Gummimatta på väggarna i boxen?

R

ronjabus

Min häst sparkar i väggarna och vi funderar på att sätta upp gummi på väggarna. Någon som har erfarenhet av det?
Var köper man det?

Sv: Gummimatta på väggarna i boxen?

Googla på gummimatta. Vi hade ett sto som sparkade men henne "botade" vi med ballonger.

Hm, jag har erfarenhet av att ta bort gummimattor från boxväggar... De är tunga och jobbiga att hantera och träväggarna bakom hade murknat pga fukt som stängts in - på en del ställen var det bara gummimattorna som gjorde att väggen fortfarande stod upp! Så här såg en boxvägg ut när jag plockat ner mattorna och sparkat lite lätt på plankorna :crazy:

021.jpg

Men för att dämpa hästsparkar är de säkert bra. Speciellt om man reglar och sätter gummimattan så att det blir en dämpande luftspalt mellan matta och vägg.

Bor du nära Ö-vik kan du få hämta gratis mot nedmontering - jag har 13 boxar kvar att tömma ;)

Jösses vad det ser ut! Herre gud vilket jobb. Är det lika illa i alla boxar? Vi bor inte i närheten av Ö-vik, tack ändå :-)
Hmm får fundera lite mer på det här.... Till nästa vinter så får det bli lösdrift :-)

Vet att Hansbo säljer gummimattor men de är DYRA. Tror att det finns på Bole också men de är tunnare. Ett tips är att kolla begagnatmarknaden, det gjorde jag när jag skulle ha gummimattor till stallgången och fick tag på jättefina och det blev väldigt mycket billigare än att köpa nya:).
Det är, precis som AnnA_ säger, viktigt att sätta upp mattorna på rätt sätt så det inte finns risk att det bildas fukt som stannar kvar mellan matta och vägg för då ruttnar träet:(.

min förra kuse sparkade i boxen.Jag hängde upp bildäck i snören från taken och fyllde varje med lite vatten, då han sparkade skvätte det och han slutade faktist, dessutom stod han och pillade med däcken då han hade trist.

Bildäck? Är det inte stor risk att hästen fastnar med något ben i dem om den sparkar?

Tänk på att inte sätta fast gummimattan direkt på väggen utan ta en träregel och sätt den på så den kommer ut ca 5 cm från väggen. Då tycker hästen det är otrevligt när den sparkar eftersom gummimattan inte är stilla. (Ska bara sättas fast i överkant alltså)
Om du spikar direkt på väggen är enda effekten att det inte blir sparkmärken på boxväggen, men sparkanden kommer inte minska.

Liknande trådar

Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
796
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 232
Senast: hamilton1
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 946
Senast: jemeni
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 489
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka