Retzina

Trådstartare
Nu har jag fått hem gullris som equiterapeuten rekommenderade. Men hur mycket skall man ge. Har ett halvblod som väger runt 500 kg. Är det någon som kan hjälpa mig?
 
Du får faktiskt ursäkta, men om någon rekommenderar en viss typ av ört är det lämpligt att rekommendera en dos också. Ta kontakt med personen och fråga, man måste anta att det fanns en tanke med rekommendationen och även hur stor dos samt hur länge.

Vissa typer av örter kan ha olika doseringar beroende på vilket utfall man vill ha, det känns lite slarvigt att du inte fått detta av din ET.
 
Gullris (Solidago Virgourea på latin tror jag) är bra för njurar och urinvägar, en utrensingsört mao. Jag har gett den till min gammla valack för sådana besvär, och örten ingick även i det jag blandade i hop då han hade fång.

Om du ger det som ända ört, så är "en näve" lagom. Ca 30g. Du kan gärna dela upp den på morgon och kväll, och det är inte farligt om hästen får mer än 30g. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Efter graviditet har jag fått så sjukt torra slemhinnor och hud. Läser att många fått god hjälp av havtornstabletter. Men det finns ju...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
5 901
Senast: sthu
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp