Ha häst och resa och jobba

S

Skuggabaldur

Hoppas jag la denna tråden rätt nu.

Det är så att jag har en häst och fram tills nu har jag jobbat efter gymnasiet. Blir nu arbetslös och har börjat fundera på att läsa vidare, eller ja, hitta på nåt annat skoj. Har kollat en del på "Work and Travel" - resa och jobba i Australien är en dröm!

Men frågan är om det går? Man behöver ha runt 50.000 kr på kontot plus att resan kostar. Ni som har häst och studerar/reser, hur har ni råd? Går det överhuvudtaget? Klart man får prioritera, men ändå... Letar bra jobb nu, men det finns ju inte så mycket välbetalt om man inte har läst vidare och utbildat sig.

Funderar på att lämna ut hästen på foder till någon under tiden man är borta (om man skulle komma iväg på en resa), men då ska man ju hitta rätt person också... Hästen är en islandshäst som har kronisk bronkit sen ett år tillbaka (symptomfri utom under vissa korta perioder. Medicin funkar i så fall hur bra som helst. Ingen nedsatt kondition). Dessutom kliade hon sig en del i somras så jag misstänker att hon fått lindrig exem i samband med bronkiten. Inga sår dock.
Och ovanpå detta kommer att hon inte är jättelätt att rida. Åka är inga problem - speciellt inte grisepass. Hon är hur snäll och go som helst, pigg och glad, jättetrevlig häst. Men tölten är svår - har jobbat länge med den och de andra gångarterna.
Hon går riktigt bra nu, men är en häst man måste lära sig att rida. Tar ett litet tag om man säger så. Så jag vill att en eventuell fodervärd helst är duktigare än mig, så inte 4 års arbete går upp i rök:crazy:.

Finns det seriöst folk som vill bli fodervärdar på en sån häst? Låna ut som sällskapshäst är inget bra med tanke på bronkiten - hon behöver röra på sig. Sälja är inte heller nåt alternativ - ingen vill väl ha en bronkithäst och sen är hon ju en familjemedlem. Kan ju inte bara sälja när man tröttnar...

Har ju inte tröttnat på henne heller, men jag vill göra annat än att sitta hemma och ta ströjobb - vill utbilda mig, se världen m.m. medan jag fortfarande är ung. Ni som har gjort detta och ändå har häst - hur gjorde ni?

Massa svammel, funderar mycket på framtiden nu...

Sv: Ha häst och resa och jobba

Nej, jag skulle inte låna ut en sån häst på foder. Har den såpass stor "obalans" i kroppen så kan det lätt bli ännu värre om hästen flyttar och sköts annorlunda. Kan såklart förändras till det bättre också, men fortfarande ska man ju hitta rätt person som klarar av att rida hästen och skulle få ut något av det.

Så om du seriöst funderar på att åka utomlands och jobba - sälj hellre hästen. Och var noggrann med att förklara de fysiska bristerna (sen får man såklart sätta priset därefter). Du "kan" ju knappast ta tillbaka hästen medans du är borta om de skulle visa sig att de inte passar ihop, att fodervärden inte sköter hästen ordentligt eller inte klarar av hästen.

Gör det i god tid innan du åker, att det inte blir en sistaminuten-grej, då har du chans att titta till hästen och försäkra dig om att hästen får det bra innan du åker, du får inte lika stressigt att hitta köpare osv.

Jag tycker inte att en häst ska hindra ens framtid. Om man är RIKTIGT fäst vid hästen, en one-in-a-million häst som man haft över 10 år eller något i den stilen så går det oftast att lösa. Men förvänta dig inte att det är samma häst när du kommer tillbaka.
Passa på NU att flänga omkring och prova på det du brinner för. Senare i livet kommer du ändå känna dig mer låst av pojkvän/barn/fast jobb/bekvämlighet så då är det mycket svårare att ta sig iväg.

Jag är bara 23 men känner mig redan låst av pojkvännen (är det inom sverige så skulle den biten inte göra något, men utomlands? knappast!), att jag äger min lägenhet och har samlat på mig lite för mycket grejer för att bara pang bom kunna flytta iväg (rätt svårsåld lägenhet, lyckligtvis billig hyra så man i värsta fall kanske kan leja någon bekant att sälja den efter man åkt), min häst och mina två marsvin.
Denna häst kommer inte ryka i första taget kan jag säga. Iofs tror jag att hästen skulle vara rätt lättsåld, men nu har jag hittat "min" häst som det känns som det var tänkt att jag skulle ha :p

Säger som Totola en sådan häst är väldigt svårt att lämna ut på foder. Fast jag har andra orsaker. Det är att den som verkligen är kunnig nog att ta väl hand om en häst med bronkit och exem. Också vet hur jobbigt och dyrt det är. Så jag tror inte att dessa personer skulle ställa upp som fodervärd. Inte när det finns friska hästar som man kan få. Du riskerar att bara få svar frå dem som inte får någon annan häst på foder.

jag skulle aldrig ta en sådan häst på foder..

har du ingen bekant som kan ah henne om en rea skulle bli aktuell?

Nä, det är ju det, att vem vill ta henne på foder... Nu för tillfället är det ju inga problem med bronkiten, man behöver inte göra nåt speciellt. Men det kan ju komma igen när som helst utan förvarning.
Har inte varit jättemycket jobb med kliandet heller, men man har ju alltid oron...
Hade tänkt om det nu skulle bli en fodervärd, att jag tar alla kostnader som uppkommer för kliande och bronkit, är ju alltid nåt.

Jag har funderat lite nu i höstas på att sälja henne, men när jag väl kommer ut till stallet och träffar henne, så näää aldrig! Och hon är väl just DEN hästen också - min drömhäst, trots brister. Och jag vet att efter henne kommer jag inte ha häst igen, mest troligt. Har liksom tröttnat på allt ikring (hästfolk). Är trött på hästeriet, men inte på egna hästen och hennes skötsel. Låter lite knäppt kanske.
Dessutom skulle det nog vara ganska svårt att sälja då jag skulle tala om alla små detaljer om henne, varenda liten negativ sak, så att hon skulle komma till rätt hem.

Säljer man så är det väl antagligen nästan bara såna som vill ha en liten lugn promenadhäst att skritta runt med i skogen och som har tid för extrapyssel och sånt som vill ha henne. Men hon är pigg, gillar fart och fläkt och skulle säkert kunna tävlas med - hon har fina gångarter när man väl får till det. Hade passat till nån yngre som vill tävla lättare klasser och ha skoj.

Det bästa vore ju som sagt om någon jag kände kunde ha henne under tiden. Jag får fundera på det. Hade hon inte haft bronkit skulle hon ha kunnat få vila ett år. Men jag vet inte om det skulle gå nu. Nån som ställt av en bronkithäst så länge?

Nä, jag vill ju inte att hon ska sätta käppar i hjulet för min framtid, men det känns hemskt att tänka så också. Jag får försöka lösa det på nåt sätt. Om jag nu lyckas spara ihop till nån resa. Är bara 21 än så länge, men åren går så vansinnigt fort så det känns som att det är lite bråttom om man ska få nåt gjort...

Har aldrig hört att det skulle vara illa att ställa av en häst med bronkit.? Borde väl snarare vara tvärtom - att man inte vill att dom ska överansträngas? :p

Kan hästen gå som tävlingshäst är det nog lättare att få den såld/hitta fodervärd. Men som sagt - leta i tid isåfall och gör absolut upp en nödplan (någon bekant som tillfälligt kan ta hand om den t ex) OM det inte skulle fungera så hästen måste lämnas tillbaka. Be om lite rapporter, bilder kontinuerligt så man kan hålla lite koll på situationen. Det är hemskt att inte kunna göra något åt situationen om det väl skulle skita sig (vare sig det gäller såld häst eller utlånad häst, men är den utlånad kommer man ju behöva få tillbaka en trasig/knäpp häst :crazy: ) så en backup-plan är guld.

Håller med de andra.

Men min egen plan är nog att sälja när jag börjar studera på allvar.

Inte? Det kanske skulle kunna gå då att ställa av henne? Vad jag har fått lära mig så mår de bättre av att få motion och hålla i gång lungorna. Men jag kan ju prova att ställa av henne kortare perioder och se.
Ja, en extraplan är ju nödvändigt i så fall. Vore hemskt att sitta på andra sidan jordklotet och få höra att de inte vill ha hästen längre...

Inte? Det kanske skulle kunna gå då att ställa av henne? Vad jag har fått lära mig så mår de bättre av att få motion och hålla i gång lungorna. Men jag kan ju prova att ställa av henne kortare perioder och se.
Ja, en extraplan är ju nödvändigt i så fall. Vore hemskt att sitta på andra sidan jordklotet och få höra att de inte vill ha hästen längre...

Det där med bronkiten är iofs säkrare att fråga en veterinär än lita på mitt ord :angel: de hästar jag varit med om haft bronkit där har ena hästen bara haft "dammhosta" och blivit bättre när miljön varit bättre (den verkar i princip ha gått över nu iom att den inte reagerar på dammigt spån och folk som yr upp damm när de sopar stallgången varje kväll), och den andra ställdes i princip aldrig av eftersom det var en travare som skulle behålla sin startkondis. När den ställdes av blev den ofta halt pga rastlöshet, men det var ju en annan femma :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 060
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar