem stanna på eller runt om gården. Men så fort stoet är ute sticker dem allihoppa. Tur man bor i "bushen", hittat dem 7 km bort en gång. :D (don't you just love 'em) Men för det mesta är det bara en som går lös mycket. Ner vi rider så går lös två med oss, så att alla får kommer ut.

Shettisen spriger lös efter mig när jag rider nån av de andra, stannar och kommer tillbaka snällt när man ropar! Börjar fundera om han är hund eller nå?? hähä..:D

Har min häst lös när jag borstar, verkar hovar eller dylikt. Kan också lämna honom ensam många minuter utan att han går sin väg (ibland hittar han ju dock något att göra undertiden, typ kasta runt en handduk eller välta ner min hjälm.. men inte alltid, bara när han är på det humöret) Han står även kvar på kommando när vi är utomhus och följer efter mig när jag ropar. Har inte testat att ha honom lös när vi promenerar i skogen, men jag har lämnat honom på ridvägen när jag själv var tvungen att springa in i skogen o kissa :D

Kan ha min häst lös när jag är på gården, men väljer fortfarande att ha honom i grimma och grimskaft av säkerhetsskäl. I stallet har jag honom lös "groundtied" mao jag sätter inte fast honom i något. Då står han still. Däremot har jag honom ofta och gärna lös i paddock, corall och ridhus för att träna. :) Även när det är andra hästar och rytttare med, förutsatt att det är OK för dem. Han är med mig väldigt bra ska tilläggas så jag släpper ju inte lös honom "för att se vad som händer" :smirk:

När vi är ute och går, kan jag låta grimskaftet hänga löst utan att använda det. Men ännu har vi inte nått fram till den punkt då jag har honom med mig så bra att jag skulle våga ta av grejorna ute. Men en vacker dag.... :D och som andra redan påpekat 100% säker kan man aldrig vara så även om jag kommer att kunna rida och gå med honom utan att röra grejorna är det inte säkert att jag kommer att ta av dem för det.

Jag har "min" gamla travare lös på gången(när vi är ensamma inne), lös i paddocken när det är longering på schemat och har alltid "löst" grimskaft ute på promenader, ja förutom när man ska få bort honom från det där riktigt goda gräset, då kan det behövas lite hjälp ;)

Vi har stegvis i vår takt tagit oss till den punkt då jag kan släppa honom lös på fältet, i grimma(efter att ha kännt på honom med longerlina), han följer mig som en hund( en lydig hund såklart :D ) Både i skritt och trav(jag kan inte springa snabbare).

jag har min häst med grimma och grimskaft mest för syns skull. hon är, om vi är ensamma, alltid lös och jag skickar henne in och ut ur boxen osv. lös. det är roligt!

Jag har alltid min häst lös efter vi tränat nh om vi så går till stallet eller ut till hagen. Kan även när vi är ute och rider och hon blir för stissig sitta av och ha henne löst gående efter mig.

Hon står alltid lös på stall gången ellr som på sommaren då vi är ute även lös där.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?