Sv: Guldkant på vardagen
Halvt KL
Är verkligen "guldkant på vardagen" och "berikning" samma sak? I mina ögon är berikning samma sak som att tillfredställa hundens (i vissa fall rasbetingade) behov. Har man en BC så är det väl en självklarhet att den behöver få valla för att vara nöjd? Likaså att en jakthund ska få spåra/jaga, en vinthund springa fort? Och vadå matberikning? Alla hundar ska väl få den mat de behöver och ben att tugga på för tändernas skull. Att gömma maten är för mig inte att sätta guldkant på hundens vardag eller berika hundens vardag, det är snarare att fylla flera behov samtidigt. Det är ju snarare hundens
rättigheter att få vara just hundar och göra det som de är födda för att göra, precis som det är vår
skyldighet att se till att tillfredställa deras behov (sen att alla hundköpare/ägare inte ser till sin ras/hunds behov är ju en annan sak). I min värld kallas det inte berikning, det kallas
sunt förnuft.
Ett exempel (förlåt hastflicka, hoppas du inte tar illa upp):
hastflicka skrev:
Miss Rottweiler berikas med:
Skydd's traning; Hon alskar att 'leka' med figgen.
Matberikning; hon far jobba for mat/godis, vilket ar storsta orsaken att hon alskar att trana lydnad.
Nos/jakt; vi sparar at minstone en gang i veckan nu nar 'fire ants' ar borta for sasongen.
Drag; Vi har borjat trana att dra en vagn. Sa smaningom tycker hon nog att det ar kul ocksa.
Vakta agnar hon sig at dagligen och patrullerar staketet for att ibland tala om att nagon inte far komma in, som sopbilen och vissa andra som kor forbi.
Social; Hon ar en "social butterfly" som alskar manniskor och halsar pa nya ett par ganger i veckan.
Min tanke när jag läser detta är - ja, och vad är rasen avlad till att göra? en rottis som inte aktiveras/
berikas på ovanstående sätt är förmodligen en olycklig rottis. Jag skulle inte se det som att jag berikar hundens liv om jag gör ovanstående, inte heller är det någon guldkant på vardagen. Men självklart är det jättebra att du faktiskt ser till din hunds behov och gör vad du kan för att tillfredställa dem, även om det för mig är just det, en självklarhet.
Ett exempel på
guldkant på vardagen i min värld är att ta med sin badglada hund till havet på helgen, om man inte har möjlighet att göra det annars, så den får springa på stranden (rulla sig i tången) och bada.
Tyckte Hellas hade ett bra exempel också, att gå på långpromenad/ha lekstund med en eller flera andra hundar som den vanligtvis inte umgås med men som hunden verkligen gillar att leka med. (Men då förutsätter jag ändå att ens hund vardagligen får se/träffa andra hundar, för att tillfredställa dess
sociala behov.)
Skummade igenom länken igen, lite noggrannare, och egentligen är det ju samma sak att berika och fylla ett behov. Jag har nog bara svårt för ordet "berikning", i min värld är det som sagt sunt förnuft att tillfredställa hundens behov, känns som man är ute efter en klapp på axeln när man säger att man
berikar sin hunds liv (genom att på lämpligt sätt aktivera och ge den mat...).
Ska ärligt lägga till att jag ser mig inte som någon perfekt hundägare, men genom att göra så gott man kan och använda sitt förnuft så kommer man ganska långt.