Guldfasanerna

Jag har alltid drömt om att ha guld- eller silverfasaner. Trots att vi bor så att det nog hade varit möjligt tror jag aldrig att det blir en verklighet.
Skottland är ett av mina drömresmål.
Hm?
 
Jag blir så varm i hjärtat av din tråd, @Sel.
Din förmåga att se och förmedla fåglarnas olika personligheter, utan att förmänskliga dem är underbar att få ta del av. Tack!
Åh tack så mycket! Jag har så himla roligt med dem, jag trodde verkligen inte att de skulle vara så speciella. 😅 :love:
Vi hade höns när jag växte upp och de var härliga små karaktärer men jag tänkte att fasanerna skulle vara annorlunda (och det är de), och att jag liksom skulle ta upp dem till hotellet och mata dem varje dag bara. Ungefär. Uppenbarligen är det mer än så. :D Det är spännande att dokumentera dem, och jag är glad att ni också tycker om dem!
 
Jag har alltid drömt om att ha guld- eller silverfasaner. Trots att vi bor så att det nog hade varit möjligt tror jag aldrig att det blir en verklighet.
Skottland är ett av mina drömresmål.
Hm?
Do it! :D Silverfasanerna blir ju väldigt stora men guldisarna kräver inte så mycket utrymme, de är dessutom vinterhärdiga så det borde inte vara några problem för er. ;)
Ta en tripp också. Skottland är ett ärligt resmål och jag kan tipsa om ett hotell. :angel:
 
Alla fyra har blå ögon fortfarande och det böööör antyda att de är tuppar, men de gula fasanerna är tydligen lite knepigare än de röda så vi fortsätter vänta och se. :)
Jag lånar den här jämförelsebilden från Splittin Tracks Pheasantry (han har hjälpt mig med en hel del frågor. :heart ), det är ett par röda guldfasaner lika gamla som mina. Han säger att de gula kan luras. :cautious:
1720459456067.png
 
1720523069403.png


Mina har också växt sig ganska stora.:cool: Resultatet är väl som väntat, eller tom lite bättre- av de 10 första(2 kullar som hängde tillsammans) är det en höna.:cautious: Ovan är en tupp, även om skenet kan bedra, den är lätt guldfärgad och i det lite brokig. Hönan och tuppen ovan kommer bo kvar, de andra har börjat sin resa mot kubben.
 
Men tuppar ska ha den där dropp-formen under ögat också, stämmer det? Eller är det också lurigt? :)
Jag tycker att alla har haft det i perioder, men när det spretar fjädrar hit och dit är det jättesvårt att säga säkert. 😅 Tydligen skulle jag egentligen ha kollat efter det första dygnen men det visste jag inte då. Var fullt upptagen med att stressa över allt! :D
 
Visa bifogad fil 148896

Mina har också växt sig ganska stora.:cool: Resultatet är väl som väntat, eller tom lite bättre- av de 10 första(2 kullar som hängde tillsammans) är det en höna.:cautious: Ovan är en tupp, även om skenet kan bedra, den är lätt guldfärgad och i det lite brokig. Hönan och tuppen ovan kommer bo kvar, de andra har börjat sin resa mot kubben.
Vilken ljuvlig färg! Men så himla synd att det inte blev fler hönor. Synd att det inte är som med krokodiler att man kan påverka könen med temperaturen.
 
Har precis varit upp och tittat till dem en sista gång (alltså de extra milen jag fått på cykeln sedan fasanerna flyttade! 😂 ), och de var mycket förvånade att se mig nu när det börjat bli mörkt... men alla mår bra och ingen är blöt. Jag la ned nytt, torrt hö där jag kunde så får vi hoppas att de är kloka nog att hålla sig varma inatt. Det är i alla fall uppehåll just nu och vinden har gett sig rätt mycket vilket jag hoppas innebär att det inte driver in om det börjar regna igen. :heart
 
Vilken ljuvlig färg! Men så himla synd att det inte blev fler hönor. Synd att det inte är som med krokodiler att man kan påverka könen med temperaturen.
Tack, färgen är finare i verklighetet, tuppappan är ännu bättre. Jag har ju fått 14 kycklingar till (6+4+2+2) och det finns ytterligare en sådandär gul, men sannolikt en tupp det också. :cautious:
Ja jag har faktiskt funderat på o skaffa en kläckare, inte för det går o påverka könet men då skulle jag kunna kläcka fram fler. Men i kullen på 4 finns det iaf 2 hönskycklingar.

Men dina är ju fantastiska, verkligen kul att följa.
 
Tack, färgen är finare i verklighetet, tuppappan är ännu bättre. Jag har ju fått 14 kycklingar till (6+4+2+2) och det finns ytterligare en sådandär gul, men sannolikt en tupp det också. :cautious:
Ja jag har faktiskt funderat på o skaffa en kläckare, inte för det går o påverka könet men då skulle jag kunna kläcka fram fler. Men i kullen på 4 finns det iaf 2 hönskycklingar.

Men dina är ju fantastiska, verkligen kul att följa.
Jag vet inte vad som är normen i ratio mellan hönor och tuppar hos höns? Du kanske bara har otur i år?

De är egentligen inte så exotiska som jag trodde, men jag har verkligen så roligt med dem. :D
 
Jag fick just ett samtal från receptionen i gymmet - det är tydligen en katt som stryker runt buren så hon undrade helt enkelt: "You want me to go out there and shoo it off?"
Jatack! :D Skönt med fågelvakter.
Edit; inte för att katten kan komma åt dem, det är ju fint nät på insidan men man behöver inte uppmuntra kissen.
 
Jag fick just ett samtal från receptionen i gymmet - det är tydligen en katt som stryker runt buren så hon undrade helt enkelt: "You want me to go out there and shoo it off?"
Jatack! :D Skönt med fågelvakter.
Edit; inte för att katten kan komma åt dem, det är ju fint nät på insidan men man behöver inte uppmuntra kissen.
Katt är en anledning för mig att inte ha fasaner ... (nej, fasaner är inte för stora för en katt att ta)
 
Nej de är absolut inte för stora, särskilt inte de mindre/mellanstora varianterna... men att kattsäkra en inhägnad är inte omöjligt. :) Räven är lite knepigare.
Lite taskigt mot både fasaner och katt kanske ...? (Ser framför mig hur katten patrullerar utanför/klättrar upp på taket och de stackars fasanerna trycker i ett hörn)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp