M

MicroMonster

Vi fick hem vår häst för ungefär en månad sedan och han har en ganska bra foderstat, men den förra ägaren gav honom gurkmeja i kraftfodret och ville att vi också skulle ge honom det. Är det någon som vet vad det är bra för? Ägaren påstår att han vill ha det men hur visar en häst att den vill ha gurkmeja? Den vi fick är slut nu men jag kan inte se någon skillnad på honom. Bör vi köpa mer?
 
Sv: Gurkmeja

Visste inte ägaren varför hon gav det? Är det en äldre häst? Jag skulle nog avvakta och om hästen blir stel och knäppig i lederna kan man överväga att börja igen.
 
Sv: Gurkmeja

Ägaren sa aldrig varför hon gav honom det. Men det är alltså för att "smörja" lederna man ger dem det? Han är 16.
 
Sv: Gurkmeja

Jag har hört att gurkmeja är inflammationshämmande.
 
Sv: Gurkmeja

Det är för att typ smörja lederna ja. Fungerar väl lite som glukosamin fast billigare! ;)
 
Sv: Gurkmeja

Vad jag vet är gurkmeja i stora givor (1 dl /dag) att jämföra med antiinflammatoriska medel.
 
Sv: Gurkmeja

Gurkmeja testas fn mot vissa typer av cancer än så länge bara på råttor. Manliga råttor blev sterila varför det bör vara olämpligt för hingstar i alla fall.
 
Sv: Gurkmeja

Gurkmeja
Curcuma longa*

Gurkmeja odlas i Indien och Sydostasien.
Man använder skotten på växten som förvälls och torkas.

Gurkmeja används vid gallproblem. Den ingår också i en del ledpreparat till häst och hund p.g.a. dess anti-inflammatoriska egenskaper. Den ökar även blodcirkulationen.

Gurkmeja bör inte ges till avelsdjur, då en del menar att den minskar fertiliteten.

Gurkmeja ingår även som krydda i curry.

Rolle på Österlen (hittat på nätet)
 
Sv: Gurkmeja

Tack, då blev det lite klarare varför han har fått det!
 
Sv: Gurkmeja

hejsan. Håller med ovanstående.
Gurkmeja är bra för att producera bort slaggprodukter, men det är ju samma sak som problem i leder och gallproblem mm. Slaggprodukterna sätter sig på den svagaste punkten, om en häst tex är stor och tung eller har andra problem med ben eller rygg, vad det nu kan vara, så sammlar det sig slaggprodukter där som inte alls är bra. Endel har oerhört mycket och andra har mindre.
jag fick ge min häst gurkeja när han stod skadad pga att han fått in en pinne i bogen i sommras. Han fick då stå i ca 6 veckor och för att inte det skulle sammlas för mycket eller bli för mycket slaggprodukter gav jag honom gurkmeja. Gurkmeja är alltså jättebra men man skall aldrig överdosera det eftersom det är starkt, och hästar som äter det kan få amoniaklukten som kattpisslukt. Isammband med att han stog, alltså han fick inte boxvila, utan han gick ut i hagen som vanligt, men då hade han också lite proteinkänningar sedan gräset, dte hämmnade även där och han blev pigg och glad igen, innan var han trött och var stel och knacig, lixom ingen ork att jobba med bak, men Gurkmejan var suverän där.

Att gurkmeja är typ samma som antibiotika eller andra smärtstilande medel, är jag inte säker på, men om det är så så skall man ju givetvis inte bara dosera med det om man har en halt häst eller liknande, utan snarare som ett hjälpmedel för att hjälpa hästen på rätt väg.

Det var min duktiga massör Bea magnusson som tipsade om detta. Även Sven Lindblom i sala gav detta tipset att det är bra.
Dock ska man inte köpa den gurkmejan i äffärerna, och det måste vara fin melen gurkneja. Skicka efter den på örtagården saltsa eller salsa. Jag är inte säker på hemsidan, men jag tror att det skall vara www.ortagardensaltsa.se eller liknande.
:)
 
Sv: Gurkmeja

Var kan man köpa det i stoooora förpackningar då? Har ju en gammal dam som börjat få lite gallor...kan ju vara värt ett försök. Dessutom ska hon inte användas till avel mer så för den saken behöver jga ju inte oroa mig....
Någon som vet?
 
Sv: Gurkmeja

tycker du ska fråga om varför hästen fick gurkmeja...

Gurkmeja ska väl vara bra för lederna har jag för mig
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Ray
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 616
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 849
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp