Gula, grumliga flytningar

tott

Trådstartare
Upptäckte i morse att min 14-åriga tik slickade sig "där bak". Kollade och upptäckte gula grumliga, ganska rinnande, flytningar. Då jag torkade med papper så reagerade hon - alltså det gjorde ont. Annars är hunden pigg och glad; äter normalt, dricker normalt och kissar normalt (har inte iaf tänkt på några avvikelser)

Ringde veterinären och fick tid en timme senare. Vi tog urinprov som visade en massa dåligheter; blod, äggvita och vad det nu mera kan finnas i ett urinprov. Veterinären (som jag tyvärr inte har så stort förtroende för) tyckte att det verkar vara livmoderinflammation. Hunden har löpt för många månader sedan och löper inte nu, så enligt vad jag förstått så torde risken för just den åkomman vara ganska liten. Kan tillägga att flytningarna absolut inte luktar illa.
Veterinären mätte tempen - 39 grader - och konstaterade att "det verkligen var tid att komma in och få medicin nu". ...lite konstigt kan jag tycka eftersom 39 ännu räknas som normal temp.

Min hund fick en spruta antibiotika bums, och skall käka en kur på 10 dagar från och med imorgon.

Jag är glad för medicinen och hoppas allt blir bra!

Orsaken till att jag skriver här är att jag önskar höra om era erfarenheter av liknande. Är som sagt lite tveksam till diagnosen (som iofs inte spelar så stor roll i dagsläget eftersom medicinering är påbörjad och tummarna är uppe.)

Sv: Gula, grumliga flytningar

Hej

Min tik var bara 2 år då hon fick feber och började dricka en hel del. Åkte in en natt (tiken pep hela natten) eftersom något inte stod rätt till. Hon hade löpt för ca 6-8 veckor sedan. Urinprov visade blod, äggvita och en massa annat, men eftersom hon var så ung uteslöts livmoderinflammation direkt av vet.
Antibiotika i 14 dagar, feber gick ner men hunden drack lika mycket som innan och var allmänt hängig. Någon dag efter upphörandet av antibiotikakuren började flytningarna bli grumliga/gula och rikliga.
Min ord. vet skickade in oss till Ultuna på UL av livmodern, och visst var det en livmoderinflammation.
Hon opererades samma dag och mår nu, 5 år senare, alldeles utmärkt.

Jag skulle nog ändå göra ett UL på livmodern för att vara på säkra sidan.
/Qbaby

Tycker det låter som livmorderinflammation, min gamla hund fick det också när hon var 13 och hade inte löpt på väldigt länge. Hon fick likadana konstiga flytningar och verkade allmänt inte må så super.

Vi valde att inte behandla det och tog bort henne men hoppas på att det går bättre för din vovve.

Tycker det låter som livmorderinflammation, min gamla hund fick det också när hon var 13 och hade inte löpt på väldigt länge. Hon fick likadana konstiga flytningar och verkade allmänt inte må så super.

Vi valde att inte behandla det och tog bort henne men hoppas på att det går bättre för din vovve.

Usch!
Min hund, däremot, verkar må som vanligt (=bra) trots flytningarna. Inte allmänpåverkad alls.

Vet. sade att operation förstås är det bästa men att hon förstår att jag inte bums är sugen på att operera en 14-årig hund. Vi hoppas vi kan bota inflammationen (eller vad det nu är) för denna gång med hjälp av antibiotika. Man vet ju inte hur länge hon hänger mer mera ändå.:cry:

När min hund visade 1a gången att allt inte var rätt,så var det lite flytningar men ingen feber,och pigg och glad,hon fick då en 10-dagars pencillinkur efter div provtagningar,och allt blev bra..sen startade helvetet löst,enkelt sagt!

För ca 3-4 dagar efter avslutad pencillinkur så startade en rejäl livmoderinflammation,det rann som litervis med nyponsoppa ur hennes bak,och det blev en akut op av henne,hon var riktigt illa däran!

När min hund visade 1a gången att allt inte var rätt,så var det lite flytningar men ingen feber,och pigg och glad,hon fick då en 10-dagars pencillinkur efter div provtagningar,och allt blev bra..sen startade helvetet löst,enkelt sagt!

För ca 3-4 dagar efter avslutad pencillinkur så startade en rejäl livmoderinflammation,det rann som litervis med nyponsoppa ur hennes bak,och det blev en akut op av henne,hon var riktigt illa däran!

Gaaah! Låter inte alls skoj det där! Hoppas innerligt att likande inte drabbar oss.

Ultraljudades inte livmodern skulle jag absolut se till att få det gjort, oavsett om du inte vill op eller ej, men för att veta.

Uppdatering

I måndags gav jag sista penicillinet till min hund. Flytningarna hade blivit aningen segare men hade inte gått bort helt. Idag, fredag, ringde jag veterinären igen och hon (eller egentligen sköterskan) tyckte jag skulle komma in. Har tid i eftermiddag.

Det konstiga är att hunden fortfarande inte är allmänpåverkad. Hon dricker som vanligt, äter som vanligt och är lika pigg som vanligt (jo, en pigg 14-åring).

Jag pratade om att röntga/ultraljuda livmodern men hon jag pratade med sade att man knappast ser nåt på röntgen och ultraljud har de inte på kliniken.

Vad blir följande steg månntro? Är det operation som gäller nu, eller? Jag VILL inte men om det absolut behövs så låter jag göra det, för hunden är i så gott skick trots den höga åldern.

Var bor du då? Måste ju finnas en klinik med ultraljud? Även om du får åka en bit då, så skulle jag ändå UL:a för att få reda på hur det ser ut med livmodern. Speciellt som du inte har så stort förtroende för veterinären.

Har din hund livmoderinflammation vill du ju agera nu, men att öppna på vinst och förlust utan UL känns dumt på en så pass gammal tik. Trist om det var/är ngt annat som felas.

Känns livmodern förstorad, vad har vet sagt om det?

Var bor du då? Måste ju finnas en klinik med ultraljud? Även om du får åka en bit då, så skulle jag ändå UL:a för att få reda på hur det ser ut med livmodern. Speciellt som du inte har så stort förtroende för veterinären.

Har din hund livmoderinflammation vill du ju agera nu, men att öppna på vinst och förlust utan UL känns dumt på en så pass gammal tik. Trist om det var/är ngt annat som felas.

Känns livmodern förstorad, vad har vet sagt om det?

Idag ska vi få en annan veterinär - en som jag upplever som mycket bättre.
Öppna på vinst eller förlust är jag inte sugen på alls, utan vill nog har lite andra tecken/bevis på livmoderinflammation innan det görs. Som sagt - fortfarande inga andra symptom på pyo än lite luktfritt(!) var från musen - och enligt allt jag har läst så ska sådant var lukta illa.
Tänker be veterinären kolla lite bättre just vid musen också, för lite öm verkar hunden vara där ibland då jag kollar/torkar.

Jag tror du är lite väl positiv... Jag har haft 4 tikar som fått pyo. Den första höll på att stryka med eftersom hon i det längsta dolde sina symptom och åkte akut in med 42 graders feber och fick opereras akut.

Den andra var dålig till och från i flera år runt löp, inget märkvärdigt, men när vi öppnade hade hon förändringar trots obefintliga symptom (förutom humörförändringar).

Den tredje blev dålig på ett par dagar, flytningar och låg feber (39 grader) och opererades också akut.

Den sista opererades för bara ngn månad sen, visade symptom på tisdagskvällen, opererades onsdagförmiddag.

Så det finns de som får inga tecken, de som får alla tecken. Flytningar tycker jag dock är ett av de tydligare symptomen tillsammans med feber. UVI ger sällan flytningar sådär... Enbart på den första tiken hade vi illaluktande flytningar, så du kan inte gå efter det heller.

Min vet. har sett ett samband med rödare ögonvitor hos tikar som fått PYO, så det kan du ju kolla.

Jag tror du är lite väl positiv... Jag har haft 4 tikar som fått pyo. Den första höll på att stryka med eftersom hon i det längsta dolde sina symptom och åkte akut in med 42 graders feber och fick opereras akut.

Den andra var dålig till och från i flera år runt löp, inget märkvärdigt, men när vi öppnade hade hon förändringar trots obefintliga symptom (förutom humörförändringar).

Den tredje blev dålig på ett par dagar, flytningar och låg feber (39 grader) och opererades också akut.

Den sista opererades för bara ngn månad sen, visade symptom på tisdagskvällen, opererades onsdagförmiddag.

Så det finns de som får inga tecken, de som får alla tecken. Flytningar tycker jag dock är ett av de tydligare symptomen tillsammans med feber. UVI ger sällan flytningar sådär... Enbart på den första tiken hade vi illaluktande flytningar, så du kan inte gå efter det heller.

Min vet. har sett ett samband med rödare ögonvitor hos tikar som fått PYO, så det kan du ju kolla.

Tack! Sånt här behöver man ju också få höra, tyvärr.
Får se vad veterinären säger i em. Jag vill ju så innerligt gärna att det skall vara någonting annat.

Har du erfarenhet av operation av gamla tikar?

Nja, vi opererade vår ena som 13-åring, med narkos, men hon var i gott skick och det var inga problem.

Det är väl helt beroende på skicket på din hund och hur goda chanserna är att hon återhämtar sig väl.

Tyvärr är ju PYO vanligt och jag vill gärna ha mina tikar opererade senast innan 6-7 års ålder, man slipper så mycket.

Nja, vi opererade vår ena som 13-åring, med narkos, men hon var i gott skick och det var inga problem.

Det är väl helt beroende på skicket på din hund och hur goda chanserna är att hon återhämtar sig väl.

Tyvärr är ju PYO vanligt och jag vill gärna ha mina tikar opererade senast innan 6-7 års ålder, man slipper så mycket.

Min hund är ju 14,5 år men i riktigt bra skick - utan att försköna eller vara hemmablind. Hon är nog som en 7-åring ungefär.

Vår tik var heller inte allmänpåverkad utan var glad och lekfull. Hon hade ingen feber utan vara gula flytningar som luktade lite. Hon hade livmoderinflammation och hade tydligen gått med det ett tag utan att vi förstått.

Lycka till!

Min hund är ju 14,5 år men i riktigt bra skick - utan att försköna eller vara hemmablind. Hon är nog som en 7-åring ungefär.

Om hon är så pigg och fräsch, varför då vara så emot operation?
I övrigt håller jag med de som sagt "se till att fixa ultraljud".
Hellre att man testar en sak "i onödan" en gång, än att man missar något för att man inte vill att det ska vara det och på grund av det tvingas avliva sin hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Molly är min första tik någonsin, och jag blir aldrig klok på hennes löp! Hon får alltid som en vit/gul flytning efter löp, och det har...
Svar
15
· Visningar
11 627
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 857
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 312
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka