matildadahlgren

Trådstartare
För två veckor sedan började jag på Västerås Ridgymnasium. Ända sedan jag började där har bara tanken på skolan gjort att jag fått panik och ångest. Jag vill verkligen inte tillbaka. Det är absolut inget fel på skolan men av någon anledning mår jag såhär ändå. Jag vill verkligen inte sluta där eftersom jag vill bli hästskötare som man blir när man går ut skolan. Jag vill bara börja jobba med hästar direkt och har funderat på om man kan jobba och liksom utbilda sig samtidigt.
Är det någon som vet om det går att göra det på något sätt?

Jag har även funderat på att prata med lärarna om man kan plugga på den skolan fast på distans. Det går ju såklart inte med ridlektionerna, men med själva plugget. Är det någon som vet om det skulle funka?:)
 
Sv: Gymnasiet

Hästskötarexamen kan du ju bara skriva provet till, kostar väl 1500 eller nåt sånt, men det är ju inte direkt svårt. Man behöver inte gå något särskilt gymnasium för det.

Väldigt få gymnasiekurser kräver egentligen obligatorisk närvaro. Kolla upp vilka det är på Skolverkets hemsida och se om du kan byta dem mot några andra isåfall. Man kan byta kurser lite hur som helst så länge man får tillräckligt många poäng i slutändan, kallas "specialutformat program". Men att "läsa på distans" (a k a: skolka och bara skriva proven) kräver att man är rätt självständig och disciplinerad. Men är man det är det inga större problem.

Jag hade typ 70% frånvaro i gymnasiet och gick ut med ett snitt på 19 nånting, men jag var väldigt bra på att plugga ensam, argumentera upp betyg, och bråka med rektorn tills allt blev som jag ville :angel: Kunde även systemet utan och innan, så blev det något trassel printade jag bara reglerna från Skolverkets hemsida och hotade att överklaga bedömningen. Att vara jobbig funkar.
 
Sv: Gymnasiet

Kontakta din mentor och tala om hur du mår om du nu inte redan har gjort det. Kontakta skolhälsovården eller BUP så att du får hjälp med hur du mår.

Det finns rena distansgymnasium om man nu hellre vill plugga på det sättet, det är ett fåtal elever som klarar att göra som AVB skriver i sitt inlägg. Om en elev skriver att "jag vill helst börja jobba med hästar direkt" så tror jag inte att studiemotivationen är tillräcklig för att klara av att tenta av kurser på egen hand.

Om elev har upp emot 70% frånvaro så kan dessutom inte skolan bara strunta i att så är fallet, då måste man ta tag i problemet.
 
Sv: Gymnasiet

Jag slutade på min första gymnasieskola och började på en ny läsåter efter. Det har jag inte ångrat en sekund. Jag tyckte att det var bättre att få mina betyg även om det kanske inte var något jag ville syssla med senare, vilket jag inte gör.

Du måste inte gå en hästutbildning på gymnasiet bara för att du vill hålla på med hästar.
 
Sv: Gymnasiet

Bara en tanke:

Det är inte så att alla nya förändringar fått dig lite ur balans? (Jag mådde exakt likadant när jag började gymnasiet.) Det blev för mycket helt enkelt.

Jag hoppas att du orkar ge det lite tid och att det blir bättre! :) (Dock smart av dig att se dig om efter alternativ, det är alltid bra att ha en B-plan.)

Lycka till med allt!
 
Sv: Gymnasiet

Jag har jobbat som hästskötare och man behöver inte nödvändigtvis någon utbildning för det, personlig lämplighet prioriteras högt.
Du kan ju börja söka jobb och se vad du kan få och om något jobb verkar vara rätt för dig.
Gymnasiet kan läsas på distans i eget tempo på speciella skolor över både fler och färre år än 3. Googla typ distansgymnasium.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 087
Senast: mars
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp