Gym vs stallträning

N

Nippertippan

Tänkte börja träna på gym för bättre hälsa, men jag vill varken överanstränga mig eller gå åt för hårt direkt så att man tappar intresset. Hade i tankarna att jag skulle börja lugnt, men med övningar som liknar diverse rörelser i stallet till exempel. När jag för några år sedan jobbade hos en uppfödare var jag ensam om att ha hand om dennes 10 storhästar med allt vad det innebar, mockning, in och utsläpp, fodringar etc. Det var tungmockat eftersom det var spån, oftast bäddar, och på helgerna när jag inte jobbade så blev det inte mockat. Höet drog jag oftast på presenningar, spånet hade jag på säckakärra (minst 3st åt gången). Jag gick ner mer än 15kg på tre månader, och det mesta syntes på magen precis under brösten. Men eftersom jag inte är bekant med "vad som tränar vad" på gymmet skulle jag mer än gladeligen ta emot tips på vilka övningar som kan liknas med de rörelser man gör i stallet :) Träningstips överlag. Någon?

Sv: Gym vs stallträning

Dom på gymmet visar dig.Jag tränar 2 ggr i veckan basövningar mest för att inte slita ut kroppen med stalljobbet (4 hästar) och ett slitsamt arbete på det som servitris.Axlar och rygg är det jag märker mest att jag behöver vara stark i.

Jag styrketränade på gym förr (har hemmagym nu och haft träningsuppehåll ett tag dessutom), och det som hjälper mej mest i stallmiljön är rygg, axlar och armar - jag har dessutom problem med min ena axelled och båda handleder och träningen hjälper mej där. Armarna har jag stor nytta av vid mockning(liksom rygg såklart) men faktiskt även vid ridningen. I ridningen tjänar jag även på min ben o sätesmuskler! :D

Jag har kört olika system med styrketräningen, och det jag trivts bäst med var splittat träningsprogram, 3-4 dagar i veckan. Jag tränade kanske 30 min (minus uppvärmning och nedvarvning och stretch) per gång, körde tungt med få repitioner, 3 set.

Stående marklyft, vanliga marklyft och stående rodd är mina favoriter för rygg (olika sorters rodd överlag är bra rygg, olika varianter tränar olika dekar av ryggen) Börja med en skivstång utan vikter för att få in tekniken - tränare på plats hjälper dej med position och buktryck och andningsteknik - viktigt att stå rätt och utföra rörelserna rätt, annars kan du skada dej istället!

Axlar brukar jag köra olika hantel pressar på - beroende på hur du står och vinklar ryggen tränar du framsida, baksida eller mitten av axlar!

Mage - inget slår crunches och benlyft!

Ben och rumpa - Utfall! Sjukt jobbigt men gör dej även riktigt stark!

Träning i maskiner är säkrast för nybörjare, men när man blir trygg i sin träning och starkare är det bra att gå över till fria vikter som är effektivare! Hade kunnat skriva massor om detta men dom tidigare kommentar säger så är personalen på gymmet väldigt kunniga och duktiga och kan ge dej alla svar du behöver!
Jag tränade själv på ett gym i HBG när jag gymmade, men vet ej om jag får skriva ut i tråd så pm:a om du vill veta vilket det va!

Köp boken "Ryttare är idrottare" av fälttävlansryttaren Ulf Johansson. Där finns mängder med bra övningar anpassade för ryttare som du kan göra på gymmet eller hemma.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 919
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve