Gulligt när småhundar är aggressiva?

Tycker det är skamligt att dåligt arv är gulligt enligt vissa.

Nyfiken på hur vanligt det är på små hundar med rädslor, har bara lärt känna 1 nakenhund och ett gäng med toy pudlar som alla varit underbara hundar helt utan rädslor vet jag inte men inga jag har märkt vid passning.

Det beror ju lite på vad man menar med att de gör som de vill. Jag har ju fått min stora, kopplade hund attackerad av lösspringande småhundar mer än en gång, och det är heller inte bara en gång jag fått höra att det spelar ju ingen roll för det är inte som att de kunde döda en hund som är så mycket större än dem ändå...

Det har absolut med mig att göra. Däremot har jag inget som helst emot hundarna, men ägarna hade jag gärna gett ett kok stryk ärligt talat.

Ja absolut. Är det så att ägarna låter hundarna löpa vind för våg är det en sak. Jag har dock mött fler stora hundar som betet sig illa, även stora hundar som slitit sig. Och går dom på mina hundar blir det ju givetvis mitt problem. Då tycker jag dock det är enklare att fota bort en liten än en stor ;)

Men jag tänker på hundar som "får göra som de vill" men är kopplade och enligt allmänheten är irriterande, eller vad för ord man nu än väljer att använda. Så där tycker jag det snarare är ett ägarproblem. Kan hunden inte vara lös så ha den kopplad. Problem solved :)

Ja absolut. Är det så att ägarna låter hundarna löpa vind för våg är det en sak. Jag har dock mött fler stora hundar som betet sig illa, även stora hundar som slitit sig. Och går dom på mina hundar blir det ju givetvis mitt problem. Då tycker jag dock det är enklare att fota bort en liten än en stor ;)

Men jag tänker på hundar som "får göra som de vill" men är kopplade och enligt allmänheten är irriterande, eller vad för ord man nu än väljer att använda. Så där tycker jag det snarare är ett ägarproblem. Kan hunden inte vara lös så ha den kopplad. Problem solved :)

Min hund är ju också en problemhund och jag har full förståelse för att det inte är så jäkla lätt alla gånger. Samma förståelse har jag för små problemhundar faktiskt, där är det ingen skillnad. Däremot så stör jag mig på attityden hos (som jag absolut upplever det) väldigt många småhundsägare, att det gör inget att deras hund är bråkig/aggressiv/vad det nu kan vara, för den är så liten så det är bara fånigt att reagera på det. Och ja, det är absolut ett ägarproblem, något annat säger jag inte.

Det är synd om hundarna också, då de får försätta sig i farliga situationer och inte heller hjälps ur sina rädslor med bra sätt att hantera tex hundmöten. För att de är ju så roliga/gulliga när de hugger och skriker, och det är ju bara fjantigt att reagera negativt på det eftersom storleken gör dem totaaaaaalt ofarliga... Ägarproblem, absolut.

När min pitbull ff levde och när jag efter månader av träning äntligen hade fått honom att inte skälla och attackera alla andra hundar han mötte utan faktiskt kunde gå förbi utan att lägga vikt vid dem, så hade jag med honom på Våxtorps marknad, både för miljöträning och för att träna med irritationsmoment. Då träffade vi på ett flertal kärringar med deras små golvmoppar i 6 meter långt koppel som sprang runt och terroriserade både folk och fä.. ägaren sket i vilket, jag blev mest förbannad, och när pitbullen tappade koncentrationen och började skälla som en galning när den 5 hund fan kom fram och skällde o hoppade och naffsade efter honom, så slutade det med att JAG fick utskällning att min hund är djur/folk ilsk och inte borde vara med på offentliga områden..!! VAFAN lixom!

Min hund är ju också en problemhund och jag har full förståelse för att det inte är så jäkla lätt alla gånger. Samma förståelse har jag för små problemhundar faktiskt, där är det ingen skillnad. Däremot så stör jag mig på attityden hos (som jag absolut upplever det) väldigt många småhundsägare, att det gör inget att deras hund är bråkig/aggressiv/vad det nu kan vara, för den är så liten så det är bara fånigt att reagera på det. Och ja, det är absolut ett ägarproblem, något annat säger jag inte.

Det är synd om hundarna också, då de får försätta sig i farliga situationer och inte heller hjälps ur sina rädslor med bra sätt att hantera tex hundmöten. För att de är ju så roliga/gulliga när de hugger och skriker, och det är ju bara fjantigt att reagera negativt på det eftersom storleken gör dem totaaaaaalt ofarliga... Ägarproblem, absolut.

Usch vad tråkigt att möta såna människor :( främst tänker jag då på hundarna som inte får någon hjälp. Men även på dom som eventuellt råkar ut för hunden om ägarna låter hunden springa vind för våg. Vissa bryr sig uppenbart inte om sina egna hundar ens :banghead:

Usch vad tråkigt att möta såna människor :( främst tänker jag då på hundarna som inte får någon hjälp. Men även på dom som eventuellt råkar ut för hunden om ägarna låter hunden springa vind för våg. Vissa bryr sig uppenbart inte om sina egna hundar ens :banghead:

Ja, så är det ju... Jag skulle nog ha mer medkänsla för hundarna om det inte ställde till det så förbenat för min egen hundstackare, som ju är både rädd och frustrerad och får rejäla bakslag i träningen av att bli attackerad. Det är synd om dem absolut, men jag har inte obegränsat med energi att dela med mig av. :(

Kan hålla med om att jag absolut inte ser det roliga i att provocera någon hund. Har sett videos där ägarna provocerat fram rädsla (t ex tagit fram klosaxen, sagt att de ska åka bilen eller vad som, som nu just den hunden bevisligen känner obehag inför) när hunden sedan kryper iväg med svansen mellan benen så skrattar ägarna. Detta har jag sett med olika storlekar på hund. Idiotiskt enligt mig.

Men jag kan absolut inte hålla med om att det är främst småhundar som är ouppfostrade. Här kommer ouppfostrade hundar i alla storlekar kan jag lova. Senaste idag gjorde en BC utfall mot mig och min hund.
Min lilla hund (8 kg) är tyvärr jobbig vid hundmöten, hon har blivit biten 2 gånger pga folk haft sina stora hundar lösa utan att kunna kontrollera dem -.- så hon drar och kan skälla vid hundmöte. Men jag håller henne alltid kopplad, tränar än idag på att hon ska kunna slappna av vid hundmöten.

Vet att många dömer mig när de ser hur min hund kan bete sig vid hundmöten. Men jag tar iaf ansvar nog och låter inte min hund springa fram till andras.

Får minst ett par gånger i veckan snabbt bära upp henne pga någon lösspringande stor hund kommer fram som ägarna har noll koll på. Har till och med fått kommentaren "men din såg så liten och snäll ut" SUCK! kommer den en hund rusande fram sådär så kan hon absolut bita, inte pga jag tycker det är kul att hon beteer sig så eller inte försöker jobba bort det. Utan för att hon tyvärr blivit väldigt osäker mot hundar. Visst kanske hon inte kan göra så mycket skada på en stor fluffig schäfer, men det är väl sjukt onödigt att det skulle hända något.

När min pitbull ff levde och när jag efter månader av träning äntligen hade fått honom att inte skälla och attackera alla andra hundar han mötte utan faktiskt kunde gå förbi utan att lägga vikt vid dem, så hade jag med honom på Våxtorps marknad, både för miljöträning och för att träna med irritationsmoment. Då träffade vi på ett flertal kärringar med deras små golvmoppar i 6 meter långt koppel som sprang runt och terroriserade både folk och fä.. ägaren sket i vilket, jag blev mest förbannad, och när pitbullen tappade koncentrationen och började skälla som en galning när den 5 hund fan kom fram och skällde o hoppade och naffsade efter honom, så slutade det med att JAG fick utskällning att min hund är djur/folk ilsk och inte borde vara med på offentliga områden..!! VAFAN lixom!

Förstår din frustration!
Själv har jag och hundarna blivit attackerade av allt mellan tax till labbe till rottiskorsning till sankt bernhard... Jag har aldrig märkt att folk med just små hundar låter dom springa runt hur som helst. Däremot är det extremt många med "snälla hundar" som låter dom springa fram och hälsa på mina vilket ger mig bakslag i träningen. Fyfan vad trött man blir på folk!

Ja, så är det ju... Jag skulle nog ha mer medkänsla för hundarna om det inte ställde till det så förbenat för min egen hundstackare, som ju är både rädd och frustrerad och får rejäla bakslag i träningen av att bli attackerad. Det är synd om dem absolut, men jag har inte obegränsat med energi att dela med mig av. :(

Ja, när det gått till en viss gräns orkar man liksom inte mer..

Förstår din frustration!
Själv har jag och hundarna blivit attackerade av allt mellan tax till labbe till rottiskorsning till sankt bernhard... Jag har aldrig märkt att folk med just små hundar låter dom springa runt hur som helst. Däremot är det extremt många med "snälla hundar" som låter dom springa fram och hälsa på mina vilket ger mig bakslag i träningen. Fyfan vad trött man blir på folk!

Ska ta på mig skämskudden och säga att jag också hade en sån period :o, precis då när jag försökte få in i skallen på min nuvarande hund att man faktiskt kan gå bredvid matte utan koppel, så fanns där såna tillfällen när han helt plötsligt gallopera iväg innan jag hann reagera.. Men så fort jag fick tag i han så bad jag så hemskt mycket om ursäkt och satte genast på han kopplet igen.. Gav sen upp det där, han har alldeles för mycket flumm i huvudet för att få gå löst, han fick inte riktigt in det.. :down:

Ska ta på mig skämskudden och säga att jag också hade en sån period :o, precis då när jag försökte få in i skallen på min nuvarande hund att man faktiskt kan gå bredvid matte utan koppel, så fanns där såna tillfällen när han helt plötsligt gallopera iväg innan jag hann reagera.. Men så fort jag fick tag i han så bad jag så hemskt mycket om ursäkt och satte genast på han kopplet igen.. Gav sen upp det där, han har alldeles för mycket flumm i huvudet för att få gå löst, han fick inte riktigt in det.. :down:

Jag tror att alla hundägare råkar ut för att hunden är döv. Jag har det också :angel: men hundägare som står och kollar på, ler och inte gör någon ansats till att hämta sitt djur blir jag irriterad. Eller de som blir sura för att man säger till :cautious:

Jag tänkte lite mer på det här och de där videorna stör mig också såklart, oavsett vilken storlek det nu är på hunden.
När det gäller småhundar så tycker jag mig nog ändå ha sett en attitydförändring bara sen jag skaffade min första hund -98. Då var det vanligare att småhundarna inte tränades, nu verkar alla vara på klubben och träna dem också :) Däremot så möter jag ofta pensionärer som rastar de här små hundarna på dagarna åt sina barn och barnbarn och de bryr sig sällan om att försöka säga eller göra något när hundarna skäller, de går bara vidare, eller värre, stannar för att prata. Men jag kan inte säga att det direkt stör mig, däremot så blir det ju lätt så att om de hundarna skäller och dessutom gör utfall så blir mina hundar lätt stökigare än vanligt och börjar framförallt låta (yla) de också och då får jag ilskna blickar eftersom mina hundar är stora.

Men jag kan absolut inte hålla med om att det är främst småhundar som är ouppfostrade. Här kommer ouppfostrade hundar i alla storlekar kan jag lova. Senaste idag gjorde en BC utfall mot mig och min hund.
.

Nej det jag ville med tråden var absolut inte att måla ägare till småhundar som oansvariga eller så utan att belysa skillnaden i hur folk reagerar på olydnaden. Som i ditt fall. ingen tyckte skert att BC´n var gullig.. "åhhh titta, den är lite tjurig". Hade det varit 2kg chihuahua hade en del reagerat med fnissande "kolla, han tror han är tuff. Så sött" Det är vad som irriterar mig. Beteendet i sig är ju lika illa men är det en liten hund så skrattas det bort.

Åh, vad jag känner igen mig i den situationen! :banghead:

Ojdå, här var vi dömande.
Jag är väldigt less på folk som bryr sig om sånt dom inte har att göra med.

Att småhundar som ingen bryr sig om att ha nån som helst kontroll på gärna när de är lösa eller i flexikoppel, flyger på min hund helt oprovocerat är alltså inget jag behöver bry mig om? Bra då vet jag.

Att småhundar som ingen bryr sig om att ha nån som helst kontroll på gärna när de är lösa eller i flexikoppel, flyger på min hund helt oprovocerat är alltså inget jag behöver bry mig om? Bra då vet jag.

Som jag skrev så blir det självklart andras problem än hundägarens om man får dessa hundar på sig eller sin hund. Dock ser jag det som ett större problem med stora hundar som ägarna inte har koll på då skadorna blir större.

Blir lite svårt att veta om folk pratar om "ouppfostrade" hundar i koppel som beter sig som as men hålls undan eller människor som skiter i att hundarna beter sig som as och släpper dom lösa att terrorisera folk och fä i dess omgivning.

Jag har en problemhänder på 3,5 kg, och har otaliga gånger fått höra: "det var mig en kaxig rackare". Eh nej, hon är livrädd, sträcker du fram handen skulle hon markera i den. eller folk som skrattar åt min hund som gör allt hon kan för att skapa avstånd och få personen att gå vidare. Träningen backar galet mycket när folk inte har vett att göra som man ber dem om, vet inte hur många gånger jag bett folk ignorera hunden och personen likt förbannat har stirrat på den, och skrattat då det skälls.

Och jag kan ju säga såhär... Jag avskyr att min hund inte beter sig. Jag är en hundnörd och lägger mycket prestige i att ha väluppfostrade hundar, men det går inte alltid.

Jag har en problemhänder på 3,5 kg, och har otaliga gånger fått höra: "det var mig en kaxig rackare". Eh nej, hon är livrädd, sträcker du fram handen skulle hon markera i den. eller folk som skrattar åt min hund som gör allt hon kan för att skapa avstånd och få personen att gå vidare. Träningen backar galet mycket när folk inte har vett att göra som man ber dem om, vet inte hur många gånger jag bett folk ignorera hunden och personen likt förbannat har stirrat på den, och skrattat då det skälls.

Och jag kan ju säga såhär... Jag avskyr att min hund inte beter sig. Jag är en hundnörd och lägger mycket prestige i att ha väluppfostrade hundar, men det går inte alltid.

Ååååhh hur många gånger har man inte hört det? Kaxig? Hur fan (ursäkta språket) drar man den slutsatsen? :banghead: :cautious:

Jag ser alla ouppfostrade stora hundar som ett betydligt större problem.
En liten bryr jag mig inte om, den kan jag fota undan men en stor kan döda mina i ett nafs.
Jag förstår att det är bland ens värsta mardröm som ägare till en mindre hund. Men det är också bland ens värsta mardrömmar som ägare till en stor hund. Ett olyckligt bett från min hund och han kan skada en mindre hund allvarligt och jag vill aldrig att varken han, jag eller den andra hunden ska behöva hamna i den situationen - därför kan jag tyvärr inte se små lösa hundar som ett mindre problem.

JA exakt det jag menar. Den lilla hunden tas inte på allvar. Hade du haft en vrålande schäfer hade ingen skrattat.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 385
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar