Gummissnodd i skogen?

K

Klovis

Hej! Min halvblodsdam behöver mer ryggmuskler (har förstått att det är låg form som gäller då). I paddock går hon i låg, bra form, men i skogen är det helt annorlunda. Då är det helt enkelt för mycket att tita på, oroa sig över osv för att få henne till den låga formen (hon är ganska spattig, damen). Stundtals spänner hon sig underifrån i stället. Har fått tipset att sätta gummisnodd på henne vid uteritter, och jag undrar hur ni ser på detta? Som sagt: i paddock behövs det inte.Har provat med martingal, vilket hjälper lite, men inte tillräckligt. Vad tycker ni om detta? :bow:

Sv: Gummissnodd i skogen?

jag tycker inte om hjälptyglar som inte går att ge tillräcklig eftergift på, och dit hör definitivt gummisnodden. när hästen inte "orkar" så blir den som en "damcykel" - knäckt av i nacken med sänkt rygg och bakbenen "någonstans därbakom".

jag vill kunna reglera eftergiften själv efter vad hästen orkar, tycker att thidemanntygel (funkar även för en oerfaren att använda) eller graman (för den som lärt sig rida på det) är ett bättre alternativ. dom visar "vägen" men "tvingar" inte hästen att ljuga när hästen inte "orkar".(förutsatt att det används på det sätt som är avsett)

min pålle har även han varit lite "spattig" att rida ut, rider honom med mycket halvhalter men även lite öppna och sluta även i skogen. det har räckt och funkat bra.

Thiedemantygel är ju inte speciellt bra,då den också drar ihop hästen med hög krök på nacken. Hästen släpper oftast ryggen helt med denna. Ska du använda hjälptygel öht i skogen så tycker jag att graman är det bättre alternativet, för där kan du ju ge hel eftergift. Thiedeman är ju fast. Mitt råd är dock att skippa hjäpltyglarna i skogen. Ut och rid utan att tvinga hästen i låg form. Förmodligen kommer det utav sig självt ju starkare den blir på banan. Lycka till!

nej, där tycker jag du har fel. thidemanntygeln ska inte sättas i ring så långt mot handen så hästen blir ihopdragen (då har man missförstått tanken och gör fel, det ska inte ge ngn. "hög krök på nacken"), utan bara så hästen inte kommer för högt. ger handen full eftergift så gör ju tyglen det oxå. dvs. det låser inte fast hästen alls, då thidemanntyglen följer den "vanliga" tyglen. till skillnad från tex. gummisnodd så kan man ge hästen full eftergift när den inte orkar och på så sätt förhindra att den sänker ryggen och "knäcker" i nacken för att komma undan

ska vi hårddra det så är det mkt. lättare att "dra ihop" en häst på graman, den tyglen kräver stor kunskap för att inte "fördärva" mer än vad den gör nytta ;)

Senast ändrad av en moderator:

Min halvblodsdam behöver mer ryggmuskler (har förstått att det är låg form som gäller då).

det är inte helt rätt, att bygga muskler utav alla de sorter inte bara rygg muskler kräver att man rider i en korrekt form. om den sedan är låg eller inte spelar ingen roll. den ska vara anpassad till eteriör, utbildningsnivå och konditon på hästen.

det viktiga i det här fallet är att hästen faktiskt jobbar korrekt och inte sänker ryggen. då kan det vara fel väg att gå när du sätter på en hjälptygel, då vid fel använding leder till just spänningar i nacke, överlinje och rygg!

men du kanske inte ska fokuera så mkt på formen när du rider ut utan ägna dig åt olika övningar. tex. klättra i skritt, rida runt träd, tempoväxlingar i alla gångarter och öppna.
träna formen på ridbanan istället!!

lycka till;)

MYCKET mer effektivt än att ta på en gummisnodd och fokusera på vart huvudet är är att klättra. Ut och skritta backar bara! Och kliv över stock och sten och rid ut kuperad terräng. När hästen kliver med benen och tar sig upp över backar aktiveras ryggen automatiskt.

Komplettera detta med några dressyrpass i paddocken eller på fält så får du mycket bättre resultat än med hjälptygeln.

Åhh, tack för alla svar. Mest av allt tror jag att jag skippar hjälptygel och rider ut och klättrar! Varför ställa så höga krav där damen verkligen har det roligt?! Jättebra tips! Tusen tusen tack!

jag vet inte hur andra använder gummisnodd. när jag använder gummisnodd så sitter den så löst att hästen kan sträcka på huvudet utan att det drar alldeles för mycket. den ska bara visa vägen och hjälpa inte tvinga! har funkat otroligt bra för mig och min häst.

Jag skulle nog skippat snodden och försökt aktivera henne hela tiden genom halter ,tempoväxlingar,sidvärts mm Så att hon lyssnar på dig och inte behöver tänka på allt annat omkring.
Jobbar själv med det så jag vet att det kan ta sin tid,men kämpa på så ska du se att det ger resultat:)

Hej! Min halvblodsdam behöver mer ryggmuskler (har förstått att det är låg form som gäller då). I paddock går hon i låg, bra form, men i skogen är det helt annorlunda. Då är det helt enkelt för mycket att tita på, oroa sig över osv för att få henne till den låga formen (hon är ganska spattig, damen). Stundtals spänner hon sig underifrån i stället. Har fått tipset att sätta gummisnodd på henne vid uteritter, och jag undrar hur ni ser på detta? Som sagt: i paddock behövs det inte.Har provat med martingal, vilket hjälper lite, men inte tillräckligt. Vad tycker ni om detta? :bow:

I vanliga fall skulle jag nog försöka jobba henne riktigt ute också utan snodd, skritta mycket på lång tygel, klättra som sagt och gå in i skogen och snirkla runt träd och så hon får nåt annat att tänka på och får jobba lite och spänner av.
Kanske sitter du och spänner dig själv också när hon blir spattig? försök slappna av och andas lugnt, har själv en häst som detta har fungerat på :)

Eftersom hasten i skritt utfor bade en nick rorelse och en sidororelse sa ar det ganska svart att hitta en hjalptygel som fungerar bra i skritt.

En gummisnodd hindrar faktiskt huvudrorelserna om det inte ar sa att man har den valldigt lost spand, men da ar den ju inte till nagon nytta. Den ar ju ifs elastisk sa hur mycket hinder den ar beror pa hastenskanslighet och hur vall hasten har accepterat inspanningstygeln.

Den ar mera praktiskt och har en battre verkan i trav eftersom hasten haller huvudet stilla i trav, vilket gor att man ganska ankelt kan anvanda inspanningstyglar i trav.

Jag rekomenderar inte att rida pa graman, om du inte VET hur en graman ska anvandas, resultaten av en felanvand graman kan vara svara eller omojliga att ratta.

Om du villmuskla rygg sa ar skritta utomhus, backtraning jatte bra.
Jag har skrivigt i ett inlagg i en annan trad ( lara ut galopp) hara en bra skritt traning.

Annars sa nar du skrittar for att bygga muskler, tank pa att en lungn lunkarskritt inte bygger muskler,musklerna maste ha motstand, antingen kuperad mark eller en god hard skritt framat.

Går emot dom andra :angel:
Och säger rid å gummisnodd, en gumminsnodd är ju elastisk, det är inte en gramantygel utan du måste vara väldigt duktig som ryttare o ge eftergift i rätt ögonblick..Gummisnodden ger en eftergift när hästen går ner på tygeln men när hästen tar upp huvudet dras den åt...mycket enklare än en graman..Har använt gummisnodd ofta åt personer när jag hållt lektion för att de ska få lite hjälp på vägen..hästen blir lättare att sitta på och jobba när när den får lite vägledning utan tvång och stilla mjuka händer :)
Jag har den aldrig hårt åtdragen eller så utan den ska bara vara en sk vägledning..Prova du, en gummisnodd kan inte skada som en graman kan fel använd. Lycka till;)

Jag däremot tycker att just eftergiften är ett litet problem i gummisnodden. den är så elastisk, att när hästen ger efter i nacken förljer den med och ligger kvar med ett tryck i munnen. Den gör att hästen lär sig att ge efter genom att vika nosen bakåt, vilket lätt gör att kontakten bakfrån och fram försvagas.

En chambon däremot ger eftergift när hästen sänker halsen. Den behöver aldrig vika in nosen mot bringan, utan kräver endast en sänkning av huvudet vilket gör at de allra flesta hästar får en lång, välvd och avslappnad överlinje.

En gummisnodd behöver inte lltid vara bara dålig, men det finns enligt mig mycket bättre sätt att få igång ryggen hos en häst.

Jag tycker inte att du ska ha gummisnodd när du rider ut.
Låt henne få titta, det ger sig med tiden och du får en lugn och trygg häst. Blir hon okoncentrerad kan du ju aktivera henne genom klättring, trädslalom, vända runt stenar, kanske backa ett par steg. Var bara noga med att inte försätta henne i problem, hon måste alltid kunna lita på dig och ditt omdömme. Om du säger att det går bra så ska det oxå gå bra annars tappar hon förtroendet för dig. Be henne inte att vada genom en vattensamling om du inte vet att botten är fast och fin t.ex.

Rider själv i bland i skogen med gummiband och då har jag dom bara lite lite spännda så han har rörelsefrihet ändå. jag märker stor skillnad och han går mycket rakare också som han har svårt för.hoppas du hittar ett sätt som funkar för er.

ju mer du rider ut, desto bättre kommer det bli. en sväng på 1-2 timmar tycker jag faktiskt e lite, och en vältränad häst BÖR kunna ridas längre än så! (kanske inte i trav galopp hela tiden men varvat med skritt) ju mer hästen rids = desto lugnare blir den = sammarbetar bättre.

Jag däremot tycker att just eftergiften är ett litet problem i gummisnodden. den är så elastisk, att när hästen ger efter i nacken förljer den med och ligger kvar med ett tryck i munnen. Den gör att hästen lär sig att ge efter genom att vika nosen bakåt, vilket lätt gör att kontakten bakfrån och fram försvagas.

En chambon däremot ger eftergift när hästen sänker halsen. Den behöver aldrig vika in nosen mot bringan, utan kräver endast en sänkning av huvudet vilket gör at de allra flesta hästar får en lång, välvd och avslappnad överlinje.

En gummisnodd behöver inte lltid vara bara dålig, men det finns enligt mig mycket bättre sätt att få igång ryggen hos en häst.

:bow: Exakt, kunde inte sagt det bättre själv.
Chambon är super om man eftersträvar en låg form, och med den ger hästen sig själv eftergift precis när dewn ska ha det.

En rätt använd graman är väldigt mycket bättre än en sabla gummisnodd - som i princip aldrig ger hästen eftergift.

På mitt travarspöke rider jag med gummisnodd ute tycker det funkar skitbra hon behöver också bygga mer ryggmuskler men har ändå helt okej rygg å nacke och en okej överlinje för att vara henne men en martingal hjälper inte då hon slänger mkt med huvet å larvar sig så har provat med diverse olika hjälptyglar men för mig och min dam har gummisnodden iaf funkat bäst och hon har byggt på sig bra med lite hjälp men hon har iof lätt för att gå i form men behöver något som visar vägen framförallt ute i skogen när det finns så mkt annat men har börjat rida mindre och mindre med den och nu går hon oftast kvar ordentligt i en fin form :) Och jag e inte heller så förtjust i hjälptyglar utan tycker att det ska gå ändå men i detta fallet tror jag det var bäst att använda det istället för att det blir för mkt bråk osv... Kan ju tillägga att jag alltid har min gummisnodd så lång som det bara går har aldrig spänt in henne så hon går aldrig å biter sig själv i bogen för att den ska va lös... men det hjälper trots att den inte sitter hårt...

Senast ändrad:

Risken med snodd och andra liknande hjälptyglar är att hästen lär sig att ljuga för handen, det vill säga "böjer på nacken för att komma undan den jobbiga snodden" men arbetar ändå inte med baken och ryggen som den borde när hästen går i form.

Tycker inte att du ska ha så brottom, hästen kommer söka sig ner i form av sig själv tids nog.

Och på tal om att ha snogg i skogen: Nej! När man rider ut på ojämnt underlag är det viktigt att hästen har full rörelsefrihet.

På mitt travarspöke rider jag med gummisnodd ute tycker det funkar skitbra hon behöver också bygga mer ryggmuskler men har ändå helt okej rygg å nacke och en okej överlinje för att vara henne men en martingal hjälper inte då hon slänger mkt med huvet å larvar sig så har provat med diverse olika hjälptyglar men för mig och min dam har gummisnodden iaf funkat bäst och hon har byggt på sig bra med lite hjälp men hon har iof lätt för att gå i form men behöver något som visar vägen framförallt ute i skogen när det finns så mkt annat men har börjat rida mindre och mindre med den och nu går hon oftast kvar ordentligt i en fin form :) Och jag e inte heller så förtjust i hjälptyglar utan tycker att det ska gå ändå men i detta fallet tror jag det var bäst att använda det istället för att det blir för mkt bråk osv... Kan ju tillägga att jag alltid har min gummisnodd så lång som det bara går har aldrig spänt in henne så hon går aldrig å biter sig själv i bogen för att den ska va lös... men det hjälper trots att den inte sitter hårt...

Fy F*n Vad jobbigt att läsa detta. Använd Punkter!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 546
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama