gympaskor - vilka stigbyglar

panzy

Trådstartare
Måste man har täckt front på stigbygeln om man vill rida i skor utan klack på tävlingar eller räcker det med vanliga säkerhetsstigbyglar, gummibandsmodellen???

Sv: gympaskor - vilka stigbyglar

Nej, man måste ha täckt front eller bur eller nåt liknande.

I TR står "Av säkerhetsskäl skall, om man inte har skor med klack, antingen stigbyglar med täckt frontdel eller annan typ av säkerhetsbygel användas."
Man får alltså använda alla typer av säkerhetsstigbyglar, även gummibandsmodellen.
// Linda

ok, olika svar här..... men om det är så det står i TR så låter det ju som det är ok med gummiband, hoppas det för att slippa den utgiften för 1-2tävlingar alternativt slita på mina fotleder....

Finns korgar att köpa, som man skruvar fast på stigbygeln. Väldigt enkel modell. Finns på Hööks för 175 kr, såg dem på Bidermans i Eskilstuna igår för 145 kr.

ingen som vet säkert vad som gäller???

styltan: just nu är 150:- mkt för mig =(

panzy skrev:
ingen som vet säkert vad som gäller???

styltan: just nu är 150:- mkt för mig =(
Jo, du får lov att rida med gympadojor och säkerhetsstigbyglar.
För några år sedan visade Bo Kjellgren med bild i Distansryttaren vilka stigbyglar som räkades som säkerhetsstigbyglar. Gummibands modellen och svängda australienska modellen var ok. Nu har det kommit fler sortes säkerhetsstigbyglar och då ska de också vara ok.
// Linda

Jag hade inte en aning om att d va okej att tävla i gympaskor:O .

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 454
Senast: valy
·
Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: AW
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Kropp & Själ I våras fick jag Peroneustendinos. Konstaterat med UL. Efter ett antal behandlingar med stötvåg och laser samt anpassad ansträngning...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka