Gummimatta i box

Pudlan

Trådstartare
Undrar vad för erfarenheter ni har av gummi matta på box golv?
Vad som ni tycker är bra och vad som är mindre bra.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Sv: Gummimatta i box

Jag har gummimattor och gillar dem. Min ena häst "bäddar" med sitt strö = fick förr ofta liggsår på haserna trots rikligt med strö. Men aldrig under de snart fyra år jag haft mattor.

Nackdelen jag ser är väl att de är hiskeligt tunga att dra ut och in när stallet sommarskuras.

Nackdelen är väl att det kan vara halt åt hästarna på vintrarna när de kommer in med snösulor, i övrigt tycker jag det är väldigt bra.
Vi drar inte våra ut och in heller, då vi skruvar fast dem och kitar runt. :)

Har tittat på 4 cm tjocka mattor. Har ni sådana eller andra tjocklekar?
Med vänlig hälsning
Pudlan

Bra: Går åt mindre strö, ingen häst får liggsår (om de som någon skrev skrapar bort allt strö).
Dåligt: Våra mattor är skruvade men det rinner ju ändå in urin under dem. Känns alltså inte som att det blir riktigt rent när man tvättar. Nån slags fog borde ju råda bot på det.

Vi har gamla komattor, de är nog ca 2 cm. Tunga som satan!

Hade det i mitt förra stall. Men vi fick bara tag i små mattor (inte en enda stor som passa hela boxen) så vi fick skarva ihop vilket gjorde att allt urin rann ner i kanterna och hamna under mattan vilket blev jätte snuskigt. Det var en äcklig nackdel och jobbigt att ta bort dom och städa. Har ingen matta nu i nuvarande stall :)

4 cm låter sjukt tungt, tror våra är max mellan 1-2 cm.
Och om man kitar ordentligt i skarvarna slipper man att det rinner ner urin på golvet. :)

Många tack för svaren!
Skall titta på lägre mattor också. Den som är 4 cm är tunga ca 30 kg och det har ni rätt i att man skall orka ta ut dom och göra rent. Verkar inte behöva den allra tjockaste mattan. Skönt när man kan fråga.

Med vänlig hälsning
Pudlan

Senast ändrad:

Som en parentes kan jag berätta att man blir hovslagarens favorit om man har gummimatta där hen står och skor/verkar! :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 614
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
699
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Malva1978
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka