Gulkropp och brunst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pollux
  • Startdatum Startdatum
P

Pollux

Jag ultraljudade mitt sto i måndags då hon inte har visat några brunsttecken alls det här året (förutom en jättekort och svag brunst i januari) och jag ville veta ungefär var någonstans i brunstcykeln hon ligger. Förra året brunstade hon regelbundet, även under vintern (om än svagare och med längre intervall). Men nu i år har hon inte visat något så därför fick veterinären komma ut och ultraljuda för att få en vägledning till när det passar att åka in till seminstationen.

Veterinären hittade inget annat än en liten gulkropp på ena äggstocken. Jag är nybörjare på det här med avel så jag ställde nog inte de rätta frågorna kom jag på efteråt. Veterinärens förklaring till gulkroppen var att den kan vara en rest från brunsten i januari. Hon nämnde också något om tyst brunst men jag spann inte vidare på det då.

Nu har jag läst på lite och om jag har förstått det hela rätt så bildas en gulkropp efter en brunst? Kan mitt sto alltså haft en tyst brunst strax innan ultraljudet i måndags och då bildat gulkroppen? Det är väl mer sannolikt än att den skulle vara en rest från i januari?

I så fall, om mitt sto brunstar regelbundet och nyligen haft en brunst, borde det väl snart vara dags att åka in? Veterinären tyckte att vi skulle vänta tills det blivit varmare igen (har varit rejält kallt nu några dagar) men att mitt sto nog skulle må bra av att komma in till stationen då det finns en hingst där som kan hjälpa till att få fart på hormonerna.

Till saken hör att mitt sto nyligen har bytt stall (två veckor sedan) och hon har gått från att vara absolut högst i rang i sin gamla flock till att hamna så långt ner på rangskalan man bara kan komma nu i sin nya flock. Till och med en liten B-ponny jagar bort mitt sto på 1,73 från vattenkar och hötussar. Hon har förut varit den som ska ha mat först och tas ut från hagen först, men nu står hon längst bak långt bort från de andra hästarna och vågar inte ta för sig alls.

Och visst är det så att en ranglåg häst kan ha tysta brunster?

Sv: Gulkropp och brunst

Det kan faktiskt vara en rest från en annan brunst. Har vädret varit dåligt kan det vara så att hon inte har börjat brunsta på riktigt än
Hade samma problem emd min förra året o hon hade små ägg osv. Men så fort värmen kom så var det rejäla ägg osv.
Tyvärr var det redan juni då i slutet så det blev bara den semineringen o hon tog sig, med tvillingar, som tur var resorberade hon en.

Så gulkroppen kan vara hela tre månader gammal?

Det är ju inte bra i så fall, kan dröja innan damen kommer igång :(

Jag ultraljudade mitt sto i måndags då hon inte har visat några brunsttecken alls det här året (förutom en jättekort och svag brunst i januari) och jag ville veta ungefär var någonstans i brunstcykeln hon ligger. Förra året brunstade hon regelbundet, även under vintern (om än svagare och med längre intervall). Men nu i år har hon inte visat något så därför fick veterinären komma ut och ultraljuda för att få en vägledning till när det passar att åka in till seminstationen.

Veterinären hittade inget annat än en liten gulkropp på ena äggstocken. Jag är nybörjare på det här med avel så jag ställde nog inte de rätta frågorna kom jag på efteråt. Veterinärens förklaring till gulkroppen var att den kan vara en rest från brunsten i januari. Hon nämnde också något om tyst brunst men jag spann inte vidare på det då.

Nu har jag läst på lite och om jag har förstått det hela rätt så bildas en gulkropp efter en brunst? Kan mitt sto alltså haft en tyst brunst strax innan ultraljudet i måndags och då bildat gulkroppen? Det är väl mer sannolikt än att den skulle vara en rest från i januari?

I så fall, om mitt sto brunstar regelbundet och nyligen haft en brunst, borde det väl snart vara dags att åka in? Veterinären tyckte att vi skulle vänta tills det blivit varmare igen (har varit rejält kallt nu några dagar) men att mitt sto nog skulle må bra av att komma in till stationen då det finns en hingst där som kan hjälpa till att få fart på hormonerna.

Till saken hör att mitt sto nyligen har bytt stall (två veckor sedan) och hon har gått från att vara absolut högst i rang i sin gamla flock till att hamna så långt ner på rangskalan man bara kan komma nu i sin nya flock. Till och med en liten B-ponny jagar bort mitt sto på 1,73 från vattenkar och hötussar. Hon har förut varit den som ska ha mat först och tas ut från hagen först, men nu står hon längst bak långt bort från de andra hästarna och vågar inte ta för sig alls.

Och visst är det så att en ranglåg häst kan ha tysta brunster?

Det kan vara en cystisk gulkropp (cystisk corpus luteum) som bildats. En erfaren vet. som är duktig på dels ultraljud och dels stoets gynekologi borde se detta utan problem och därefter föreslå behandling.
Det KAn lösa sig själv, men det tar tid. Ett annat alternativ är att ge naturliga hormoner (Dinolytic) med en spruta var dag i tre dagar (vet kommer ut och gör det). Detta "löser upp" den cystiska gulkroppen och stoet kommer i brunst inom 3-5 dagar och kan betäckas normalt.
Lycka till

Hmmm, du menar en cysta alltså?
Det ska det inte vara. Veterinären som ultraljudade är en mycket erfaren avelsveterinär och hon sa att hästen inte hade några cystor och att allt såg helt normalt ut.

Vi åker in till stationen nu på lördag och så får veterinären där avgöra vad som krävs för att allt ska komma igång. Förhoppningsvis löser det sig av sig självt nu när det blir varmare igen och hon får flörta lite med stationens hingst ;)

Känner mig lite i samma situation, skillnaden är att hästen aldrig egentligen visat riktig brunst. Hon är 12 och har gått med äldre sto som heller inte visade brunst.

Har hållit stenkoll men inte märkt nåt ännu, så nu går jag till hingst och har så gjort i drygt 1 vecka, men ingen brunsttecken ännu, trots att hon får stå i box brevid en stund varje gång.
Ville åka till vet (på seminstation) o göra gynundersökning för att se att allt var ok samt att se var i cykeln hon är, men vet vill att jag helst kommer när hon brunstar :(

Om inte annat så bör hon väl börja brunsta inom 2 veckor (v.19) om de är regelbundna med 3 veckor emellan. och säg att vi seminerar brunsten därpå (v.23) , då fölar hon i början maj 2008 (om det nu tar sig). Väntar man ytterligare en brunst så fölar hon början juni. SENARE vill man väl inte ha föl??

Hur hade Ni gjort?
1. Åkt vet o kollat ändå, trots hon ej brunstar?
2. Chansat o vänta på brunsttecken hemme o fortsätta gå till hingst?
3. Spruta igång brunsten inför seminering

Kan man inte spruta igång första brunst och sedan invänta den "riktiga" som kommer 3 veckor efter?? eller funkar det inte så?

Dumma frågor kanske, men frågar man inte får man ju inga svar :)

Hmmm, du menar en cysta alltså?
Det ska det inte vara. Veterinären som ultraljudade är en mycket erfaren avelsveterinär och hon sa att hästen inte hade några cystor och att allt såg helt normalt ut.

Vi åker in till stationen nu på lördag och så får veterinären där avgöra vad som krävs för att allt ska komma igång. Förhoppningsvis löser det sig av sig självt nu när det blir varmare igen och hon får flörta lite med stationens hingst ;)

En form av cysta ja....
Även den mest erfarna vet.kan missa att det är en cystisk corpus luteum!

Känner mig lite i samma situation, skillnaden är att hästen aldrig egentligen visat riktig brunst. Hon är 12 och har gått med äldre sto som heller inte visade brunst.

Har hållit stenkoll men inte märkt nåt ännu, så nu går jag till hingst och har så gjort i drygt 1 vecka, men ingen brunsttecken ännu, trots att hon får stå i box brevid en stund varje gång.
Ville åka till vet (på seminstation) o göra gynundersökning för att se att allt var ok samt att se var i cykeln hon är, men vet vill att jag helst kommer när hon brunstar :(

Om inte annat så bör hon väl börja brunsta inom 2 veckor (v.19) om de är regelbundna med 3 veckor emellan. och säg att vi seminerar brunsten därpå (v.23) , då fölar hon i början maj 2008 (om det nu tar sig). Väntar man ytterligare en brunst så fölar hon början juni. SENARE vill man väl inte ha föl??

Hur hade Ni gjort?
1. Åkt vet o kollat ändå, trots hon ej brunstar?
2. Chansat o vänta på brunsttecken hemme o fortsätta gå till hingst?
3. Spruta igång brunsten inför seminering

Kan man inte spruta igång första brunst och sedan invänta den "riktiga" som kommer 3 veckor efter?? eller funkar det inte så?

Dumma frågor kanske, men frågar man inte får man ju inga svar :)

Kan mycket väl vara något sådant som hindrar Ditt sto från att komma i brunst. Eller så har hon väldigt tysta brunster.
Jag tycker Du kan kräva av en vet. att komma ut och göra ett ultraljud/alternativt åka iväg och få gjort ett. Då vet man besked snabbt hur det står till gynekologiskt. Det kan man ALDRIG gissa utan ultraljud!
Cystor, gulkroppar, små folliklar utan ägglossning o.s.v.
Inte lätt att åka iväg med ett sto i brunst om man nu inte ser brunst. Och en erfaren vet som kan ultraljud kan också så hur det står till när stoet är ur brunst.

Har hon då en cystisk gulkropp eller en vanlig gulkropp så är det ju enkelt att behandla med Dinolytic (naturligt hormon) och stoet kommer i brunst 3-5 dagar (under goda väderförutsättningar) efter sprutorna/sprutan.
Cystisk corpus luteum - Dinlotyc (R) 3 dagar på rad
Corpus luteum - Dinolytic en spruta
Ja, 80-85% av stona gör det....sedan finns det 10-15% som kan behöva en andra och sedan är det då resterna som man får överväga andra behandlingar.....

Man kan betäcka direkt på den brunst som kommer efter en hormonspruta och brunsten kommer igång normalt efter en sådan. Helt ofarligt att betäcka på den. Du behöver inte vänta till nästa brunst.
Men ingen regel utan undantag, så kanske det inte tar sig trots allt på den igångsprutade brunsten....
Lycka till

ok, tack!
"Man kan betäcka direkt på den brunst som kommer efter en hormonspruta och brunsten kommer igång normalt efter en sådan."

Tänkte att det var bättre att seminera på "riktig" brunst och därför kanske spruta igång en för att sen få en riktig att seminera på...men nu har jag kanske lyckats se signalerna för brunst med hingstens hjälp...
lite pip o pisk med svansen o stamp med bakben, + dikesgång vid ridning :(
Mer än så blir det nog inte :) Eller så lurar hon mig totalt.
Men tror att hon håller på att gå ur brunst nu, för hon svanspisket o stampet fanns inte hos hingsten igårkväll, så då kör jag henne till station om 14 dar ca..

Liknande trådar

Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: Zuzzi
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 624
Senast: Kolbeinn
·
Avel När ska man börja fundera på att spruta igång stoet? Jag körde henne till hingst förra måndagen då hon visade svaga brunsttecken...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: Shaggy
·
Avel Ska betäcka ena mitt sto hemma med egen hingst. Men stoet vill inte brunst. Har ett annat sto som står på station och som inte heller...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka