gurkmeja eller nypon för ledernas skull?

Sv: gurkmeja eller nypon för ledernas skull?

Nypon är väl mest för magen?

Fick hem mitt paket idag. Vet inte om jag klickade i fel, men fick nypon istället för munkpeppar :(
Är det nån ide` att ge nypon om de inte har dålig mage? Kanske ska spara det till hösten när de ev ska gå över till hösilage.

Nypon kan ha god effekt på leder och även vid artros. Finns forskning gjord både på människa och häst.

Nedanstående är gjorda på häst:

LITOVET - A RANDOMIZED, PLACEBOCONTROLLED, DOUBLEBLIND STUDY ON THE
IMMUNE SYSTEM OF HORSES, THEIR WORKING CAPACITY AND BEHAVIOUR.
Hamburger D, Falk-Rønne J, Kharazmi A, Winther A, Rein E, and Winther K. The
Horseclinic at Lunden, Charlottenlund, Department of Clinical Microbiology,
Rigshospitaltet, Institute for Clinical Research and Education, Bredgade 12,
Kolding and Department of Clinical Biochemistry, Copenhagen County Hospital in
Gentofte, University of Copenhagen, Denmark. OARSI, Rom September 19-21.

ANTI-INFLAMMATORY AND CHONDRO-PROTECTIVE EFFECT
OF ROSE HIP POWDER AND ITS CONSTITUENT GALACTOLIPID GOPO.
Joseph Schwager, Natalie Richard and Sven Wolfram.
DMS Nutritional Products, Department of Nutrition and Health, Switzerland. OARSI, Rom September 19-21.

Nypon är väl mest för magen?

Fick hem mitt paket idag. Vet inte om jag klickade i fel, men fick nypon istället för munkpeppar :(
Är det nån ide` att ge nypon om de inte har dålig mage? Kanske ska spara det till hösten när de ev ska gå över till hösilage.

Nä men ring och säg till dem att de har skickat fel. Det ska ju inte du behöva stå för.

Vill återknyta lite till kvalitet på produkterna. Jag köpte nypon och det luktade och såg precis ut som nyponsoppapulver:confused:. Läste då i samma veva att det inte är i pulver man ska använda, utan nyponskalen. Någon som vet och har någon form av erfarenhet av skillnaden?

Undra lite också över dosering! Ni som märkt skillnad på era hästar. Vilken dos? Hur länge? När märkte ni effekten?

Här va det som natt och dag, dock började jag ge nypon, MSM o glukosamin samtidigt så jag kan inte säga vad som gjort det, eller kanske kombinationen som blev så bra. :)

Orsäkta att jag OT'ar lite nu, men är det nån som vet om det är lagligt att importera cortaflex från t.ex England eller Tyskland till Sverige? Priset är ju en hel del mindre därifrån, ungefär 1/3 av priset här i Norge.

(Orsäkta också mitt dåliga svensk, jag är bara en stackars norska på vilda vägar :p)

Kan meddela att man kan ge mellan 1/4 dl - ½ dl. Många ger en ½ dl, när jag har gett mitt sto gurkmeja har jag gett ungefär mitt i mellan det.
20 gram är det iallafall på Gurkmejan om man vill väga upp själv. /Mickaela Örtagården salsta

Och vad bygger du denna dos på för forskning/studier?

Den enda forskning som jag känner till är gjord på människor:

“Deodhar SD, Sethi R, Srimal RC. Preliminary study on antirheumatic activity of curcumin (diferuloyl methane). Indian J Med Res. 1980;71:632-634”.

I denna rapport sägs följande:

“A preliminary intervention trial that compared curcumin with a nonsteroidal anti-inflammatory drug (NSAID) in 18 rheumatoid arthritis patients found that improvements in morning stiffness, walking time, and joint swelling after two weeks of curcumin supplementation (1,200 mg/day) were comparable to those experienced after two weeks of phenylbutazone (NSAID) therapy (300 mg/day).”

1,2 g curcumin gavs således i detta försök till människor. Om man räknar med att dessa i genomsnitt väger ca. 70 kg skulle detta motsvara ca. 17 mg/kg kroppsvikt eller 8,6 g för en 500 kg häst. Problemet är att gurkmeja endast innehåller ca. 2% curcumin vilket skulle betyda att man måste ge 430 g för att erhålla motsvarande mängd curcumin som man använde i detta försök!

Biotillgängligheten av curcumin hos människor är låg och det kan ju tänkas att den är högre hos hästar. Kan du hänvisa till några studier gjorda på hästar?

Lät väldigt intressant, men hur ser gurkmejan ut? Som den man köper på burk i varuhuset?

Och nypon? går det att köpa eller plockar ni egna nypon? Färska/torkade?

Och hur märker ni skillnad/ser/känner?

Nypon har manga effekter, smorjer kroppen inifran och forebygger och motverkar stelhet och vark. ar aven en stark antioxidant vilket bland annat starker imunforsvaret och forbattrar narminnet. Pa magen tror jag inte att det har nagon effekt alls. Den ar fullproppad med naturliga vitaminer och mineraler.
Man maste ge det i minst 3-6 mander for att fa fullt resultat. Effekten AR bevisad.
Men...Olika kroppar regarera olika pa olika saker. MSM ar nog trots allt det som funkar pa de flesta, har aven god effekt p IR hastar och fanghastar.

Litovet (nyponpulver) är superbra. Tänk på att om du börjar ge hästen glucosamin så måste du fortsätta! Hästar kan förlora sin förmåga att producera det själva om man ger det som tillskott!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 451
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve