Gullets o sånt - var mäter jag?

Tussinussen

Trådstartare
OK nu kikar jag på denna Abettasadel på Börjes och på måtten. De säger att bomvidden (vilket jag antar är "gullet") är 6½ x 7 1/4 tum för Beartrap. (Jft med Simco Arabian Trail som är 6 3/4 x 5½.)

Frågan är vart jag mäter på hästen för att kolla utsikterna att en viss sadel ska passa? Vart ska jag alltså kolla efter denna 6½? Är det detta mått som man pratar om, att man ska tänka sig var "conchos" ligger på hästen och försöka mäta där?

Om ni förstår vad jag menar.........:confused: lite svårt att förklara det här.

Sv: Gullets o sånt - var mäter jag?

Med ett skjutmått borde det väl kunna gå att mäta hur bred hästen är vid "conchos". Men det är mer än bara måttet som avgör om sadeln passar, t.ex. vilken vinkel det är mellan "bars", så det enda sättet är egentligen att prova och prova (eller att få tag på nakna bommar). Prova en sadel, vilken som helst och mät mellan conchos, så vet du ungefär var du ska börja leta.

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick och varning för lång text. För att göra en lång historia kort så har sambon en 11-årig dotter sedan tidigare, vi kan...
Svar
6
· Visningar
2 063
Senast: Thilde
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 268
Senast: 4BarsRR
·
A
Western fråga 1. om man bara vill rida ut och lite dressyr, inte tävla i något. vad ska man ha för sadel då? 2. ska man köpa ny eller...
Svar
16
· Visningar
3 483
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka