Vica

Trådstartare
Någon som vet hur stor dos gurkmeja man ska ge till en d-ponny? Har gett honom 4 "duttar" eller hur man nu ska förklara det.. Är det för mycket eller för lite?

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Gurkmeja

glömde dessutom fråga om man kan ge "kryddgurkmeja" eller om man måste köpa det i hästsportaffär?

gurkmejan du kan köpa i matäffären är samma sak som om du köper på hästaffär. Min equiterapeut sa att om man ska ge gurkmeja i förebyggande syfte så ska man ge en dryg matsked.

Jag har läst nånstanns att den man köper i aff'är är giftig för hästar? Vet inte varför men... Nån annan som hört det?

*kl*

tack för svaren, men nu blir jag lite konfunderad.. är det farligt eller inte? finns det någon slags "max-gräns" när man fodrar med gurkmeja eller kan man ge det i all evighet sas?

Jag har däremot hört att gurkmeja man köper i affär inte har kvar de medicinska egenskaperna, det är helt enkelt för mycket "renat".
Du kan köpa Gurkmeja i större förpackningar på hälsokosten.

tackar för tipset! :bow: trodde jag skulle behöva köpa små miniförpackningar för 17,90,- stycket varje vecka! då ska jag genast bege mej bort mot närmsta hälsokostbutik!:bow:

*kl*
gurkmeja ökar cirkulationen och kan hjälpa vid ledproblem.. nästan som glucosamin.. så har jag uppfattat det som iaf.

Hur får du i din häst gurkmeja? Min häst är ordinerad 1 msk per dag
av e-terapeuten, men det är lögn att få i henne det. Vad jag än
blandar i för gott och även med liten, liten dutt gurgmeja så tittar
hon inte ens åt fodret. Medan andra hästen gladeligen äter gurgmeja.

Gurkmeja är inflammationsdämpande, ökar blodflödet och fungerar lite som glucosaminet. Det är bra för hästar som står på rehabilitering efter skada, som har ledproblem eller hästar som är i intensiva träningsperioder när de ökar mycket i muskler och styrka (sliter mer på lederna än man tror..)

Gurkmeja ska man helst ge i kurer om ca en månad för att sen göra uppehåll minst en månad. Ger man gurkmeja kontinueligt över längre tid förlorar det sin effekt. Normal dos är 1 msk för mindre häst och 2 msk för större häst. Ponnyer kan vara väldigt olika.

Om hästen är svår att fodra med gurkmeja och de "vanliga" tricken inte fungerar (dvs betfor, fibergi eller liknande) så kan man antingen testa att blanda det i vanlig ljus sirap eller det oslagbara mirakelmedlet melass :D

Fungerar inte det heller så lös upp det i lite vattten och spruta in i munnen på hästen.. Inte snällt, men måste man så måste man.
Jag tror dock att om hästen vägrar äta nåt så kan det vara för att den inte behöver det.. men det är ju svårt att säga med nåt som luktar/smakar så speciellt som gurkmeja!

/ Mierna, vars häst luktar kryddfabrik med jämna mellanrum

Senast ändrad av en moderator:

Bra idé med sirap! Ska genast testa.

I mitt stall luktar det Indien!

tack för svaret! :bow:

okej om jag har fattat det rätt så ska man alltså bara ge gurkmeja 6 mån/år? det är en d-ponny på ca 145cm..

kom precis tillbaka från hälsokosten och de tar inte hem i lösvikt utan bara i svindyra kapslar och jag har ingen lust att stå och öppna 17st varje gång jag ska ge honom det.. något annat tips på var man kan köpa det ifrån?

/vickan som älskar vitlöksdoften från foderkammaren...:angel:

Gurkmeja ges endast under en kortare tid. Gurkmejan aktiverar levern, rensar kroppen på slaggprodukter. Ge 2 msk/dag i 21 dagar sedan ett långt uppehåll var det råd jag fick. Kan beställas från
www.alyose.se
Det finns de som hävdar att hästen själv vet vilka örter den behöver, om det är helt omöjligt att få i den örten finns det kanske annan ört som man kan ge istället, en som ger samma resultat.

Senast ändrad av en moderator:

gurkmejan du kan köpa i matäffären är samma sak som om du köper på hästaffär. Min equiterapeut sa att om man ska ge gurkmeja i förebyggande syfte så ska man ge en dryg matsked.

NEJ, det är det inte!
Gurkmeja är en rot, som förvälls och torkas. MEN observera att den gurkmeja vi köper i affären är strålbehandlad och mister då sin medicinska verkan. Så att köpa gurkmeja i affären och ge till sina hästar; borde inte vara annat än waste of money.
Kryddgurkmejan innhåller högre halter av bekämpningsmedel och tungmetaller, och där har man inga krav på att bibehålla de ämnen som är de verksamma i tex biosynov.

Och precis som tvinflower säger, så är det en renande kur som endast används kortare perioder. Man ska tänka på att det är väldigt starkt, och inget man bör ge hästar regelbuundet.

Vad konstigt, har varit inne på en och där hade dom det. Men det var ju ett tag sen, minns inte ens vad affären heter :o

Såg att de har det på Borgeby Kryddgård, köper mina loppfrö där..:love:
De skickar fraktfritt inom sverige över en viss summa, tror 400:-.
Kolla vad den kostar där..

STOPP
Det finns inga som helst bevis för att det verksamma ämnet i Gurkmeja kan tas upp av hästen. Vid försök gjorda på råttor fick man ge 5% av kroppsvikten för att överhuvudtaget se ngn effekt. Detta innebär att en 500 kg´s häst behöver ca 10kg........... Däremot gäller ju den berömda placeboeffekten förstås även Gurkmeja, vissa hästägare skulle nog fodra sina hästar med ketchup om bara ngn kvacksalvare påstod att det var bra.
Jag blir så arg när dessa människor skor sig på att "okunniga" hästägare bara vill sina älsklingars bästa. Lägg era pengar på ngt vettigare

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
616
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka