Guldfasanerna

Jag lade ned några grenar till de små idag och lilla Buttercup tyckte det var en utmärkt idé att flyga över till diskbänken och landa i en hink som fortfarande hade blöt färg i botten. :nailbiting: Hen är en sådan trubbelmakare! Men en trasa och torkade fötter senare är allt väl igen.

Mitt blå prydnadsgräs har anlänt också! Det ska planteras runt sandbadet har jag tänkt. :)
20240529_172953.webp

Det har hänt att någon kyckling hos mig har drunknat, jag har alltid låga vattenskålar men ibland har någon otänksam ställt ner en hink med vatten i stallet ex.:crazy:
Men alla 10 är i livet än samt att ytterligare en kull om 4 har sett dagens ljus.:)

@Sel , vad fina dina kycklingar är och så försigkomna.

Det har hänt att någon kyckling hos mig har drunknat, jag har alltid låga vattenskålar men ibland har någon otänksam ställt ner en hink med vatten i stallet ex.:crazy:
Men alla 10 är i livet än samt att ytterligare en kull om 4 har sett dagens ljus.:)

@Sel , vad fina dina kycklingar är och så försigkomna.
Skräcken! Så sorgligt. <3
I början hade jag det lilla vattentråget fyllt av sten eftersom kycklingarna tydligen kan somna medan de dricker och drunkna. Jag har aldrig oroat mig så mycket för några djur.

Åh, fler små! Så roligt! <3 Några i guld?

De är så förbaskat roliga! :D

Ja 😍 Jag hade ju kineser så de var extra små. Och så skickliga på att gömma undan äggen så tre vaktlar blev snabbt väldigt många vaktlar trots att jag letade ägg i voljären varje dag 😅 Mina var jätteduktiga mammor
Vaktlar är så himla gulliga, men oj vad de kan vara elaka har jag förstått! Med varandra alltså.

Vaktlar är så himla gulliga, men oj vad de kan vara elaka har jag förstått! Med varandra alltså.
Ja 😍 Och något fruktansvärt tyvärr. Det var därför jag sålde nästan alla mina till slut. Jag behöll Summer och Lilleputten ett år till för de kom överens och jag ville inte bli helt vaktellös, men de fick också flytta när jag började bli för trött 😞 Det var inget lätt beslut att sluta helt med vaktlar, men de hade inte kunnat få ett bättre hem 💖 Lilleputten levde ända till i höstas så han blev ganska precis fem år.

Men mina var ju inte ens i närheten av så tama som dina gullungar är 😍😍 De var så pass ”tama” att jag kunde gå runt i voljären försiktigt (för att inte trampa på någon), men minsta lilla som var utanför rutinen skapade vaktelfyrverkeri 😅

Och på tal om att se ut som gamar så såg mina nymfparakitungar ut såhär när de lämnade boet och började flyga 🤣🤣
2008-08-01%20(4).webp

Så otroligt fin 😍😍 Hur stora blir de som vuxna?
Färgen påminner mycket om min Fluffiana
Visa bifogad fil 146353
Så himla söt! <3

De kommer väga runt ett halvkilo så de är ganska små fåglar, men hanar med full stjärt är nästan en meter långa. :)
En vacker dag kan du kanske ha vaktlar igen. Det fins ju flera olika sorter och någon av dem är kanske mindre aggro. :D

Så himla söt! :heart

De kommer väga runt ett halvkilo så de är ganska små fåglar, men hanar med full stjärt är nästan en meter långa. :)
En vacker dag kan du kanske ha vaktlar igen. Det fins ju flera olika sorter och någon av dem är kanske mindre aggro. :D
Ja, hon var en av de finaste jag hade. Kläcktes gul, blev sedan grå och sedan mer och mer brun.

Det ser jag som en jättestor fågel 😅

Skulle jag skaffa igen så blir det kineser då också fast bara en höna och en tupp så de kommer överens och är lättare att få tama. Tofsvaktlarna är väldigt snygga, men alldeles för stora tyvärr.
Kineserna är bland de snällare vaktlarna vad jag har förstått så jag vet inte vad som gjorde att mina var så elaka mot varandra. Kanske det låg i just deras gener, men hon jag köpte hönorna av sa att hennes var jättesnälla även i grupp så kanske kom det från tuppen för hon jag köpte honom av hade bara i par

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, hon var en av de finaste jag hade. Kläcktes gul, blev sedan grå och sedan mer och mer brun.

Det ser jag som en jättestor fågel 😅

Skulle jag skaffa igen så blir det kineser då också fast bara en höna och en tupp så de kommer överens och är lättare att få tama. Tofsvaktlarna är väldigt snygga, men alldeles för stora tyvärr.
Kineserna är bland de snällare vaktlarna vad jag har förstått så jag vet inte vad som gjorde att mina var så elaka mot varandra. Kanske det låg i just deras gener, men hon jag köpte hönorna av sa att hennes var jättesnälla även i grupp så kanske kom det från tuppen för hon jag köpte honom av hade bara i par
De är små jämfört med andra fasaner. :D

Ibland blir det nog bara fel kemi i gruppen helt enkelt, och när de väl börjat bi ovänner kan det vara svårt att bryta även bland höns och andra fåglar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka