Guldfisk..

H

Hannzo

Köpte 2 guldfiskar/slöjstjärtar för ca 2 veckor sedan. Ena dog i natt, inte ska jag väl behöva betala 35 kr för en fisk som lever i 14 dagar? :confused:
märkte igår att han va hängig, han låg alldeles still på botten.. :crazy:

När jag ändå är i farten, kan man ha dom i en damm på sommaren? Jag har en damm på min tomt så.. :o

Eh har du köpt fisken och haft ihjäl den kan du nog inte begära pengarna tillbaka... Visst kan det ha varit en äldre fisk du fått tag på, men det är rätt ovanligt.

Vad har du dem i för något? Vattenkvalitet? Vad får de för mat? Och är det en guldfisk eller en slöjstjärt?? :confused:

Kolla på www.zoopet.com för mer info om hur guldfiskar och slöjstjärtar vill ha det. Jo, det går att hålla i damm om sommaren men det ställer krav på dammen.

Den var konstig redan från början. När jag fick han så var han också sådär. han låg helt still o rörde sig inte. sen blev han piggare, men sen igår blev han sådär still o hängig igen.. :(
Det är en slöjstjärt.. Den andra är kvar nu o är pigg o glad. kan man ha dom ensamma tror ni? :confused:

Guldfiskar ska inte hållas ensamma. De trivs bäst i grupp i ett stort akvarium eller damm.
Tyvärr så är slöjvarianten mycket känsligare än den långsmala guldfisken utan dubbla stjärtfenor och ihopknycklad kropp och ryggrad. Vet en slöjstjärt som inte fick plats i sin ihoptryckta kropp och exploderade i akvariet och många får dessutom problem med simblåsan.

Vad har du för temperatur i akvariet???
Många har av misstag ihjäl sina slöjstjärtar och guldfiskar genom att ha för varmt i akvariet. De är kallvattensfirrar och ska ha kallare vatten än tex guppy och platy. Kolla på den angivna länken ovan, och sök på den.
Det står tex att slöjstjärt o guldfisk ska ha 10 - 23 grader i akvariet......

Och så blir de ca 30 cm..... :angel: Vilket bara det gör att de inte är såååå lämpliga som akvariefiskar.
Ska man nu ha dem inne i balja så måste man kanske köpa en kylanläggning till sommaren, så vattnet inte är för varmt, alternativt ha dem i damm ute, vilket är att rekommendera.

Nu börjar den andra också bli konstig, vad är det för fel? Bytte vatten o så igår, då blev han piggare. idag låg han i växten helt still när jag vaknade. fick puffa på han. sen låg han på sidan o flöt typ, men nu är han lite piggare. vafan är det för fel?! Vattnet är inte för varmt. suck.. :(

Föresten, om man nu ska ha dom i en damm, hur ska det se ut i den isåfall?

Jag har ingen slöjstjärt, men det är samma för alla fiskar.

Man ger så mycket mat som fisken kan äta upp på ca 2 minuter. Det är viktigt att inget sjunker till botten och blir liggande, för då får man snabbt dåligt vatten.
Vad ger du för mat? Det finns speciell mat för slöjstjärt o guldfisk.......

Hur stort akvarium har du?? Har du pump?? Många faktorer kan spela in. Jag tycker det låter som att du har nitrit i vattnet. Då är symptomen de som du beskriver. fisken ligger mest och flämtar... byt hälften av vattnet, och åk till en djuraffär och köp Nitriveck.... prata med dem på djuraffären som du köpte firren av.....

Nitrit är vanligt när man nystartar ett akvarium.... men dödligt giftigt för fiskarna.

Skicka gärna pm..... om vilken butik det är o sånt....

Hur stort är akvariet du har dom i och vilken temperatur i vattnet?
Fråga på stället du köpte fiskarna om de kan göra ett vattenprov åt dig för att se så allt står rätt till i vattnet. Guldfiskar är känsliga för dåligt vatten. Och när du byter vatten så se till att temperaturen är den samma. Men ta inte varmvatten från kranen eftersom varmvatten innehåller ämnen som inte är bra för fiskarna. Så häll upp kallvatten och låt det stå till den har fått rumstemperatur. Varmare än så bör det inte vara till guldisar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 166
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar