Guiness 888

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Susan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 6 225

Susan

Trådstartare
Hej alla Ny här på avel.

Jag undrar om någon vet vad det kostar att betäcka med Guiness.
Samt om han bär på fuxanlag.

MVH SUSAN

Sv: Guiness 888

Guinness har inte löst betäckningslicens för i år.

Vad gäller fuxanlag vet jag inte, men hans mormorsfar Asferg Cyklo var fux.

Attans då det där med fuxen.
men ändå. Jag skall egentligen inte betäcka förrän nästnästa år. Men eftersom jag inte kan så mycket vill jag börja fundera redan nu.
Man lär sig ju på vägen medan man funderar.
Eftesrom det inte är aktuellet nu i år känns det också lite fånigt att ringa till Lussan och fråga om priset.

Eftersom det inget står i katalogen antar jag hon vill ha en slant.

Hittar heller ingen hemsida.

vad kostade han förra året då, eller därför innan.
Någon som vet?

Eftersom han inte löst betäckningslicens i år är han inte i avel i år. Det står tyvär ringet i hingstkatalogen från förra året vad han kostade då :(

Guinness tycker jag är ett mycket intressant val! Har hört från de som varit i kontakt med honom och hans avkommor att både han och avkommorna är väldigt vettiga i skallen!

Eftersom du gillar att rabbla stamtavlor då:
Har ett sto (min avatar) e. Royal Olymp (Rohdiamant -Florestan)- Trafaret - Gontard.

Hon har Inschallah med. Vilka hingstar har honom i stamtavlan Gissar att du kan.

har hört då att R blodet skall blandas väl men D blodet så jag har kolat en hel del D hästar. Synd att det är krångel med don Schuffro. Har även tittat på Danzaz. De niro. De Noir. Don Primero.
har alltid haft fuxar och var nu sugen på lite färgändring. men eftersom Donnerhall var fux ( var han inte? ) och Weltmeier är fux så hoppades jag hitta en fuxfri svart häst.
Som är bra givetvis.
Tänkte därför på Guiness.
Vet ngn annan vad han har kostat?
och eventuellt ngn osm betäckt och fått svart eller?
Såg fina hästar efter honom på preliminär hingstbedömning på strömsholm för ngra år sedan.

I 2001 års hingstkatalog kostade han 1500:- vid 20dgrs dräktighet + 7.500:- vid lev föl (+moms)

Vi har ett sto efter Guiness-Gassendi på ridskolan, svart med stjärn och vita fötter. Vänligheten själv att hålla på med, ok gångarter, kraftigt inåttåad ena fram, och ganska knepig i ridningen. Är bl a väldigt markskygg, även om det blivit bättre. Hoppar ok också.

Jag är tyvärr bara duktig på att rabbla svenska hingstars stammar, inte de utländska :o

Inshallah x var far till Lussans Inferno som var med i bronslaget vid OS 1984, och han är morfar till Don Charly. Sen har jag en tysk hingstkatalog från 1989 där han är med, men jag kan inte tyska så jag förstår inte vad det står. Men det är en fin bild ;)

bra att du svarade
Hittade själv i 2000 katalogen där kostade han 10 000:- Vid levande föl.
Trodde automatiskt att han gått upp, men så är tydligen inte fallet

MVH SUSAN

Ang. fuxanlagen så vet jag inte så mycket, är ingen färgexpert, men har själv en häst efter Guinness som är svart och alla avkommer jag har sett, ett 10-tal, har varit svarta de med.

Han är född 97 e. Guinness, såklart och ue. Caprimond, ca 170. Jag köpte honom från uppfödaren som femåring. Han hoppar hus, ja jag vet att han har dressyrstam, men jag är dressyrryttare. Vi har startat LA med sådär resultat, dock mer mitt fel än hans. Han rör sig otroligt bra med 10 mässig skritt. Han är väldigt tuff däremot och det är väl hans enda nackdel. En riktig alfa hane. Nu har jag dock köpt en ny häst och ska sälja min Guinness, men det är inte pga av hans kapacitet utan mer att vi inte kommer överrens.

Här är lite bilder:
Kathmandu4.jpg

Kathmandu2.jpg

Kathmandu1.jpg

Vilken kille.
Jag gillade uppsynen på honom.
Jag är hovslagare och van vid olika temperament så om han är tuff tycker jag att det är enkelt med hanteringen.
Jag har svårare med nervösa och heta hästar.

Jag är väl förmodligen alltför het och bervös själv ;) Är det du som har fotograferat?

Både ja och nej. Det sämsta kortet, det översta har jag tagit.

De två nedersta har en vän till mig som är fotograf tagit men det syns väl inte så mycket skillnad :D

De flesta Guinness hästar jag sett har varit svarta eller mörkbruna. Dessutom tuffa individer men med en jäkla vilja vilket ju är bra om man får dom med sig. Bra tävlingshästar är de flesta. Har själv en och den är tuff som attan men kämpar oxå till sista droppen!

Fast den var inte så kul att rida in....:rofl:

vi fick ett svart hingstföl efter Guiness år 1996 mamman är fux
Han var en sagohäst snäll som få alltid lätt att handskas med, rörde sig trevligt och hoppade bra. Tyvärr fick vi avliva honom endast 5 år gammal pga en sprucken nackkota.

Kan bara säga gott om Guinness avkommor.
Jag red och startade den häst som ior talade om. En verklig dröm att rida och hantera. Skulle aldrig fått för sig att göra en fluga förnär. Lättlärd och gillade att arbeta. Trevlig att sitta på och med världens mysigaste gångarter. Hoppade bra, var otroligt vacker att titta på (tyvärr har jag inga bilder i datorn på honom). Svart med stjärn och tre vita fötter och jag kommer garanterat aldrig få en sån härlig häst igen.
Har även träffat ett par andra avkommor efter Guinness. Alla svarta och lika toppenfina i temperamentet. fina i benen och med bra gångarter. De jag har träffat har inte varit så jättestora utan runt 160

Vi har en halvblodsvalack i stallet efter Guiness (ue. kaliber) han är jätteläcker, och vart hingst rätt länge så han har fortfarande det här hingstiga kvar. Dock skrotar han bara, synd på en kille på 10år, men han rids inte så mycket. en jättetrevlig pojk, som är snäll att hantera, kan dock bli lite klumpig eftersom han är så stor (173). Rätt kassa hovar, men tror det kommer efter moderns anlag.
Han skulle kunna få jättefina gångarter, och bli riktigt fin om man bara satsade på honom.
han är mörkbrun, med lite bruna inslag, och lite vitt på kronranden vb. Slänger upp en länk till honom
Skitlöns.

Snett bakifrån

Vi hade även ett sto med samma stamtavla (storasyrran). Hon var otroligt snäll och trevlig. Dock inte lika stor, 163 eller liknande, mer näpen och stoig. Underbar i tempramentet, och härlig gång.
Kassa hovar även här, och innåttåad. Slänger upp bild på henne med.
Snett framifrån

Men kan nog säga att jag har positiva erfarenheter för de båda. Jättefina att hantera, lugna, otrligt omtänksamma och trevliga, både mot hästar och människor. Båda dock lite stissiga för nya saker, speciellt den store. Han blir rädd för det mesta, men det är väl så en ledarhäst ska vara. Kan bara säga gott :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Utrustning Hej! Jag är ny här och detta är mitt första ”inlägg”. Jag undrar om Hunter träns fortfarande säljs? Såna med platta nosgrimmor! Jag...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Roxy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka