aiquen

Trådstartare
Kan man ha några guppys (hur många?) i ett akvarium på 31 liter, eller är det för litet? Och är det dömt att misslyckas om man sätter ihop en kampfiskhane med guppyhanar i samma akvarium?

Sv: Guppys

Ang. storleken tycker jag det är på gränsen. Inte så mkt att det blir trångt, men att det blir svårskött. Jag skulle inte orka starta upp ett så litet, och då är det ändå mitt yrke.

Ang guppy + kampfisk finns risken att kampisen går på guppyfenorna. Kan du bara ha kampfisk kanske?

Jag skulle satsa på två eller tre kampfiskar, givetvis endast hane .

Öppen fråga, -visst finns det en lag eller dyl om cm fisk per liter vatten?

vi har både guppie hanar och en kampfisk hane..det går jätte bra:smirk:

Det KAN gå bra.
Allt beror på hur stort akvariet är + hur mycket växter det finns att gömma sig bakom.

I TS fall är akvariet väldigt litet.
JAG skulle inte försöka mig på att ha kampfisk + guppy i ett så litet akvarium. Sannorlikheten är rätt stor att guppysarnas fenor snart är ett minne blott.

Jag skulle satsa på två eller tre kampfiskar, givetvis endast hane .

Öppen fråga, -visst finns det en lag eller dyl om cm fisk per liter vatten?

Nej, det gör det inte. Tur är det tycker jag, eftersom den tumregeln inte tar hänsyn till huruvida centimetrarna fisk är aggressiva eller stimlevande tex. En stimlevande fisk i vatten som hålls rent, kan du ha fler än 1 cm per 1 liter. En jäkligt aggressiv rackare kanske du bara kan ha 1 cm på 100 liter.

Okej, jag letade och hittade faktisk inget om det..
Minnet är väl inte det bästa alla gånger.

Men jag hittade det här istället.

"Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

saxat från Djurskyddsmyndigheten.

KL

Tack för alla svar! (Såg sedan också att jag visst haft trådar uppe om detta förut. :o)

Men det var väl ungefär som jag trodde. Attans. Jag vill ju så gärna ha ett akvarium, men jag har verkligen inte plats till något större. Så det blir nog att vänta ett tag till... Någon gång flyttar jag väl till en större lägenhet. ;)

Jag har lust att starta upp mitt lilla akarium som jag har i källaren. Det är på 35 L men jag har haft igång det många gånger tidigare så jag vet att jag kan sköta det. Jag har aldrig haft några problem trots att det är så litet!

MEN! Det kräver ju dock att jag faktiskt är hemma och sköter det! Det är ju inget jag kan lämna nån vecka över semestern. Då skulle jag få lov att torrställa det. Men vad gör jag med fiskarna då? Det handlar ju kanske bara om 5-6 fiskar, men det känns ändå grymt att bara avliva dem. Finns det någon som helst marknad för friska "begagnade" fiskar?

Jag har lust att starta upp mitt lilla akarium som jag har i källaren. Det är på 35 L men jag har haft igång det många gånger tidigare så jag vet att jag kan sköta det. Jag har aldrig haft några problem trots att det är så litet!

MEN! Det kräver ju dock att jag faktiskt är hemma och sköter det! Det är ju inget jag kan lämna nån vecka över semestern. Då skulle jag få lov att torrställa det. Men vad gör jag med fiskarna då? Det handlar ju kanske bara om 5-6 fiskar, men det känns ändå grymt att bara avliva dem. Finns det någon som helst marknad för friska "begagnade" fiskar?

Handlar det bara om en vecka du ska vara borta? Då kan du glatt lämna akvariet ensamt isåfall.

Okej, jag letade och hittade faktisk inget om det..
Minnet är väl inte det bästa alla gånger.

Men jag hittade det här istället.

"Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende."

saxat från Djurskyddsmyndigheten.

Ja, detta känner jag väl till. Det har vi framlagt i butiken så att den som vill kan ta en kopia och läsa. (Dock är det nu under sjv det ligger, eftersom djurskyddsmyndigheten är nerlagd.)
Tyvärr är även rekommendationen ovan mycket, mycket luddig.
Vem bestämmer vad som är "anpassat". Hur många vet vilka vattenvärden de har i akvariet osv...

En kampfiskhane skulle trivas bra i ett välplanerat kar på 31L.

Kanske tillsammans med ett gäng med räkor (börja med 5st de försökar sig väldigt bra :p) som håler efter resterna.

Nej... Jag blir borta längre än så... Fler veckor än ett sådant litet skulle klara sig. Dessutom på sommaren när det blir varmt hemma hos oss :crazy: Jag har ju haft hela lägenheten full med akvarium tidigare men sålt av det mesta utom lite tillbehör och så mitt lilla gulliga som går ned i en flyttkartong.

Men tidigare har jag känt folk som jag kunnat skänka bort fiskarna till. Men nu har jag inget sådant nätverk.

KL

När jag ändå har startat en tråd och sitter här och drömmer, så kan jag ju passa på att fråga...

Skulle dessa fiskar fungera tillsammans i ett 126 liters?

4 fjärilsciklider
2 black mollys
1 skäggmunsmal (ancistrus)
3 siamesiska algätare

Skulle det gå att slänga i fler firrar (ev. yngel t.ex.)?

/aiquen, drööömmer som sagt.

Kan man ha några guppys (hur många?) i ett akvarium på 31 liter, eller är det för litet? Och är det dömt att misslyckas om man sätter ihop en kampfiskhane med guppyhanar i samma akvarium?

I mitt fall då jag har haft en hel del kampfiskar och guppys så har jag inte kunnat haft dem ihop. Men då är det enbart för att guppisarna har gått på kampfiskarnas fenor och trasat sönder dem och inte tvärtom.

Skulle dessa fiskar fungera tillsammans i ett 126 liters?

4 fjärilsciklider
2 black mollys
1 skäggmunsmal (ancistrus)
3 siamesiska algätare

Skulle det gå att slänga i fler firrar (ev. yngel t.ex.)?

Tilläggsfråga: skulle en (siamesisk) kampfiskhane gå att ha i också?

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 014
Senast: Niyama
·
Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 722
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄