Sv: Ha hästen lös?
Min häst står mycket bra lös på gången och även utomhus om han är groundtied. Dock har han en mycket utpräglad flockkänsla så så länge det är andra hästar i närheten så kan jag inte lita till 100 % på att han stannar hos mig och därför håller jag i honom på något sätt för säkerhets skull (räcker med man/pannlugg men använder oftast grimma/grimskaft).
Det hände en läskig grej här i närheten för några år sedan med en gammal häst (25+) som haft samma ägare i nästan hela sitt liv. Hon hade honom alltid lös mellan hage och stall och en kväll så hämtade hon honom som vanligt i hagen och han gick lös bredvid henne. Av någon anledning blev han skrämd och avvek från hennes sida, satte av i galopp i mörkret och sprang rakt över gräsmattan, rakt in i gungställningen som stog där och den fastnade runt hans rygg/bringa. Nu får hästen fullständig panik och skenar ut på vägen och längs den tills den möter en bil som den springer rakt in i (bilen hade stannat) och dog. Den ägaren trodde också, efter så många år, att hon hade full koll på sin häst.
För mig är det inte värt det, min häst står lös vid all övrig hantering och går att hantera lös i hagar och paddockar, går att rida utan träns, mm, men om han är 99,99 % säker så behövs det bara en gång att han blir rädd, får syn på en annan häst, eller liknande för att det ska gå illa. Helt enkelt inte värt det.
Dock håller jag med om att det också beror på hur man bor. Man gör ju en riskbedömning helt enkelt.
/Camilla