H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

Sv: H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

*KL*

Jag gav Hippo Alfa Grow till mitt svårfödda sto och jag tyckte att det gav resultat. Tills jag testade Dodson & Horrell Conditioning Mix. Snacka om att Hippo Alfa Grow ligger i lä. På bara någon vecka såg jag stora förändringar i hullet, pälskvaliteten, hennes humör etc.

Jag har även haft Dodson & Horrell (fast andra mixer) till min numer 2-åring som haft perioder då han varit svårfödd. Det har gett bra resultat snabbt. Verkligen värda varenda krona.

KL

Någon som har koll på vilken mängd Alfa man ska ge för att inte behöva tillskottsfodra med selentillskott? Hbl på ca 600 kg.

Beror helt på vilken lära man går efter... Håller man klassikern i handen (0.2mg/100kg häst) så täcks det vid 3 kg. (för 600kg häst)

Bägge mina älskade fodret... Valacken är som en soptunna och äter vad som helst så där var jag inte förvånad...

Men stoet är nåt av det kräsnaste du kan hitta (äter inte ens vissa äppelsorter...:cool:) Men hon älskade det och bad om mer...

Mvh Domino_s

Liten uppdatering. Har fodrat med detta i snart 1 vecka och han äter som aldrig förr!! Han bostavligen slickar rent krubban!! Stort gilla på det:D

*kl*

Köpte detta fodret till min häst som tyckte att han stått ut med lusernpellets tillräckligt länge nu och börjat sortera ut och äta mineralerna medan resten har lämnats i krubban. De hippopelletsar som han fick ur handen åt han med god aptit så jag hoppas krubban är renslickad imorgon.

Men hur är det nu, Hippo räknas som kraftfoder? Är det nåt speciellt man bör tänka på när hästen tidigare ätit hö + 1 kg lusern och nu skulle behöva äta hö + 1 kg Hippo? (Bortsett från att vänja in det så klart.)

Brukar ni ge Hippon torr eller uppblött? Jag är van vid Kvarnbyfoders lusern som sväller jättemycket och min häst har alltid fått dem uppblötta. Men det kanske inte behövs med Hippo? Provade blöta en liten mängd, men tyckte inte de verkade svälla så mycket, så om hästen föredrar torra pellets så kanske det hade funkat att ge dem torra?

Jag ger min det torrt. Har funkat hur bra som helst doch ger jag det tilsammans med betfor och då blir det ju visserligen lite fuktigt.

Jag ger inte så stor mängd, ½ liter till min ena och bara någon dl till min andra, men jag häller bara på olja och ger sen.
Lusern blötte jag alltid, men detta är ju inte riktigt samma, men stor mängd hade jag nog gett uppblött.

Tack för svaren! Jag tänker dela givan på 2 fodringar, så det blir ca ½ liter per gång.

Vet inte varför, men innan jag köpte fodret så fick jag för mig att det var lusern. :p Insåg dock fort att det faktiskt var kraftfoder. Min häst har inte ätit kraftfoder på flera år.. :p Men han gillar detta i alla fall, (= äter det) och det är väl huvudsaken antar jag.

Allting som inte är grovfoder är kraftfoder.

Den ska ges torr.

Jo, så mycket vet jag också. Men som sagt, jag fick för mig att det var lusern (dvs grovfoder) men insåg fort att det var helt fel. :p

Min häst tycker tydligen inte att det är så gott i alla fall. Han äter bara i stallgången (i brist på annan sysselsättning?) och verkar inte jätteentusiastisk utan lämnar alltid lite. I boxen rör han det inte alls utan pillar hellre med halmen.

Lusern räknas som grovfoder.
Betfor räknas både som grovfoder OCH kraftfodet.

Hur många kronor pratar vi om för conditioning mixen...? Av ren nyfikenhet. :)

Fö gav jag mitt fullblod 1/2 L Hippo Alfa igår. Vanligtvis brukar det ta henne flera timmar att sätta i sig 1 L lucern. Nu fick hon 1 L lucern + 1/2 L Alfa och krubban var tom på 30 minuter! :bow:

MEN hon fick också Kraffts lucern istället för Orga Kvarns igår, så det kan ha med det att göra. Ska bli spännande att se om hon ätit frukosten lika bra, som bara är lucern...

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat