H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

Sv: H*ppo *lfa grow, hög smaklighet??

En häst som är smal behöver man ofta inte räkna lika exakt på. Fullblod är ofta inte tabellhästar utan måste gödas som bara den.
Då är det mest att ösa på mat, så länge man vet att kvoten är bra och att hösilaget och kraftfodret man ämnar att ge passar bra ihop.

Ja, jag småler bara när Hippoc****s foderstatsprogram talar om för mig att energimängden inte verkar rimlig eller att hästen får mer energi än vad förutsättningarna verkar kräva :angel:

Nåt som slog mig är att när folk räknar och litar blint på foderrådgivare och räkneprogram, är att det kan bli så himla fel. Att det egentligen inte alls passar hästen...

Jag fick köpa Hippos Grow Alfa nu när jag behövde tillskott och de äter snällt, iofs har de aldrig ratat någon mat...

Någon som jämfört smaklighet med Salsas lusernfoder?

Min totalratade salsas "naturell grön" som den heter. Men han är oxå så förbannat kräsen:angel::devil:

Ja, jag småler bara när Hippoc****s foderstatsprogram talar om för mig att energimängden inte verkar rimlig eller att hästen får mer energi än vad förutsättningarna verkar kräva :angel:

Nåt som slog mig är att när folk räknar och litar blint på foderrådgivare och räkneprogram, är att det kan bli så himla fel. Att det egentligen inte alls passar hästen...

Ja det är nästan skrämmande..Iblan kan man ju fundera på om det inte skulle vara ett måste att allla som räknar foderstat till en häst ska träffa hästen "in real life" för att kunna få en verklig uppfattning!
När vi läste foderlära på gymnasiet så blev vi hela tiden om att foderstatsberäkning ENBART var riklinjer inget som man skulle lita blint på... men vissa verkar ju tro att det funkar så.

H***** Campus säger oxå sådana konstigheter när jag räknar på min gosse..förstår inte alls vad dom pratar om:angel::rofl:

Min totalratade salsas "naturell grön" som den heter. Men han är oxå så förbannat kräsen:angel::devil:

Kanske ska hålla kvar vid Hippos istället... Det är till ett dräktigt sto, jag märker redan att hon har svårt att äta upp, trots liten mängd så smakligheten är ju ändå viktig.

Mitt fullblod ratade allt jag gav henne.

Men så fick jag tag i alfan när jag flyttade till värmland och vips så åt hon ca 3 kg dag och gick från väldigt tunn till normal på 3 veckor.

KL
Nån som har koll på vad innehållet är i detta, gärna i %? (alltså fodermedlen)
Hittar ingen info om det på tillverkarens hemsida.

Jopp alfan, den infon hittade jag med, men ville ha vilka fodermedel som är i med, och i %. Tycker det är konstigt att de inte skriver ut det. Men det står kanske på säcken?

Det står på säcken, men de brukar vara snabba att svara på mail, så du kan säkert få komplett info om du mailar eller ringer.

Jag hittade mina egna siffror från säcken 2008 här på Buke.
"Gräsmjöl 31,9%
Havre 19%
Vetekli 14,1%
Sojamjöl 14%
Vetefodermjöl 5,8%
Det är de största råvaroinnehållet."

Men receptet kan ju ha ändrats.
// Linda

Attans att jag inte såg detta innan..hade ju säcken i bilen så det hade ju varit lätt att kolla upp..

Tack för omtanken men jag tror inte det behövs. :)
Ville mest veta att det inte innehöll stora mängder havre eller korn. Tror inte de ändrar receptet så mycket. (hoppas iaf ;) )

KL

Någon som har koll på vilken mängd Alfa man ska ge för att inte behöva tillskottsfodra med selentillskott? Hbl på ca 600 kg.

BLÄ tyckte min svårfödda och kräsna gubbe (30-årig kblstravare) att Hippo Alfa Grow smakade...:o
Blött mat är inte heller gott, bara betfor och havre duger blött. Lusern och Krafft/Granngårdens pellets ska vara torra.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 242
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat