Gymnasie på Flyinge?

Home

Trådstartare
Hej!
Jag funderar på att gå hästgymnasiet på Flyinge ifall inte något känns fel.
Jag tänkte höra med er som har varit där, gärna ni som själva gått gymnasium där men även ni som "bara" har gått vanliga kurser och liknande.

Hur är människorna där till sättet?
Hur är hästarna?
Svårt att hitta runt i alla stall?

Och ni som gått gymnasium där, berätta så mycket som möjligt!
Bodde ni där? Var det fräscht i rummen ni bodde i? Lite privattid?

Och en sak till; Hur mycket hästevenemang anordnas där?
Om man själv tänker bo där är det ju väldigt praktiskt att bara gå utanför dörren, så kanske man tex hittar en hopptävling.
Har ni fått hjälpa till att anordna något?

Och ni som har ställt dit egen häst:
Hur mycket får denna vara ute i hagar per dag?
Hur har eran häst trivts där?
I stallet, står hästen i box/spilta?
Har den möjlighet att nosa och hålla på med andra hästar inne i stallet eller står den för sig själv hela tiden?

Ja, ni ser hur mycket frågor jag har och ursäkta om detta blev lite rörigt men jag hoppas verkligen någon kan svara på mina frågor!
Någon som funderar på att gå där efter sommaren nu 2011, 2012, 2013 eller 2014? ;)

/Home ^^
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Jag har gått hippologen på Flyinge så jag har rätt bra koll. Ska försöka svara på allt åt dig!

Hur är människorna där till sättet? Om du syftar på personalen så är i princip alla mycket trevliga och tillmötesgående.
Hur är hästarna? Superfina! Ja, visst, det är skolhästar som blivit nötta på ett tag, men om det kommer upp en bra ryttare så visar alla hästarna fina kvalitéer. Jag har ridit i princip alla gymnasiehästarna och tycker mycket om dem allihop.
Svårt att hitta runt i alla stall? Nej, det lär du dig! Gymnasiet har ett eget stall som inte är så stort.

Bodde ni där? Var det fräscht i rummen ni bodde i? Elevboendena är i princip nybyggda, jättefina och fräsha hus/rum.

Och en sak till; Hur mycket hästevenemang anordnas där? Massor!! Breeders, bruksprov, clinics, GP-hoppning, Flyingedagarna, osv osv..Har ni fått hjälpa till att anordna något? Alla som vill hjälpa till på tävlingar och andra evenemang är mycket välkomna! Nu i år har gymnasieeleverna anordnat en stor ponnycup.

Och ni som har ställt dit egen häst: Man får som elev inte stalla upp sin egna häst på själva Flyinge, utan man måste leta upp egen stallplats bland gårdarna runtomkring. Det finns många som hyr ut stallplatser! Då kan du också välja ett stall som passar just dig och din häst.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Jag har gått gymnasiet. Jag gick ett par år och flyttade sedan hem för att rida mer på allvar. Men jag funderar verkligen på att läsa Hippologen på Flyinge senare för jag saknar det väldigt mycket! :p

Hur är människorna där till sättet?
Jag har bara upplevt dem som kunniga och trevliga.
Hur är hästarna?
Välutbildade skulle jag vilja säga. Och väl anpassade.
Svårt att hitta runt i alla stall?
I början är det svårt men man lär sig fort.

Och ni som gått gymnasium där, berätta så mycket som möjligt!
Bodde ni där? Ja. Det är att rekommendera.
Var det fräscht i rummen ni bodde i? Ja. Men man får ju se till att hålla rent och fint själv. ;)
Lite privattid? Jag bodde i enkelrum så om jag ville ha ensamtid kunde jag bara smita in på rummet.


Och en sak till; Hur mycket hästevenemang anordnas där? Mycket! Och det är fantastiskt kul och lärorikt att få se allt.
Har ni fått hjälpa till att anordna någon sorts tävling? Jadå. Det är bara att anmäla sitt intresse.

Angående egen häst finns det ingenstans på själva anläggningen man kan stalla upp den men det finns många privatstall omkring Flyinge så det är inte direkt svårt att hitta ett stall som passar. Dessutom får man som elev på gymnasiet möjlighet att rida på anläggningen med egen häst.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Sper-duper bra svar! Tack! ;)
Men får man som elev inte stalla upp hästarna där? Jag är nästan helt säker på att det står på deras hemsida?
Hur längesen var det du gick där?

Hippologutbildningen, är det bara det? Jag tror jag läste att man gick naturvetenskapsprogrammet och var på Flyinge ca 1 gång i veckan men utbildningen tog 4 år? Då får man både en "vanlig" utbildning inriktning hästar. Finns det där? ^^

Åter igen, tack!
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Nej, elverna får inte stalla upp på Flyinge. Jag går inte själv på gymnasiet (gick på Bollerup) men det står ett helt gäng gymnasister/hippologer i samma stall som jag.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Tack för ett till bra svar!
I stallen runt omkring Flyinge, finns det verkligen plats för nya hästar där? Är det inte stor risk att dom är fulla liksom?
Klart man ska kolla innan man "flyttar dit" men om man har sökt till gymnasium där och måste ta med häst, man vill som vara säker då, hehe! :)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Står du på gården eller i ett privatstall utanför Flyinge eller nåt liknande?
Ursäkta för dåligt vetande, haha! ;)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Det är hippologigymnasiet du ska gå antar jag?
Utbildningen är tre år lång. Det är inriktning naturkunskap som man läser på Vipeholms Gymnasium. I år 1 är man på Flyinge en dag i veckan, år 2 två dagar och år 3 tre dagar. Som ett naturvet. program med inriktning häst.

Jag har kompisar som går på Flyinge nu som inte får ha häst på Flyinges anläggning. Så jag antar att det fortfarande inte finns möjlighet. (:
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

När treorna åker så blir ju många stallplatser lediga. Det har aldrig varit något problem men ett hett tips är att du åker ner dit i god tid och ser dig omkring efter ett passande stall. Jag tror absolut inte att det blir ett problem. ;)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Okej! Jag funderar på hippologigymnasiet, har inte sökt än. ;)
Säger man då att man går hippologigymnasiet, inriktning naturvetenskap eller att man går naturvetenskap och inriktning ... hippologi/häst?
Haha, jag har ingen aning. ;)

En till fråga jag kom på; Är det svårt att komma in på programmet? ^^
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Jag rekommenderar gymnasiet i alla fall. Fast du kanske får vara beredd på att det inte är så mycket ridning. Dessutom ska du lära dig att köra också så en del tid på Flyinge går åt till det. Men om du har egen häst så är det ju en annan sak.
Man kan säga vilket som egentligen. Men jag skulle nog säga NV-program med inriktning Hippologi.
När jag sökte in var gränsen 270 poäng har jag för mig. Så.. det beror ju på hur bra du är i skolan förstås. :)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Okej, jag får kämpa, haha! ^^
Måste man ha erfarenhet av körning? Själv har jag knappt någon alls, men vill gärna lära mig. ;)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Nej, du måste inte ha erfarenhet av körning för de lär en från grunden verkligen. :) Första lektionen till exempel minns jag att vi inte fick köra utan vi skulle först lära oss hur man selar på och av.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Bra, för det kan jag verkligen inte, hehe... ;)

Någon mer som gått på Flyinge eller varit där?
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

"Men får man som elev inte stalla upp hästarna där? Jag är nästan helt säker på att det står på deras hemsida?
Hur längesen var det du gick där?

Hippologutbildningen, är det bara det? Jag tror jag läste att man gick naturvetenskapsprogrammet och var på Flyinge ca 1 gång i veckan men utbildningen tog 4 år? Då får man både en "vanlig" utbildning inriktning hästar. Finns det där? ^^"


Japp, jag är helt hundra på att man som elev inte får stalla upp sin häst där. Jag gick ut för ett år sen! Endast stipendiaterna får lov att ha med sig en häst var.

Den där 4-åriga utbildningen vet jag inte riktigt vad det är du syftar på. Hippologutbildningen är nu 3-årig men var bara 2-årig när jag gick. Det är en eftergymnasial utbildning, alltså på högskolenivå. På hippologen är man alltid på Flyinge och rider i princip varje dag (även helger). På gymnasiet är man däremot bara på Flyinge 1-3 dagar i veckan, beroende på årskurs och inriktning.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Okej, men gymnasieutbildningarna, vilka inriktingar finns det på Flyinge? :)
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Det där kan nog någon annan svara bättre på, men de utgår från det naturvetenskapliga programmet i alla fall.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Står du på gården eller i ett privatstall utanför Flyinge eller nåt liknande?
Ursäkta för dåligt vetande, haha! ;)

Ledsen, glömde helt bort denna tråden. Hästen står i ett privat 500m ifrån Kungsgåren. PM:a om du vill ha nummret dit eller veta mer.
 
Sv: Gymnasie på Flyinge?

Okej, jag kanske hör av mig senare om jag fortfarande är intresserad av att gå där för det är ju ett tag kvar. Hehe.. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 757
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp