Ha datorn på länge?

aiquen

Trådstartare
Kan man ha datorn på dygnet runt? Eller ökar det risken för att den ska krascha om den aldrig får "vila"? :crazy:
 
jag har haft mina datorer igång dygnet runt i 3 år å inte haft några särskilda problem med det
 
vi har våran dator på dygnet runt, alltid..

det enda vi stänger av är skärmen..
och det är bara för att fiskarna som är bredvid datorn ska få det mörkt och skönt på natten.
 
vi trodde våran blev knäpp för den va på dygnet runt, men det kanske inte var det då.. var väl nåt annat knas :)
 
Det kan faktiskt öka sannolikheten för en krasch om man har på den länge, eftersom det kan ligga kvar rester av program som inte tagits bort riktigt och dom kan belasta processorn och ta upp massa minne i onödan. Men det beror på vilket operativsystem, hur länge man har den på och vilka program man kör. Men det är ingen fara för att ha den på dygnet runt, men det blir bättre om man starta om den ibland med.
 
Min är på dygnet runt men startas om ibland. Windows har ju någon grej för sig att det ska börja krångla efter ca tio timmars oavbruten aktivitet.
 
Ni som har på datorn jämt, störs ni inte av fläkten? Jag hör fläkten även om dörren till datorrummet är stängd.
Fast vår dator låter mer än de flesta.
 
Ni som har på datorn jämt, störs ni inte av fläkten? Jag hör fläkten även om dörren till datorrummet är stängd.
Fast vår dator låter mer än de flesta.
Jag störs mer när det är tyst. Det känns så ensamt och tomt om man ska sova när datorn är avstängd. :crazy:
 
Tack för svaren! Det lär ju inte vara någon fara att vår dator stod på ett par dygn då. :D
 
Datorn slits av att vara påslagen dygnet runt, men det är minst lika ansträngande för den att slås på och av ofta.

Det är främst motorerna i fläktar och hårddiskar som har begränsad livslängd. Om datorn står på och jobbar dygnet runt så kommer dessa gå sönder snabbare. De håller dock i flera år så i allmänhet brukar det inte vara några problem.

Om man är miljömedveten stänger man dock av sin dator. Det går åt en hel del energi om man har den igång dygnet runt.
 
Delarna i datorn har ju en viss beräknad livslängd (MTBF=Mean Time Between Failure) och ibland håller delarna längre, ibland kortare.
Dock är det så att inget håller för evigt, och livslängden minskar ju med samma tid som datorn är igång, så det är bara att välja.
I "vanliga" datorer är det oftast "budgetdelar" då tillverkarna vill komma så billigt undan som möjligt, i Servrar är det dyrare delar som ska hålla längre=dyrare burk!
Dock kan det ju teoretisk vara så att strömbrytaren för av och påslag slits mest och därför går sönder först om man stänger av ofta!
 
Om datorn inte fyller någon funktion dygnet runt tycker jag att du skall stänga av den, för miljöns skull! Även om el är billigt för oss kunder så är det dyrt för miljön!
 
Vi sätter på datorn på 'vila', och stängr av skärmen, men inte mer än så. Å det är inga problem med det.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Microsoft Edge. Samsung A51. Varje gång som jag vill flytta foton från telefonen till datorn så scannar datorn in alla bilder som finns...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: Migo
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
482
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
12 430
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp