Gult snor! svara

Sv: Gult snor! svara

Självklart är det inte okej att smitta andra hästar, men det är väll sättet som saker förklaras på här på buke som är problemet. När vuxna idiot förklarar barn, istället för att lugnt tala om vad som är bäst.

TS, kolla tempen morgon och kväll och tala om för de andra hästägarna i stallet att det bästa är att de håller sig hemma med sina hästar. Ring gärna en veterinär och fråga om hur du skall göra, det kostar inget att ringa och be om råd. Dessutom brukar veterinärerna ha koll på om det går något smittsamt i området.
Lycka till

Men snälla, hon är 12 år! Som sagt, ALLA är vi nybörjare någon gång.

Väx upp snälla ni (du och Miaa), istället för att klanka ner på småtjejer!

ja du, jag "kollar inte ålder" på alla som skriver och är nu ts. bara 12 år så undrar jag var dom vuxna finns ? är väl igentligen deras sak att tala om något så självklart som att man inte utsätter andras djur för smitta. det borde rimligen vara en vuxen som kör eftersom hästen skulle lastas.

dessutom är man stor nog för att förstå vissa saker själv när man är 12 år, som tex att sjukdommar kan smitta ;) det behöver man inte vara "nybörjare på häst" för

eller tycker du det är helt okej att dina djur blir utsatta för smitta bara för att smittspridarens ägare är barn ?

växt upp har jag gjort för en herrans massa år sedan, viss grundläggande hyffs fick jag lära mig redan som barn. och det fick mina egna barn oxå lära sig tidigt.

det är inte att "idiotförklara barn" att konstatera att det är inget konstigt att smittor går som löpeldar när det resonomanget förs. och att smittor sprids vet man förhoppningsvis långt tidigare i livet ;)

om det är kvarka får man väl inte ens skritta/rida på allmänna vägar eftersom slajmet smittar bara en häst råkar gå förbi.

men för den delen ska man ju endå inte rida en sjuk häst.

Säger som Hillevi att det står inte någonstans att tjejen är 12 år i sitt inlägg ?? Eller har jag missat det ?
Jag sitter inte och kollar avater på varje människa ?
Dock så hade jag formulerat om mitt svar om jag vetat att hon bara var 12 år !
Dock gillar jag inte att man ändå anser att man ska följa med som sällskap med sin häst för annars kan inte systern åka som faktiskt står i samma stall ? Och som jag svarade innan få en skrattande gubbe till mitt svar jag skrev innan till TS .

Och vad det gäller mitt första svar som sen TS svarade mig så vet jag inte vad det var för fel med det ?

Mvh Mia

Man varken åker eller tränar en snorig hostig häst .
Dels utsätter du andra för smitta och sen utsätter du din egen häst för följdsjukdommar om du anstränger den med en infektion i kroppen .

Mvh Mia

Jag svarade inte dig och har inte påstått att du idiotförklarat någon, det var ett konstaterande om klimatet här på bukes, där många vuxna fullständigt skiter i om det är barn de snackar med och använder en ton som jag aldrig ens skulle använda mot vuxna, helt enkelt för att det inte leder till något konstruktivt.

Men dendär skrattande gubben gjorde hon ju efter meningen "tack för alla svar". Och inte till frågan hon frågade efteråt.

Ja jag håller med om att det är föräldrarnas ansvar osv.

Men snälla, när har jag sagt att det är OK!? :S Varför skulle jag tycka att det var OK att min häst blev smittad för att det var ett barn som "ägde" hästen?! :S

detta då ett svar till mig med citatet - det är inte konstigt att olika smittor går som löpeldar med det resonomanget :crazy:.

det i sin tur ett svar till Miaa som i flera inlägg försökt påtala att man inte åker iväg eller tränar en sjuk häst eller häst som kan bära smitta, med hänsyn till den sjuka hästen samt andra hästägare och deras hästar.

därav frågan om du tyckte att det va ok. om det va en nybörjare eller ett barn som ägde hästen.

dom flesta har full koll även vid 12 års ålder att en smitta kan (och oftast gör) smitta vidare. den grundkunskapen lär man sig oftast väldigt tidigt ( i dom flesta samanhang) och inte har det med att vara nybörjare heller.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår öht inte varför du hoppar på två personer som skrivit mycket vettiga inlägg till ts? Självfallet ska hästen inte ridas/tränas och lika självfallet ska hästen inte ut och åka transport. Systerns häst bör, av smittskyddsskäl, inte heller åka på någon träning.

Det är ju jättebra att en 12-åring får denna kunskap. Bara för att ts är så ung betyder inte det att svaren blir annorlunda. Det hade inte varit ok att åka ens om hon var 5 år.

hej, min häst har fått gult snor i ena näsborren nu, är det början till en förkylning? vad ska jag göra? Hur farligt är det? Orolig över min pålle! :cry:

till TS: om hästen är snorig i bara den ena näsborren kan det bero på tandskada! behöver inte vara ngt smittsamt. men om han dessutom hostar är det inte bra.

Om det är en tandskada - jag antar att du avser en rotspetsabscess som dräneras i näshålan, bör hästen definitivt komma under vård så snart som möjligt!

Lindsen - så har jag också uppfattat det...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
367
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
18
· Visningar
873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka