Gymnasietips? Hästar är ett måste.

I

idontknow

Hej,
Jag är en tjej som har ett och ett halv år kvar i skolan innan gymnasiet. Jag har inte en aning om vad jag vill bli, eller vilken linje jag ska gå. Ja, jag vet att jag har lång tid på mig att bestämma mig men jag tänker på det ändå. Jag har två storhästar som jag tävlar mycket med, och jag vill eller det är självklart för mig att jag ska fortsätta med det även under gymnasietiden. Jag skulle kunna tänka mig att gå hoppinriktat på strömsholm eller flyinge, men då har jag tänkt på att jag inte kan komma ut och tävla för ingen kan ju köra eftersom jag då måste flytta hemifrån. visst tre års träning som man hoppas är bra med bra tränare är ju kanon, men jag gör det inte om jag inte kan få tävla. Jag skulle kunna tänka mig att skippa gymnasiet, jag vet, dumt men ändå. Om jag nu vill rida och tävla skulle väll jag lika gärna kunna rida hos någon med en hoppverksamhet. Det jag helst vill göra är att flytta till England och rida där, kan man då ta med sig sina hästar? Om jag skulle hitta något ställe i sverige där jag kan jobba och ha med mig mina hästar tror ni att att man kan ta med sig sina hästar på tävlingarna också tillsammans med dom andra? Eller är det kanske bättra att vänta tills artonårsdagen och körkortet så kan man köra själv..

Sv: Gymnasietips? Hästar är ett måste.

Det är dumt att skippa gymnasiet bara för man vill jobba med hästar.
Du har hela ditt liv framföra dig och det är inte värt det, hästyrket ger inga pengar och jobba med hästar gör inte många HELA livet.
Då är det bättre med ett alternativ, vilket gymnasiet ger.
Se bara på hippologen och liknande, då behöver du ha gått på gymnasium.

Tyvärr ger inte många "normala" hästgymnasium det man kasnek söker under en tiden,
vilket Flyinge och Strömsholm gör och som är svåra att komma in på (?)..
Oftast är det att börja om från början (har läst 3 års hästgymnasium och tyckte inte jag lärde mig ett dugg).
Var precis som du med att hästar är mitt liv och ett självklart yrke, vilket jag inte har i mål idag.
Ångrar lite att jag läste häst, tycker inte det ser så bra ut när man ska söka in på exempelvis ekonomilinje på universitetet. :crazy:

Att jobba med hästar och att tävla själv är 2 helt olika nivåer.
Oftast ä det mkt slavgöra och lite tid till egen träning, om man inte hamnar rätt.
Men är det hästjobb du vill göra så kör på, men för gud skull hoppa inte över gymnasiet!
I så fall är det bättre att läsa på något gymnasium hemma och ha föräldrar som kör dig eller hur du gör.
Det är bättre att du gör det du vill, dvs tävla än att du flyttar och låser upp dig.

Jag kan säga att jag tröttnade på hästar under min gymnasie tid,
ha häst i skola plus komma hem till 2 st (i mitt fall 3 st en tid) var inget kul. :crazy:

Nu tror jag ju att det där med tävling fixar sig om man läser på hästgymnasium- jag vet flera i skolan jag testade ett par månader (Plönninge) som samåkte med varandra till tävlingar osv.

Annars är det väl bara att stanna hemma, bo hos föräldrarna, gå någon linje som du kan trivas med på hemmaplan och fortsätta rida och tävla som du gör nu?
Du behöver ju inte gå naturvetenskaplig, du kan ta något program där du inte behöver plugga ihjäl dig.

Själv gick jag hästutbildning i Varberg tillslut (hemmaplan på den tiden), läste till ett par kurser, hade kul under min skoltid och gick ut med höga betyg. Tränade och tävlade dessutom som mest under gymnasietiden!
Hade aldrig i livet fått ens VG i snitt om jag istället hade gått natur, t.ex... så jag brukar råda folk att ta det program man verkligen känner att man kan stå ut med i tre år- behöver man fler kurser sen, för att kunna läsa något speciellt på högskolan, så är det lätt att läsa till.

Själv har jag tagit en paus i tävlandet nu då jag skaffat en unghäst, har flyttat till Lund och läser till psykolog.
Jag kommer få ett bra jobb som ger mig tillräckligt med tid och pengar för att hålla på med hästar så mycket jag vill, sen :)

Lycka till!

Jag läser på Naturbruks gymnasie inriktning häst... jag har valt att läsa naturbruk inriktning häst, jag vill jobba med hästar i mitt liv. på denna skola finns även samhäll inriktning häst samt naturvetenskaplig inriktning häst. :)

Efter att ha läst ca 1,5 år på denna skola hoppade jag av.... jag tänkte eftersom det är hästar jag vill jobba med så blir det lätt, där behöver du icke ha utbildning osv... jag började söka "vanliga" samt hästjobb, med mina erfarenheter (har rätt så mkt) och mycket hästfolk som talat gott om mig och vet vad jag går för, så fick jag väldigt mycket jobb, efter 1 annons fick jag på 1 dag 9 svar om olika jobb, det vart allt som stallchef och beridare i tyskland till unghäst utbildare eller groom här i sverige, jag åkte på några interjuver allt gick toppen. Men så kände jag så här: Häst jobben försvinner inte, dom finns kvar när du gått ur skolan också, då du kan ta ett sådant och bli ännu bättre + att du faktiskt har gymnasie utbildning, så man kan jobba med annat eller till och med få "lättare" jobb. Och jag som hela livet velat starta eget inom häst branschen bör ha en stadig grund. Så jag har nu hoppat på skolan igen och ska lära klart det ca 1 år och 1 termin som jag har kvar. Smart val av mig tycker jag. :smirk: Jag går på en skola som ligger 60 mil hemifrån mig, vilket gör att jag som tävlings ryttare har det svårare med tävlingar osv, men de har faktiskt fungerat rätt bra, mina päron åkte ner till mig ett par gånger/terminen + att man lär känna folk i de äldre årskurserna som iaf på denna skola väldigt gärna ställer up po kör på tävlingar samt samåker. Nu har jag även åldern inne för att ta eget körkort och kunna köra själv till tävlingarna, vilket du också kommer bli. Så är det hästar du vill jobba med så sök till ett ridsport gymnasium eller naturbruksgymnasium inriktning häst, ta me dina hästar gör det bästa av din situation och gå ut skolan med utb och sedan jobba :idea:

Lycka till!

Hejsan! Jag går nu sista året på flyinge så jag kanske kan råda dig lite angående just den gymnasieutb.

Jag skulle kunna tänka mig att gå hoppinriktat på strömsholm eller flyinge

det där med "hoppinriktat" finns inte i nämnvärd väg på vår gymn.linje...

De i min klass som verkligen kunnat hålla igång tävlandet är de som bott hemma så att de fått skjuts.
Annars får de nöja sig med de relativt få tävlingar som ligger inom ridavstånd.
Visserligen kan "internatarna" ibland sammordna tävlingarna med de som bor hemma och åka med dem,
men det är svårt för alla ligger på så lika nivåer och har olika ambitioner.

Det är en väldigt krävande linje rent studiemässigt och de flesta tröttnar rejält på skolan, hästarna och livet rent allmänt under det andra året.

Hästbiten i skolan är också ganska krävande. Det är mycket hästkunskap som är roligt och intressant men endå ganska jobbigt när man han flera andra ämnen att tänka på.

Det är inte så mycket ridning som man skulle tro.
I ettan rider man en gång/vecka, 45 minuter och bara en termin. Andra terminen i ettan har man körning.
I tvåan väljer man mellan natuvetenskaplig och hästinriktning.
De som har häst läser lite fler "hästkurser" med praktiskt arbete med häst. De som väljer natur läser mer nv.
I tvåan är man på flyinge 2 dagar/vecka och rider en dag (45 min), kör den andra.
Den här ridningen är väldigt basic. Jag har aldrig hoppat på flyinge på 2 år. Endast haft ett fåtal bommövn. med cavaletti.
De vägrar dela in nivågrupper för att de tror att det skulle leda till utanförskap och skitsnack. Tyvärr.

I trean beror det på vilka val man har gjort.
m du har valt hästinriktning och ridning så rider du två gånger i veckan. Varannan hoppning varannan dressyr ung.
Alla som vill kan dock inte få ridning i 3:an då det bara finns 15 platser, det går alltså på betygen.
De som rider i år är väldigt nöjda.
De lär sig mycket och har roligt. Men det dröjde två år:smirk:
Jag tror inte heller att det är särskillt smart att skippa gymnasiet.
Även m du ser hästyrken som det enda i ditt liv idag så vet man aldrig hur det förrändras och det är ju inte precis ett yrke som "vanligt folk" blir förmögna inom.

Ursäkta röran, jag är sömnig...
Fråga om du undrar:D

Jag ska själv söka gymnasie hu efter alla helger och sådant.
Tanken att skippa gymnasiet har inte funnits för du skulle jag vara tvungen att flytta hemifrån och vad får man för jobb som outbildad 15/16 åring i dagens samhälle???
Jag har alltid vågat ta chanser här i livet för det värsta som kan hända är att misslyckas och sånt måste man också lära sej att hantera här i livet. När jag började leta efter gymnasie började jag kolla på mina intressen: Hästar, men det är inte allt i mitt liv. Visst det är jätte skojj att rida men jag vill ha en sån bra grundutbildning som möjligt. Så då gick dom flesta "hästgymnasium" bort eftersom jag vill läsa "vanliga" ämnen så mkt som möjligt. Så nu har jag hittat två som skulle passa mej hur bra som hällst. Det ena är dock inte "hästinspererat" men som sagt hästar är inte allt. Båda är dock internat och det är så jag hat tänkt min gymnasietid så den blir så rolig som möjligt så risken för ev. avhopp minskar.
Nog om mej!

Börja med att tänka på vilket yrke utanför "hästar" som skulle passa dej. Leta sedan efter en passande linje i din närhet. För om du går i en "vanlig" linje i din närhet kan du fortsätta med tävlingar och ha kvar ditt gamla liv. Om du vill söka extra hästkunskaper så kan du ju söka ett extra jobb i ett stall så får du både extra kunskaper och lite mer pengar i kassan.
För som sagt hästar är inte allt och en dag så kanske du tröttnar på dit hästjobb som du skaffade deji unga år och så står du där utan "vanlig" utbildning och så är det bara att börja plugga igen. Man kan få jobb som hässkötare även om man har en "vanlig" utbildning och goda egna erfarenheter som du söker har då du äger två hästar och tävlar.

Så tänk efter ordentligt innan du tar ett förhastat beslut som skulle passa dej nu för det finns ett liv efter gymnasiet också. Visst att gymnasiet inte är allt men det är en början och ett misslyckat beslut i början kan sabba resten också.

Lycka till!!!! :bump:

Hela mitt liv har jag sagt att jag ska gå naturbrukslinjen med inriktning häst, nu står jag här, en månad kvar till sista datum att söka och jag vet inte vad jag vill gå! jag tvekar mer och mer på gymnasie med hästinriktning, för jag är ganska säker på att jag inte skulle få tillräckligt med tid för mina egna hästar (och andra djur)... Sedan vet jag att jag antagligen aldrig kommer bli en tillräckligt duktig ryttare/skötare för att kunna tjäna de pengar som jag kommer behöva. Därför tror jag att det är bäst att välja en "vanlig" utbildning, skaffa sig ett "vanligt" jobb som du trivs med och som ger dig TID över till annat, tex att tävla och sköta dina hästar. Dygnet har bara 24 timmar och man hinner med så mycket mindre än man tror...

Hela mitt liv har jag sagt att jag ska gå naturbrukslinjen med inriktning häst, nu står jag här, en månad kvar till sista datum att söka och jag vet inte vad jag vill gå! jag tvekar mer och mer på gymnasie med hästinriktning, för jag är ganska säker på att jag inte skulle få tillräckligt med tid för mina egna hästar (och andra djur)... Sedan vet jag att jag antagligen aldrig kommer bli en tillräckligt duktig ryttare/skötare för att kunna tjäna de pengar som jag kommer behöva. Därför tror jag att det är bäst att välja en "vanlig" utbildning, skaffa sig ett "vanligt" jobb som du trivs med och som ger dig TID över till annat, tex att tävla och sköta dina hästar. Dygnet har bara 24 timmar och man hinner med så mycket mindre än man tror...

Känner verkligen igen mej, var helt inne på naturbruk - häst tills i höstas. Då var jag helt säker på nv. Frågan har bara varit var jag ska gå!
Bor i s:a sthlm och har över 100 skolor att välja mellan. Nu börjar man ju oxå tvivla på om nv är rätt, man vet ju att nv innebär mer plugg än sam.. men samtidigt ses ju nv vara bredare.. Nu står det mellan en superbra ca 1h hemifrån (där behöver jag inte välja mellan sam/nv förrän 2a året heller..) eller en mer "genomsnittlig" ca 20 min hemifrån. Där kan jag välja till häst och få hästskötarexamen.

Vad tycker ni? Har en, snart två hästar hemma och tävlar på relativt hög nivå.

jag kan bara säga att jag rekommenderar idrottsgymnasium. Jag går på ett sånt och det innebär att jag läser ett vanligt program (jag läser NV) men har ett schema som är anpassat för att jag ska hinna rida + att skolan har två anställda tränare som vi får tränar graits för. Det är verkligen kanon!

Jag går på strömsholms ridsportgymnasie.
Har du en välutbildad häst kan den ju gå med i kursen och sen har du den andra utanför skolan om du vill ha båda med dig. Har du mycket meriter på msv nivå så kan du ju alltid prova att söka RIG(riksidrottgymnasiet)
Annars är det mycket grunder i ettan, roligare i tvån:angel::D I trean kan du sen välja att gå sporthopp och då tränar du hoppning för att rida på 120-msv nivå( då måste du ha egen häst med)
När det gäller tävlingar så är det ganska mkt tävlingar på anläggningen och sen är det många som åker och tävlar till närbelägna klubbar som man kan samåka med o sen finns det en hel del människor med körkort som man kan muta:angel:
Du har även väldigt bra träningsmöjligheter utanför skolan.
Sen är det mkt slavgöra med stalltjänster o hagbyten men det får man ta. Det värsta e väll att själva gymnasieskolan som vi måste gå på två dar i veckan är ganska usel, men man överlever:devil:

Hej,
Passar på att tacka så mycket för alla mycket bra svar!
Det har jag också funderat på, har hört talas om ett gymnasium inte långt från mig där man går till ca 1 varje dag men har bara fem minuters raster så man ahr tid till annat. Detta skulle nog passa mig eftersom jag nog inte kommer att ha några problem med lite raster och är bra på intensivt arbete. Vart går du? Finns det någonstans att läsa om det? Jag tyckte det lät jätte trevligt och låter som något i min stil! Tack.

Hej!
Det låter som om du menar Kitas. En rätt nystartad privatskola som (vad jag vet) finns Göteborg där den har legat ett tag och i Jönköping där den öppnar i höst. Det är vad jag vet iaf, men sök på google på den. Min kompis går där, naturinriktning, och hon trivs jättebra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25