E

emmapaztej

Jag har hört att Gurkmeja ska vara bra för lederna! vet flera hoppryttare på 140 nivå som använder det .

Jag har ett 14 årigt fullblod som gått på banan, han har gått i 4 år, sen han va 2 :) Han har endast varit skadad 1 gång på 4 ½ år o då va det kotor + hovled b.f ! (peppar peppar)
Nu går han normalt 5-6 ggr i veckan. Ska säga också att den skadan va i oktober så han är nu typ fullt igång.

Jag skulle vilja ge gurkmeja till lederna för att dels "förebygga" ledinflamationer. Men hur mycket ska jag ge?!

Han äter just nu
14 kg hösilage
4 dl betfor
½ l Müsli (Nu Salsa men ska byta till Lympos inom en vecka )

Behöver era erfarenheter o tips ! :bow:

(ist för gluco, som är så saaablans dyrt .. )

Sv: Gurkmeja

Hur mycket du ska ge beror på sort så det står på förpackningen om du köper till häst. Normal dos av det jag har är 2 msk för smärtande leder och 1 msk i förebyggande syfte.

Hur mycket du ska ge beror på sort så det står på förpackningen om du köper till häst. Normal dos av det jag har är 2 msk för smärtande leder och 1 msk i förebyggande syfte.

men om man köper en sån i mataffären ?
om ja börjar ge 1 msk , kan det vara farligt?
alltså att han inte typ "tål" det

men om man köper en sån i mataffären ?
om ja börjar ge 1 msk , kan det vara farligt?
alltså att han inte typ "tål" det

Jag har ingen aning om hur stark den är i mataffären, den hade jag inte vågat ge eller experimentera med doser själv med.
Jag som är jätteharig för att magen ska få spunk brukar börja med bara en nypa men jag vet faktiskt inte om det behövs.
Jag tror att det är betydligt dyrare att köpa i mataffären, jag ger 100 kr/kg där jag köper.

Jag ger djävulsklorot som smörjmedel till gammal-gubb-häst, har funkat bättre på min än gurkmeja, som jag oxå provat. Dj klo finns att köpa lite billigare via nätet (250:- för ett kilo).

Djävulsklo är starkt, på en del hästar ger det lika mkt smärtstillning som butta! Så det skulle jag inte ge till en häst som tränas.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 639
Senast: Squie
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka