Gulligt när småhundar är aggressiva?

purity_666

Trådstartare
Ja varför tycker en del att småhundars aggressivitet bara är att skratta bort? Youtube svämmar över av ilsket morrande chihuahuor där ägarna provocerar fram större reaktioner och folk bara skrattar åt det. "Åh kolla så arg den här, haha" Hundarna gör regelrätta utfall så det är inte busmorrande det handlar om.

Ingen, verkligen ingen, skulle tycka att en schäfer med samma beteende vore gulligt. "Åhhh kolla han skyddar sin matte" när en schäfer står bredvid matte med full ragg och ilsket vrålande. Men är det en vavva då är det gulligt. Då provocerar de fram det mer och mer och bara skrattar när hunden gör utfall.

Det retar mig till förbannelse. Småhundar är inga leksaker. De ska inte ha dåligt beteende. Tolereras det inte från 40-kilos schäfer är det inte okej för 5 kilos vavva heller.

En kollega, som är brukshundsinstruktör, berättade om ett par som hade en cavalier. Den hade tidigt visat tecken på att vakta saker men de hade bara skrattat. Beteendet eskalerade till den grad att hunden vägrade låta dom sova i sin egen säng och de kunde inte hantera det.
Hur många hade skrattat om deras rottweiler vakade sin leksak på allvar?

Hur tänker folk? Är småhundar leksaker bara? Det gör ju faktiskt ont när de bits också.

Ett av allt för många exempel:

Folk tar det inte på allvar för att de inte ser det som farligt. Folk har mer respekt för stora hundar. Folk här där jag bor är mer rädda för min sällskapliga glada borzoi än dem är för den rabiata jack-russel liknande hunden som vrålar som en varulv och slänger sig besinningslöst i kopplet när någon går förbi den. Men när min borzoi sträcker lite på halsen och sniffar i deras riktning går dem en lång omväg, gömmer sina barn bakom ryggen och skyndar förbi.

Förstår inte heller den logiken.. Jag tycker inte det finns något vidrigare än små jävla pälsbollar som naffsar, skäller och biter.. Vet inte hur många gånger jag fotat iväg en sån när dem attackerat.

Min 40 -kilos korsning är en sån som älskar folk och så fort han tittar på folk och vill hälsa så stannar dem och vänder eller går en gigantisk båge runt oss, men när grannens äckel vavva/shitzu/papillon försöker attackera små barn och folk som går en cm för nära då tycker alla att det är sååååååå gulligt när han försöker moppsa sig..
Den har varit på väg ett antal gånger att bita min tre åring när vi bara passerat den, så jag har varnat ägaren nu att skulle den bara så kröka ett hårstrå på min dotter eller ett annat barn så kommer jag polis anmäla henne och fota hunden runt jorden och tillbaka..

Jag är inte världens bästa och striktaste hundägare, men skulle min bete sig så, så hade han fått somna in för längesen!

Och jag tycker mer synd om hundarna som provoceras och inte tas på allvar än att folk stör sig på det. Vet inte hur många människor jag fått plocka bort händerna på från min osäkra hane för att han inte respekteras pga sin storlek. Inte ens när han morrar, skäller eller gör utfall.

Och jag är en sådan person som tycker att små hundars "dåliga" beteende till 99% beror på dålig avel och inte dålig fostran.

Jag har just nu två små hundar. Och det märks tydligt vilken av dom som har god avel bakom sig. Även om många aldrig någonsin får se vad lilla hanen skulle kunna få för sig då han har väldigt mycket ramar och regler som vi konstant får träna på. Samt förtroende vilket egentligen är den viktigaste ingrediensen för att allt annat ska funka.

Att provocera en osäker hund som dom gör på många videos är sjukt. Och det klandrar jag inte hunden för alls faktiskt.

Det är helt sjukt med människor som håller på att stressa hundar på det viset och inte gulligt alls (när man förstår varför hunden gör som den gör). Det är lika illa som folk som medvetet skrämmer sina bebisar och småbarn och sedan skrattar åt dem när de blir rädda eller arga. Fattar de inte vilken skada det gör på små barn? Dessutom filmar de sina skrämda barn och lägger upp på internet för andra att skratta åt.. Vidrigt :(

Får mig att tänka på ett möte med en småhundsägare för ett tag sedan. Jag var då ute och rastade en dvärgpincher som absolut inte(!) slappnar av vid hundmöten. Den skäller som en tok, drar som en idiot så att den står på bakbenen, reser ragg och ja, beter sig inte bra.

Med denna hund mötte jag en småhundsägare och därför gick vi åt sidan, gick på andra sidan en parkerad bil t.o.m. för att "min" hund inte skulle behöva bry sig så mycket. Problemet var bara att den andra hundägaren gick långsammare än jag räknat med, så när vi kom till slutet på bilen så fick hundarna syn på varandra och "min" hund gjorde utfall. Hade jag mött en sådan hund hade jag jobbat på kontakt med min hund och raskt gått därifrån. Vad småhundsägaren gjorde? Stannade, tittade på "min" hund och utbrast "Vilken söt en! Vad är det för någon?!" och såg jätteglad ut.

(Nej, jag svarade inte, jag hade fullt sjå att jobba på att få kontakt med hunden igen)

Får mig att tänka på ett möte med en småhundsägare för ett tag sedan. Jag var då ute och rastade en dvärgpincher som absolut inte(!) slappnar av vid hundmöten. Den skäller som en tok, drar som en idiot så att den står på bakbenen, reser ragg och ja, beter sig inte bra.

Med denna hund mötte jag en småhundsägare och därför gick vi åt sidan, gick på andra sidan en parkerad bil t.o.m. för att "min" hund inte skulle behöva bry sig så mycket. Problemet var bara att den andra hundägaren gick långsammare än jag räknat med, så när vi kom till slutet på bilen så fick hundarna syn på varandra och "min" hund gjorde utfall. Hade jag mött en sådan hund hade jag jobbat på kontakt med min hund och raskt gått därifrån. Vad småhundsägaren gjorde? Stannade, tittade på "min" hund och utbrast "Vilken söt en! Vad är det för någon?!" och såg jätteglad ut.

(Nej, jag svarade inte, jag hade fullt sjå att jobba på att få kontakt med hunden igen)

Det är så frukstansvärt irriterande!
Jag mötte för inte längesen en tant med en liten hund. Hade både tiken och hanen med mig och tiken skällde ett par gånger och gav lekinviter. Jag har min fulla koncentretion på hanen och matar med godis. Tanten går istället för förbi oss mot oss samtidigt som hon säger "oj är du arg lilla hunden" och går samtidigt närmare, hon syftar då på tiken som gör lekinviter..
När hon är ett par meter ifrån får hanen nog och gör utfall + råskäller. Samtidigt säger jag HÖGT hur trött jag är på respektlösa människor :devil: Tanten ilade iaf iväg väldigt snabbt.
Men jag förstår inte grejen med folk som stannar och pratar när man har full koncentration på hunden. Jag har förvisso stannat och frågat om folk vill träna hundmöte om jag ser att de har problem. Men random prat? Förstår det inte...

Folk är idioter. Hemma ska de stanna och prata med mig när jag tränar( väg utanför ena träningsfältet). Eller den ännu roligare, när jag platsat 4-5 hundar i diket vid möte, för att visa att de är under kontroll och ur vägen. Och de mötande inte bara stannar jämsides utan dessutom släpper fram hunden/ kommer fram och ska hälsa på hundarna. Tack men nej tack, piss off!

Jag har haft en sån där "aggressiv" liten hund, en chihuahua som var helt kass mentalt och livrädd för precis allt. Varje jävla promenad var det någon som skulle kommentera hennes hysteriska skällande och skratta åt hur roligt det var. Skitkul, verkligen, att vara rädd är ju sååå roligt...
Sedan fanns det ju även ägarna till större hundar som nödvändigtvis skulle ondgöra sig över hopplösa småhundsägare som inte fattar att de måste uppfostra sina små kräk. Det var också skitkul att höra medan jag gjorde allt jag kunde för att få kontakt/ta mig därifrån med min panikslagna hund.

Jag slet som ett djur med den hunden men det blev bara värre och värre så jag tog mitt ansvar och lät henne somna in alldeles, alldeles för ung. Det gör fortfarande ont i mig när folk säger/skriver nedlåtande saker om "vidriga små jävla pälsbollar" eftersom jag har ägt en sån och jag vet att det inte alltid är ägaren som är helt jävla hopplös och oansvarig, ibland gör ägaren allt den kan men det hjälper inte.

Tiden med Milli lärde mig otroligt mycket och en av de viktigaste lärdomarna var att inte vara så snabb med att döma ägarna till hundar som inte beter sig okej, man vet aldrig vad de har för historia.

Jag har haft en sån där "aggressiv" liten hund, en chihuahua som var helt kass mentalt och livrädd för precis allt. Varje jävla promenad var det någon som skulle kommentera hennes hysteriska skällande och skratta åt hur roligt det var. Skitkul, verkligen, att vara rädd är ju sååå roligt...
Sedan fanns det ju även ägarna till större hundar som nödvändigtvis skulle ondgöra sig över hopplösa småhundsägare som inte fattar att de måste uppfostra sina små kräk. Det var också skitkul att höra medan jag gjorde allt jag kunde för att få kontakt/ta mig därifrån med min panikslagna hund.

Jag slet som ett djur med den hunden men det blev bara värre och värre så jag tog mitt ansvar och lät henne somna in alldeles, alldeles för ung. Det gör fortfarande ont i mig när folk säger/skriver nedlåtande saker om "vidriga små jävla pälsbollar" eftersom jag har ägt en sån och jag vet att det inte alltid är ägaren som är helt jävla hopplös och oansvarig, ibland gör ägaren allt den kan men det hjälper inte.

Tiden med Milli lärde mig otroligt mycket och en av de viktigaste lärdomarna var att inte vara så snabb med att döma ägarna till hundar som inte beter sig okej, man vet aldrig vad de har för historia.

Satt lite också och funderade på detta genom inläggen faktiskt och att man kanske inte ska vara så snabb på att döma.

Själv tror jag inte så många tycker att någon hund som beter sig odrägligt är gulligt alls, jag känner ingen som m normalt vett i skallen som skulle tycka det och ingen bland de jag känner som har hund skulle inte heller tycka att det var gulligt med aggressiva beteenden någonstans..varken i hemmet eller på promenaden.
Stor som liten brukar man tycka att det är skitjobbigt när hunden inte beter sig som förväntat. Otroligt många sitter i den sitsen att de inte vet vad de ska göra, de har försökt och sedan gett upp. För alla är det inte så lätt att skaffa hjälp och i många fall har hjälpen inte hjälpt ett dugg.

Familjens förra mindre hund "gav vi upp" med och han skällde till vid nästan varje hundmöte och det pga en attack från en annan hund som förstörde honom för livet kan man säga..det är inte roligt att ständigt tjata gnata, gå omvägar, träna osv i all oändlighet och samtidigt känna att det hjälper inte. Då kan man ge upp och stå ut med att den skäller till och rycker lite i kopplet vid möten tillslut..både på gott och ont, men vad är alternativen? sluta promenera med hunden? undvika situationerna helt för ett par skall eller mindre utfall? Är man vettig och medveten om problemen så anpassar man sig på ett sätt som nästan omöjliggör fysisk skada minst.

Skillnaden ligger i VAD hundägaren gör tycker jag (jag förväntar mig att andra har koll på sina hundar) och inte bara att hunden beter sig på ett visst sätt.
Sålänge mina hundar och den hunden isf inte möts på för nära håll är jag nöjd och jag traskar bara vidare med mina bestämt för att utstråla lugn och kontroll till mina.
Skulle däremot någon med en aggressiv hund komma för nära mig och mina hundar, andra hundar/djur eller människor och skapa en farlig situation och sedan skratta åt det ja då skulle jag ryta ifrån ordentligt vill jag lova och ifrågasätta personen. Troligtvis anmäla personen också..

Min personliga reflektion som jag brukar tänka på när vi möter hundar m mötesproblem är att det oftast har en orsak helt enkelt till att den gör som den gör och det är inte min rätt att bedöma varför men jag tror faktiskt inte på att så många tycker att det är gulligt. Har inte heller mött någon med småhund som tycker att det verkar vara speciellt roligt utan ofta ser man på håll att här kommer möte och det tycker vi är jäättejobbigt, det syns på både hund och människa..ibland frågar jag t o m om vi ska stanna eller vad som kan underlätta.

Där vi bor kan jag säga att mina erfarenheter säger att det är stora hundar som ställer till problem genom att tex slita sig eller att de redan är lösa..småhundar är väldigt lätta att stoppa och oftast skäller de i så fall bara och stannar 3 meter ifrån oss..stora hundar kommer fram direkt och det är ett par gånger jag gått i mellan och gjort det som krävs för att den inte ska komma fram till mina, tex rytit åt den att gå undan eller att jag helt enkelt tagit tag i den och inväntat husse eller matte (med en liten utskällning). Hundar som rusar fram mot människor har jag än så länge aldrig mött

Senast ändrad:
Förövrigt från trådstarten kan man ju bara reflektera i att vissa inte borde ha hund helt enkelt grundat på hur de förhåller sig mot hundarna. Jag är förskonad från fenomenet för jag har aldrig hört att någon skulle anse att okontrollerad aggressivitet mot människa eller andra djur någonsin skulle vara på tal om att vara det minsta okej, oavsett ras.

Men att dra alla med småhundar över en kam och att de på något sätt tycker att de är söta med dessa beteenden känns precis lika illa för mig som att anse att kamphund är en ras och som alltid vill slita andra hundar i stycken, dödar barn/människor och ja..

Dumma stereotyper helt enkelt.

Hmm, känner lite att den meningen nog är ryckt ur mitt svar och att jag får förtydliga lite nu när jag läser det igen. När jag skrev "vidriga små jävla pälsbollar" som skäller, naffsar och har sig, syftade jag på dessa som har ägare som tycker det är huuur guuuulligt som hellst!!! att den blir arg. Och ja där står jag för det, att personer inte tar sitt ägaransvar och uppfostrar och kontrollerar utan istället provocerar fram detta beteende för det är ju så roligt när man kan underhålla andra med en aggressiv/rädd liten hund, är helt jävla pantade och inte borde äga hund.

Jag har träffat en hel del personer som har små hundar som är totalt mentalt förstörda, livrädda så till den grad att dem attackerar allt som rör sig osv, och jag vet hur dessa ägare kämpar för att försöka få sina familjemedlemmar att iaf känna sig liiiite tryggare varje gång man måste ut i den stora livsfarliga världen, och jag lider med er och beundrar er kraft och ork att kämpa med detta dag in och dag ut, för jag hade nog inte klarat det.

Det är rätt intressant, för vissa hundägare tycker jag är nonchalant som inte hälsar eller stannar och pratar - och varför gör jag inte det. Jo för jag har en hund modell mindre, som inte alls gillar att ha främmande hundar nära (hon vill ha spejs, så är det trångt så ser jag inte ens åt människor jag möter), så jag jobbar stenhårt med kontakt och att kunna gå förbi utan gapande och skällande. Men den halvbekante jag möter blir då nästan sur för att jag inte stannar och pratar eller kanske inte ens hälsar (det kan jag gärna göra den dagen jag möter dom utan hund...) :p Så det finns många som tycker det är okej att en hund står och vrålar oavsett om det är deras egna eller andras;)

@BobberiBoo Jag använde ditt citat som exempel eftersom det var just sådana saker jag fick höra om min hund trots att folk borde ha sett att jag jobbade med henne. Sedan erkänner jag att jag tar åt mig alldeles för mycket när folk skriver så om småhundar, men det är något jag försöker komma över. :o
Hoppas du inte tog illa upp!

@BobberiBoo Jag använde ditt citat som exempel eftersom det var just sådana saker jag fick höra om min hund trots att folk borde ha sett att jag jobbade med henne. Sedan erkänner jag att jag tar åt mig alldeles för mycket när folk skriver så om småhundar, men det är något jag försöker komma över. :o
Hoppas du inte tog illa upp!

Haha @Nirvana näädåå här satt jag och tyckte det var synd att du tog illa upp :o:D

För att svara på frågan i trådrubriken, Näe, inte ett jävla dugg gulligt överhuvudtaget. Jag uppriktigt sagt JÄVLIGT less på alla ouppfostrade småhundar som gör precis som de vill.

För att svara på frågan i trådrubriken, Näe, inte ett jävla dugg gulligt överhuvudtaget. Jag uppriktigt sagt JÄVLIGT less på alla ouppfostrade småhundar som gör precis som de vill.

Ojdå, här var vi dömande.
Jag är väldigt less på folk som bryr sig om sånt dom inte har att göra med.

Ojdå, här var vi dömande.
Jag är väldigt less på folk som bryr sig om sånt dom inte har att göra med.

Det beror ju lite på vad man menar med att de gör som de vill. Jag har ju fått min stora, kopplade hund attackerad av lösspringande småhundar mer än en gång, och det är heller inte bara en gång jag fått höra att det spelar ju ingen roll för det är inte som att de kunde döda en hund som är så mycket större än dem ändå...

Det har absolut med mig att göra. Däremot har jag inget som helst emot hundarna, men ägarna hade jag gärna gett ett kok stryk ärligt talat.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 385
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar