Gummistövel på hålvägg?

A

airama

Min unghäst har fått en hålvägg på ena hoven, hovslagaren sa att jag skulle stoppa i bomull med tjära på och ha antingen plastic-padding över eller nån sort "gummisko/stövel"
Jag har läst mycket här om olika saker att göra, ha i kopparsulfat osv... men vad jag nu undrar är om det är bra att ha en "gummisko/stövel" på hoven så att det inte kommer in grus och smuts i hålet, eller blir det för instängt då?
Det är ju väldigt lerigt ute, men jag tror inte lilla unghästen uppskattar att stå inne heller tills det är bättre.

Vad tycker ni? Tips mottages tacksamt!

Sv: Gummistövel på hålvägg?

Testa med att bara tjära hoven ordentligt någon gång per vecka så slipper du greja med allt det andra...

Det kan väl vara en bra idé att köpa typ en "old mac" från Hö*ks eller nåt? De gör väl mer nytta än skada.. Kan inte ens se ngt problem med att prova...

Bry dig inte om boots.Fukten hålls kvar samt smuts kan tränga ner i bootsen och göra större skada. Nordpost saluför härdpasta och är super bra.Rengör hålrummet extremt noga först med utspädd jodopax.Sen lägger du på härdmassan kletar otroligt och tar en liten stund för det att stelna.När det väl är stelnat (klibbfri) så har du så gott som nytt horn på hoven.Har kämpat med hålrum i 3 år :eek: av och till och det bästa är att spola hovarna dagligen och spraya med jodopax. ;)

Tack för alla svar! Får väl prova lite och se om det blir bättre!

vad kan man köpa det någonstans? Har nämligen ett föl som har fått hålvägg och nu har vi klippt upp det rätt så bra och jag kämpar med bommul och jodpax men kan jag sätta sånt på så vore det ju suveränt

Är det verkligen så smart att stänga in bakterier o svampar( som stormtrivs i syrefri miljö..) med plast ??

Dessa orsakade ju oftast hålväggen från första början.. :eek:

Senast ändrad:

Håller med. Skulle nog enbart använda bakteriedödande, typ tjära som dödar allt...

Hm, mitt halvblod hade bärrandsröta med hålvägg när hon kom för 1 1/2 år sedan. Öppnade upp, tvättade dagligen ur hålväggen med klorinvatten och sen sprayade med "Oinfektion" (som går att köpa på de flesta välsorterade jordbrukspostorderföretag). Lämnade det öppet men var väldigt noga med att tvätta ur, ibland 2 ggr/dag. Det läkte omgående.

Oinfektion är svamp/bakterie/virusdödande liksom klorin är. Mycket effektivt. Problemet har inte återkommit. :cool:

Var kan man köpa tjära? Kan man göra så att man spolar av hästens ben och penslar med tjära efteråt sen? Hur ofta kan man använda tjära? Varje dag?

Min lilla kille blev verkad idag och han har fått flikar mellan strålen och väggen liksom. Hovslagaren sa att jag skulle hålla extra rent och använda tjära.

Som jag skrev: Det är mycket viktigt att hålrummet är extremt noggrannt rengjort innan pastan läggs på.Jodopax i mängder först och sedan en indränkt rejäl bomullstuss i hålet.Därefter pastan.

esa skrev:
Håller med. Skulle nog enbart använda bakteriedödande, typ tjära som dödar allt...
Tjära och Jodopax är två skilda bakterie dödande medel.Tjära har jag kletat utan större framgång men Jodopax är super medel för envetna bakterier.

här är vad jag kallar hålvägg!
ponnyn hade haft den i nåt år, och ägarnabara limmat igen och struntat i det, och "skjutit upp" skadan. han har haft så ont så han har varit jättehet. ändå har de inte tänkt till om att det kanske var pga hoven. de tävlade tom upp till LC hoppning med honom.
när de nya ägarna fick hem ponnyn var hoven i jättedåligt skick, och mkt dött horn och gammal plast, mkt bakterier.

min låtsaspappa som har tagit hand om skadan är emot det där att plasta igen hålväggen, då det är skadligt. där frodas bakterierna ännu mer! låta det vara öppet och rengöra från utsidan istället.

på bilderna är första verkningen och han har varit tvungen att karva bort det gamla limmet och det döda hornet.
han var tvungen att limma längst ner för att ha nåt att fästa skon i.

nu nåra månader senare är hoven HELT nedväxt och hästen helt fräsch. och ponnyn som förut var så het att han knappt gick att rida och hade av folk, är idag världens snällaste.
de spänningar han fått i bla bogen av smärtan är oxå borta efter behandlingar så nu är han helt frisk.
de valde att hellre ta en ordentlig behandling och vänta nån månad och få hoven helt bra, än att bara plasta upp hela tiden (då växer det ju inte ner någon ny hov) för att kunna rida.

hov2.jpg

hov3.jpg

hov5.jpg

hov6.jpg

Mitt ena sto fick sitt hålrum uppverkat som på bilden.Kruxet var att hon skulle stå på stall tills det att man såg det läka ut.Vilket inte är så trevligt för hästen menar jag.Men jag håller benhårt på en petnoga hygien och rengöring plasta igen hålet och rengör så gott man kan dagligen.När man sen verkar så ska plasten tas bort och grundrengöring ska göras.Har man bomull med jodopax i hålet först så tar det död på bakterier som kommer in OM det kommer in någon.Givetvis gör alla som de vill, men det är det bästa jag provat på 3år.

ok nej det är ju inte bra. denna ponny gick i hagen som vanligt och det funkade alldeles utmärkt. hoven växer ju inte direkt snabbare ner när den står på box, då hästen knappt rör på sig nåt.

men om man plastar igen kan den ofta hindra nedväxten av hoven.

Ok, om man har verkat upp så pass som er hästs hov var gjord samt mitt stos hov så kanske det inte är lämpligt, men att plasta igen enbart ett hålrum där hoven inte är uppverkad tror jag dock på.Eller som inläggs skrivaren skrev med plastic padding då det är mer flexibelt och följer hovens rörelser bättre.Men enbart tjära hoven tar evigheter att få bukt med.Man måste göra lite mer drastiska åtgärder och speciellt nu när det i stort sett bara existerar leriga hagar.Ett råd som även jag själv ska följa är att lägga hagen som hästen vistas i nu i träda i minst 3 år.Då bakterierna frodas i hagen och äter så länge jorden ligger orörd.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 890
Senast: skuggi
·
B
Hästvård :confused:Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att...
2
Svar
29
· Visningar
7 385
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?