Gummiskor - finns det?

Hiddeous

Trådstartare
Min unghäst har slitit ner sina fötter så hon nästan går på sulorna. Samtidigt är det en dam som kan slå mot andra hästar, så jag vill inte gärna sätta på henne järnskor...

Finns det något mjukare alternativ? Vad säger ni som kan detta? :)

Sv: Gummiskor - finns det?

Öllöv har gummiskor. Man sätter på dom precis likadant om vanliga skor, med söm.
Jag hade det på min häst en period i våras/vintras när hon skulle föla och det fungerade jättebra. Hon blir väldigt öm i fötterna av att gå barfota, ffa när det är hårt och knöligt i marken och hon fölade redan i mars och då är det ju ofta sånt underlag. Ville inte riskera att hon trampade på sin unge med järnskor.
Sen kunde hon ju smyga med dom också, man hörde henne inte när hon gick i stallgången:D.
Gansk dyra dock, men dom höll i ett par skoperioder.

http://www.ollov.com/ollov_svenska/index_svenska.html

Ja, visst finns det gummiskor.
Dock är jag tveksam till att en gummisko skulle vara så mycket bättre vid en träff på en annan häst. En hästspark är en hästspark, sen spelar det nog ingen roll om skon är av järn eller av gummi.

Min unghäst har slitit ner sina fötter så hon nästan går på sulorna. Samtidigt är det en dam som kan slå mot andra hästar, så jag vill inte gärna sätta på henne järnskor...

Innan jag svarar dig, kan du ge mig svaret på varför du tror att en gummisko skulle vara snällare?

Det finns åtminstone "vanliga" hästskor som är klädda med gummi. hade det på en av hästarna som
jag red mycket på asfalt, han halkade lätt så jag tyckte att det var väldigt bra. MEN det tyckte
inte min veterinär som sa att hästarnas hovar måste glida LITE när dom rör sig, det ingår i deras
rörelseschema. Det får inte ta bom stopp när dom sätter ner hovarna. Min hovslagare tyckte
att dom var svåra att rikta. Det fick bli vanliga skor igen.

dessutom är det ju järn inuti gummiskon!

ts; om hästen blir öm och du inte vill sko så köp tex boa eller easy boots.

Ser att du fått tips om Öllöv.

Jag har dessutom sett en annan typ som inte har en järnkärna, utan är helt i gummi. Kan inte för mitt liv komma ihåg vad den hette. Den spikas på och är beigefärgad, är en tämligen bred sko, med undersida som ett par gympadojor.

Skon klipps till för passform (raspas kanterna) när den är påspikad. Fördelen med denna sko är att hela skon rör sig med hoven, när hovmekanismen utvidgar hoven i nedslaget. Det jag dock inte förstår med skon, är just att den spikas fast. Det borde ju leda till att just där sömmen sitter blir punkttryck. Fast jag undrar om den inte går att limma fast med.

Någon som vet vad skon heter?

Hälsning Maja

Ja, visst finns det gummiskor.
Dock är jag tveksam till att en gummisko skulle vara så mycket bättre vid en träff på en annan häst. En hästspark är en hästspark, sen spelar det nog ingen roll om skon är av järn eller av gummi.

Okej, men oskodd är bättre än skodd, har jag fått för mig? Jag vill bara minimera riskerna i hagen.

Det finns aluminiumskor med gummikant runtom mot hoven! Inte så tunga att sparka med och suveränt som stötdämpning. I o f s tror jag att spark är spark och vill det sej illa så tar det hårt oavsett.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 343
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 277
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar