Guldkant på vardagen

Sv: Guldkant på vardagen

Eftersom mina damer har större behov av att röra på sig fysiskt (framförallt springa!) än att träna hjärnan så ser det ut såhär hos oss:

*Långpromenader varje dag, ofta i skog eftersom hundarna trivs bäst där. Då väljer vi knepiga stigar osv så att de ska få tänka lite på var de sätter ner fötterna. Där kan det också ingå att hoppa på stenar, hoppa över omkullfallna träd eller krypa under dem osv.
*De får springa lösa i princip dagligen.
*En gång i veckan (så länge vädret tillåter) så åker vi på släphareträning så att de får jaga "på sitt sätt". Det är helt klart att ses som berikning och de älskar det.

*Maten ges ofta i toarullar eller annat "knepigt" så att de får jobba lite iaf och de har fri tillgång på tomma märgben och renhorn att tugga på.
*De får träna lydnad, tricks, agility och personspår. Någon sådan aktivering ungefär varannan dag.

*Jag har möblerat så att sängen står under fönstret. Det är gjort enbart för att de ska kunna ligga i den och spana ut.
*I fåtöljen, buren (som är tantens frivilliga sovplats) och ena hundbädden så finns det filtar, gamla lakan m.m. som de kan bädda med så mycket de vill.
*Varje natt sover de med mig i sängen. På så sätt är flocken samlad och dagen både börjar och avslutas med en kelstund.

Jag har även sett till att sätta kompostgaller runt uteplatsen så att de under sommaren kan vara där ute och sola, tugga pinnar osv. Det är en pluttigt liten uteplats, men helt klart bättre än ingenting.

Vi håller på med följande berikning:
-Viltspår
-Fysisk motion, till stor del där hon får rusa runt lös.
-Hon vaktar även hemma.

Sen har vi det allmänt gosigt och roligt tillsammans, och det tror jag hundarna uppskattar.

Rasen är från början en jakt-/vakthund.

Senast ändrad:

Vi håller på med följande berikning:

- Tollaren får jaga på det vis han är avlad för
- Blandisen får gå på viltspår (vi har gissat oss till att det kan vara någon form av jakthund i honom men som med så många andra blandraser vet man inte till 100, dock älskar han det och blir galen varenda gång spårselen kommer fram)

Tollaren har jag också börjat med något som heterr flyball, vilket han är är precis galen i. Det inkluderar massor som han gillar.

Vår schäfer roar sig med..
- dagliga långpromenader där han kan springa lös och busa
- sökträning
- personspår
- uppletande
- lydnad
- skyddsträning

Dessutom brukar vi leka lite om vi råkar gå förbi en tom lekplats, han verkar ha en förkärlek till att springa genom tunnlar och hoppa upp på saker. :D Han blir busig så fort vi kommer in på sanden!
Han har sina älskade bäddar och filtar inomhus, och sover bredvid matte i sängen tills husse kommer in några timmar senare... :angel:
Ben/märgben får han ofta hemma, och mycket gos i soffan! Borstar när andan faller på (inte tillräckligt ofta..).

Jag har två mopsar och ett av deras stora behov är närhet och gos, så det får de i mängd. Jag jobbar hemifrån så de får vara med mig i stort sett hela dagarna.

Vi går minst en långpromenad (ca 1 tim) varje dag då hundarna är lösa. Jag försöker göra promenaden roligare och mer utmanande genom att de får klättra, hoppa över naturhinder, balansera på stenar och stockar, leta godis m.m. Vi lägger också in korta lydnadsövningar i promenaden.

Dessutom tränar vi agility. Nu när säsongen på klubben är över kör vi några gånger i veckan i trädgården.

Inomhus får de ofta något att gnaga på och de har aktiveringsleksaker som vi använder då och då. Jag brukar slänga ut godis på golvet som de får leta rätt på.

Någon eller ett par gånger i veckan har vi "lekdejt" med deras bästa hundkompis, en Welsh Corgi Cardigan, som båda älskar att leka med. Då går vi en extra lång promenad och avrundar med att hundarna får busa i trädgården eller inomhus.

Jag skulle gärna göra mer med mina hundar men det är svårt att få tiden att räcka.

Om du med berikning menar aktivering och träning så får mina hundar en hel del! Båda tränas i lydnad, spår och budföring och den ena tränas dessutom i uppletande och rapport.
Sedan tränas de fysiskt genom konditionsträning och på sommaren simmar dom mycket.
Utöver detta blir det väl en och annan promenad men tyvärr inte så ofta som jag skulle vilja. Däremot har de en stor tomt att rasta sig på och på sommarhalvåret går de ut och in som de behagar.
På vinterhalvåret har vi de senaste två åren åkt en del skidor så då blir de motionerade och aktiverade på det sättet. Framöver hoppas jag de kan lära sig att dra på riktigt och kanske ställa upp i någon tävling...

Sammafatta en veckas intensvikurs på några rader på ett forum är svårt, men jag försöker.

Berikning utgår från hundens behov, inte vad vi vill aktivera den med, vilket innebär att samma grej är berikande för hund ett, men inte för hund två.

Om vi tar tex en vinthund så är det berikande för den att springa, men där tex en Grandis mycket heldre tar en vaktrunda runt tomten för att berikas. Eller rottisen som berikas genom att få slita något i stycken, där retrivern istället vill bära samma sak hem.

Det är berikande för vissa tikar att bygga bo, dock behöver man nödvändigtvis inte ha ett bo permanent.

Man får "ställa frågor" till hunden och observera vad den själv vill göra, plus att man utgår från rasen. Min egen aussie tex matberikas genom att han inte serveras mat ur skål och ett par gånger i veckan får han gräva ner något på tomten. Medans andra aldrig skulle gräva ner nåt, utan äta upp rakt av. Han serveras ofta helt oätliga saker för att undersökningsviljan ska berikas.

Blodspår som jaktberikning däremot skulle jag nästa dra alla hundar över en kam, rovdjur och allätare som de är.

Ok, har läst på lite nu. Mina hundar får social berikning, rörelseberikning, jaktberikning och matberikning.

Kl

Mina berikas med:

Matberikning: Förutom att jobba för mat (godisbelöning) så får de regelbundet köttben, grönsaker och annat. I förrgår fick de slatten av en vitkål t ex. Ibland kör vi godissök, men inte så himla ofta faktiskt.

Jakt/nos: Spårar 1-3 ggr/vecka, uppletande ett går ggr/månad. (iof för tävling, men jag tror ju det är berikande iaf)

Jappen har sin tygbur som han älskar. Flärpen hänger ner så han kan riktigt gömma sig där inne. Kelpien ligger gärna högt, på ryggstödet till soffan och tittar ut genom fönstret.

Fri tillgång på leksaker att slita sönder/plocka ur innehållet i/gömma wathever. Massa filtar överallt att bädda med. Fri tillgång på råhudsben (som de är periodare med).

Utöver går 95% av alla promenanderna i skog/på fält/hagar och de går lösa och nosar, leker, rullar sig i koskit....;) Det första vi gör på morgonen och det sista vi gör på kvällen är att gå och kissa in reviret närmast huset (matte kallar det morgon/kvällsrastning)

Miss Rottweiler berikas med:

Skydd's traning; Hon alskar att 'leka' med figgen.
Matberikning; hon far jobba for mat/godis, vilket ar storsta orsaken att hon alskar att trana lydnad.;)
Nos/jakt; vi sparar at minstone en gang i veckan nu nar 'fire ants' ar borta for sasongen.
Drag; Vi har borjat trana att dra en vagn. Sa smaningom tycker hon nog att det ar kul ocksa.:p
Vakta agnar hon sig at dagligen och patrullerar staketet for att ibland tala om att nagon inte far komma in, som sopbilen och vissa andra som kor forbi.:angel:
Social; Hon ar en "social butterfly" som alskar manniskor och halsar pa nya ett par ganger i veckan.

Berikning är ett ämne jag tycker är jätteintressant, har du några tips på böcker?

KL
Vad 'duktiga' alla är, jag förväntade mig inte så många svar. :bow:

Mina hundar har en alldeles egen flock får som vi vallar på dagligen. Utöver det så önskar de sig bara en skön säng, men matte tvingar på dem allt möjligt stökigt;):D

De lever i flock, umgås regelbundet med andra hundar av varierad ålder och kön. Får daglig massage och lekstund med matte då vi bara leker och brottas helt kravlöst.

De får maten gömd ibland, nyslaktad men annars orörd (tupp) ibland, fryst och svåråtkomlig ibland och ben rätt ofta. Arbetet för godisbelöning kanske också räknas här? Om de vill gömma mat (Boss gör det gärna) så har de fritt fram att gräva ner vart helst på tomten. (Av nån anledning är det ändå mest poppis att gömma de slemmiga tuggpinnarna i sängen...)

De har 4637295 olika sovplatser på gården - allt från nergrävda sovhål bakom den senast öppnade höbalen till egna fårskinn på golven och en självklar plats i både soffan och sängen.

De går lösa på min stora, inhägnade gårdsplan med fri sikt över vilka som kommer och går, vart djuren är i hagarna runt gården, när det kommer bilar till grannarna osv. Oftast ligger de överst på min trapp och har koll på halva byn...

Sommartid får de simma och röja nästan varje dag. Boss tycker det är vitalt efter vallningspassen:D

/Migo
Och ja, jag är intresserad av fåren i övrigt också, de är inte införskaffade som "hundleksaker";)

Berikning är ett ämne jag tycker är jätteintressant, har du några tips på böcker?

KL
Vad 'duktiga' alla är, jag förväntade mig inte så många svar. :bow:

Den enda svenska på rak arm är Per Jensens: "Stress i djurvärlden"
Jag har gått en utbildning som är inriktad på berikning hos Hunutbildningsgruppen och David Selin.

Halvt KL

Är verkligen "guldkant på vardagen" och "berikning" samma sak? I mina ögon är berikning samma sak som att tillfredställa hundens (i vissa fall rasbetingade) behov. Har man en BC så är det väl en självklarhet att den behöver få valla för att vara nöjd? Likaså att en jakthund ska få spåra/jaga, en vinthund springa fort? Och vadå matberikning? Alla hundar ska väl få den mat de behöver och ben att tugga på för tändernas skull. Att gömma maten är för mig inte att sätta guldkant på hundens vardag eller berika hundens vardag, det är snarare att fylla flera behov samtidigt. Det är ju snarare hundens rättigheter att få vara just hundar och göra det som de är födda för att göra, precis som det är vår skyldighet att se till att tillfredställa deras behov (sen att alla hundköpare/ägare inte ser till sin ras/hunds behov är ju en annan sak). I min värld kallas det inte berikning, det kallas sunt förnuft.

Ett exempel (förlåt hastflicka, hoppas du inte tar illa upp):
hastflicka skrev:
Miss Rottweiler berikas med:

Skydd's traning; Hon alskar att 'leka' med figgen.
Matberikning; hon far jobba for mat/godis, vilket ar storsta orsaken att hon alskar att trana lydnad.
Nos/jakt; vi sparar at minstone en gang i veckan nu nar 'fire ants' ar borta for sasongen.
Drag; Vi har borjat trana att dra en vagn. Sa smaningom tycker hon nog att det ar kul ocksa.
Vakta agnar hon sig at dagligen och patrullerar staketet for att ibland tala om att nagon inte far komma in, som sopbilen och vissa andra som kor forbi.
Social; Hon ar en "social butterfly" som alskar manniskor och halsar pa nya ett par ganger i veckan.
Min tanke när jag läser detta är - ja, och vad är rasen avlad till att göra? en rottis som inte aktiveras/berikas på ovanstående sätt är förmodligen en olycklig rottis. Jag skulle inte se det som att jag berikar hundens liv om jag gör ovanstående, inte heller är det någon guldkant på vardagen. Men självklart är det jättebra att du faktiskt ser till din hunds behov och gör vad du kan för att tillfredställa dem, även om det för mig är just det, en självklarhet.

Ett exempel på guldkant på vardagen i min värld är att ta med sin badglada hund till havet på helgen, om man inte har möjlighet att göra det annars, så den får springa på stranden (rulla sig i tången) och bada.
Tyckte Hellas hade ett bra exempel också, att gå på långpromenad/ha lekstund med en eller flera andra hundar som den vanligtvis inte umgås med men som hunden verkligen gillar att leka med. (Men då förutsätter jag ändå att ens hund vardagligen får se/träffa andra hundar, för att tillfredställa dess sociala behov.)

Skummade igenom länken igen, lite noggrannare, och egentligen är det ju samma sak att berika och fylla ett behov. Jag har nog bara svårt för ordet "berikning", i min värld är det som sagt sunt förnuft att tillfredställa hundens behov, känns som man är ute efter en klapp på axeln när man säger att man berikar sin hunds liv (genom att på lämpligt sätt aktivera och ge den mat...).

Ska ärligt lägga till att jag ser mig inte som någon perfekt hundägare, men genom att göra så gott man kan och använda sitt förnuft så kommer man ganska långt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: inverterad
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 480
Senast: Palermo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: Miiikaela_
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V