Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 370
  • Visningar Visningar 115 081
Ännu en lugn dag med Prim, så skönt. <3
Det finns ungefär lika många tips på hur man ska hantera tuppiga tuppar som hur man ska hantera problemhundar, och fler än de flesta är kvar i någon slags medeltid.
Visst fick jag lyfta ned honom ett par gånger, men lågeffektivt, utan ögonkontakt och att låta honom äga sin egen mark och sina hönor verkar ha funkat för oss.
Nu sitter han i knät som vanligt och även om han pickat mig i skalpen ett par gånger var det bara typisk fasan, inte aggressiv tupp. 😅 Jag är dock försiktig med ögonkontakt när han väljer att sitta på axeln och om han hoppar upp på armen får han vackert flytta över till en pinne istället så att han inte har direkt tillgång till ansiktet mitt.

Inga fasanfoton idag! Jag ska verkligen försöka hålla mig några dagar så att ni får se skillnaden men kaaanske smyger in några på flickorna istället i och för sig. ;)

Kort på det andra gänget istället! De får alla rester från fasanernas godbitar och jag tror jag har en fanclub. :D

1741376054355.webp

En kille som jobbat hos oss i vår "country club" nästan lika länge som jag haft fasanerna där kom och höll mig sällskap en stund medan jag bara tittade på dem. Dandelion hade ett "zoomie moment" och Prim tog ett sandbad... jag tror under det här hela året att han aldrig riktigt tittat på dem.
Han är en speciell och mycket trött ung man. 😅
"So why is that one so active? That's freaky."
"Does the bath not make him dirty? Wow. I can see the orange."
Do they not get cold at night?" <3
Jag förklarar ursprunget:
"Wow, from CHINA?!"
Jag förklarar att
"Yes, the species, not these birds.. but their origin."
"Oh, so like their mom is from there?"
:D
Jag blev så full i skratt men förstår att han inte har någon erfarenhet av djur ALLS. Vi kom bara fram till att han gillar katter.

Vad tramsigt att hålla på och ändra någon fjäder åt gången bara!! Kan han inte ömsa alla på en gång tjoffpang så det är färdigt nån gång!!! :angel::rofl: Detta tar ju olidligt lång tid..... :p
(höns ruggar väl?)
Haha, visst är det frustrerande?! Fasaner kan också gå igenom en "hård ruggning" då de liksom ser bedrövliga ut en period och sedan växer allt ut på en gång... men inte mina inte! Nejdå, här skall vi hållas på halster! :D
Med det sagt älskar jag att upptäcka nya små skatter var och varannan dag. 😊

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka