Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Alexandra_W

Trådstartare
Blev tillfrågad idag om jag ville bli gudmor åt min brorsdottern. Självklart vill jag det, så tackade glatt ja.

Smurfade lite när jag kom hem, mest för att se vad som förväntas av mig under själva dopceremonin. Och stöter på ett litet aber... att fadder (dvs gudmor/gudfar) inte behöver vara medlem i svenska kyrkan, men ska vara döpt. Jag är medlem i svenska kyrkan, men jag är INTE döpt..

är det förlegade regler, eller innebär det här att jag inte kan bli gudmor? :(
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Ingen frågade mig om det när jag blev gudmor. Nu är jag visserligen döpt, men det visste ju inte dom. Min gissning är att det är rätt förlegat.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

När vi valde faddrar till sonen förra året var det krav på att man skulle vara döpt. Vi lämnade personnr. på de faddrar vi valt och via det såg kyrkan att de var döpta.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Har surfat lite, och det påstås envist att det är krav på att fadder är döpt. Helt sjukt, man behöver INTE vara med i svenska kyrkan, men döpt ska man vara? Väldigt konsekvent..ehh...

Jag har pratat med brorsans sambo nyss iaf, och hon ska prata med prästen och höra vad som gäller. Det kan ju dels vara så att det är borttaget med dopkravet, eller att 'det ska ju egentligen vara så men vi brukar inte bry oss så mycket om det'. Brors sambo hade heller ingen aning om att det krävdes att man var döpt, hon vet ju att jag inte är det (min bror är det inte heller).

Sen att ingen frågade/frågat, det är ju möjligt att de kolar det automatisk, finns ju säkerligen ett register över vilka som är döpta, möjligt de kollar i det.

FÖRHOPPNINGSVIS så om dumregeln fortfarande finns så brukar de 'förbise' med den. Annars blir jag ju ledsen ju =/

(och nej, jag tänker INTE döpa mig bara för att få vara gudmor, större hyckleri skulle aldrig ha skådats liksom, jag är övht inte troende någonstans, och enda anledningen att jag är med i svenska kyrkan är för att jag inte idats gå ur.. Så dopet skulle verkligen bara vara en ren pappersexercisgrej, och det tycker jag inte är rätt för de där tron, kristendomen och så faktiskt 'betyder något')
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag har inte hört talas om detta.

Vi döpte våra barn förra året och varken personnummer eller huruvida faddrarna var döpta kom på tal.

Det kanske är olika i olika församlingar?

Edit. Har även varit fadder ett par gånger själv och inte heller då har jag behövt lämna personnummer.

/Timsetim
 
Senast ändrad:
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag är gudmor till syrrans äldsta och de varken lämnade personnummer eller någon som frågade mig om jag var döpt eller inte. I värsta fall får väl köra dubbeldop och döpa dig med, det går väl att döpa sig som vuxen med..
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Tja, det står faktiskt i kyrkoförordningen att fadder måste vara döpt. Däremot så spelar det ingen roll VAR man är döpt. Det behöver inte vara inom svenska kyrkan. (Så rent teoretisk kan jag påstå att jag är döpt inom någon suspekt religion som finns i norra Mongoliet.. )

Men jag är rädd att det faktiskt ÄR ett krav, däremot kan det ju skilja väldigt i KONTROLLEN kanske? Vissa församlingar kollar noga, andra lite slumpmässigt och ytterligare andra inte alls?

Intressant faktor är att jag INGENSTANS hittat ett ord om att föräldrarna måste vara döpta. Så, om jag får barn kan jag utan minsta problem låta döpa det i kyrkan. Men jag får inte bli gudmor, för jag är inte döpt.

Alltså, ju mer jag läser om det dessto mer underbart konsekvent (INTE!) blir det..

Nåja, vi får väl se vad prästen svarar.. Det finns ju värre saker än att jag inte kan bli gudmor på papper, känns bara surt när de nu (hedrande nog!) vill att jag ska vara gudmor, och jag gärna är det, men jag kan inte vara/bli det under/i samband med själva dopet. (jag kan ju vara gudmor ändå, fast utan papper på det från kyrkan..)

/Alexandra - som för övrigt inte är så förtjust över dops utformning övht iofs, jag ogillar att de använder fraser som går ut på att den som döps ska renas från synd, för spädbarn är ju otroligt syndiga, o ja.. *avd saker att haka upp sig på *s*
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag är gudmor till syrrans äldsta och de varken lämnade personnummer eller någon som frågade mig om jag var döpt eller inte. I värsta fall får väl köra dubbeldop och döpa dig med, det går väl att döpa sig som vuxen med..


Se svar i tidigare inlägg. Jag kommer INTE att döpa mig för att kunna bli gudmor. Det skulle vara totalt hyckleri, och jag anser inte att det skulle vara rätt mot de som faktiskt värderar dopet som helig handling, och där kristendomen och tron har betydelse.

Jag är bland det mest icke-troende som finns, och den dag jag (förhoppningsvis) gifter mig kommer det INTE vara 'inför gud och denna församlings närvaro', vi kan lämna gud utanför det hela ;)

(och ja, jag är medveten om att det blir en viss mån av hyckleri att jag övht närvarar vid ett dop, iom utformningen av vissa paslmer/böner, men där går föräldrarnas önskan före)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

I reklampappren för dop som vår lokala församling skickade hem stod det att faddern skulle vara konfirmerad, fast föräldrarna behövde inte vara medlemmar i kyrkan! Lite fascinerande eftersom det ingår i dopet att föräldrarna lovar uppfostra barnet enligt kristna ordningen eller hur det nu lyder. Jag som icke-kyrkomedlem (fast dock döpt) skulle känna mig extremt hycklande om jag lovade det.

Jag tycker inte du ska känna dig hycklande som närvarar vid dopet, du behöver ju inte läsa med i trosbekännelsen :-) Jag närvarar gärna vid religiösa ceremonier om mina vänner vill det, men jag deltar inte direkt.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Min mans kusingbarn döptes i helgen och han vart tillfrågad att vara gudfar som han tackade ja till.

Prästen frågade om han var döpt och det här han ej och då fick han inte var gudfar.

Han är ändå gudfar men fick ej vara med framme på dopet (inget han ville heller) och ej skrivas in av prästen i dopbeviset men det skrev kusinbarnets föräldrar in själva efteråt.

Så den löjliga regeln levde iallafall (tyvärr) kvar i den församlingen!
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag tycker inte du ska känna dig hycklande som närvarar vid dopet, du behöver ju inte läsa med i trosbekännelsen :-) Jag närvarar gärna vid religiösa ceremonier om mina vänner vill det, men jag deltar inte direkt.


Fast om jag skulle ha fått vara gudmor, så hade jag knappat kunnat stå nån meter från prästen och hålla tyst under trosbekännelsen :angel: Däremot när jag är bland de vanliga besökarna i kyrkbänken så låter jag precis som dig bli att 'läsa med' i trosbekännelsen.

Föräldrarna till barnet i frågan är lika icketroende som mig, och jag klarade av den religiösa fostran med den lilla idag 'Seså, det där är bara trams, det där kan du ta ställning till när du blir vuxen och behöver inte indoktrineras med innan dess. Fast säg inte till gammelfarmor att jag sagt det!'. Sen pratade vi mest ponnyer, eller rättare sagt jag pratade om hennes framtida ponnykarriär och hon gurglade glatt och fäktade uppmuntrande med armarna ;)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

I reklampappren för dop som vår lokala församling skickade hem stod det att faddern skulle vara konfirmerad, fast föräldrarna behövde inte vara medlemmar i kyrkan! .

Fast då står det fel, för det enda det finns 'regel' om är att faddern ska vara döpt. Behöver INTE vara konfirmerad (fast de flesta församlingar ser 'gärna att faddern är konfirmerad'.

Men känns helt knasigt att man kan vara döpt i annan religion, inte medlem i svenska kyrkan och aktivt utöva ANNAN tro än kristendomen - men välkommen som fadder. Känns somd e där reglerna är gravt förlegade och grundar sig på väldigt gamla 'normer', när det liksom var endera döpt och kristlig, eller så var man ren paria.. Och attd et blev VÄLDIGT snett när det tillämpas i modern tid. (iofs får man väl tacka att de inte är totalt rabiata, men det blir knas när EN regel hänger kvar, som enligt mig väger mindre än de andra. Om jag döpts som barn, utan att ha någon talan, och sen gått ur svenska kyrkan, så får jag vara fadder. Om jag däremot inte är döpt men med i svenska kyrkan så nix. I mitt fall har jag aktivt valt att inte döpa mig, men är kvar som medlem i svenska kyrkan. Medan i det andra fallet är jag döpt kanske 'mot min vilja', och har aktivt valt att ta avstånd från det genom att gå ur svenska kyrkan..)

Nåja, de får väl ha någon annan som officiell gudmor då på dopet och mig som 'bonusgudmor'. Eller ha mig som gudmor utanför, och vara utan på dopet. Men trist, både för mig och dem..
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

jag är övht inte troende någonstans, och enda anledningen att jag är med i svenska kyrkan är för att jag inte idats gå ur..

Fast vill du verkligen ta på dig uppgiften att vara fadder i så fall? Att vara fadder innebär ju att vara typ guide åt barnet i frågor som rör gud, tro, kyrka, bön och sånt.

Jag är själv inte troende, men jag har ganska stora kunskaper i kristen tro, och jag vill att mina barn ska få ta del av det kristna budskapet och dess traditioner.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Fast vill du verkligen ta på dig uppgiften att vara fadder i så fall? Att vara fadder innebär ju att vara typ guide åt barnet i frågor som rör gud, tro, kyrka, bön och sånt.

Jag är själv inte troende, men jag har ganska stora kunskaper i kristen tro, och jag vill att mina barn ska få ta del av det kristna budskapet och dess traditioner.

trots att jag inte är döpt och inte troende, så jag gick som alla andra barn i kyrkans barntimmar, jag har (helt frivilligt faktiskt) läst bibeln, kan en hel del kristendom (och andra religioner för den delen), och har läst en hel del religion på gymnasienivå (utöver det om ingår). Dessutom är jag en vän anhängare av att dels låta folk välja själva, och att respektera både folks val och tro (inom rimliga gränser iofs.. ). Så själva guidningen klarar jag utan problem av. Farmor är troende (det är hennes 'fel' att jag inte är döpt.. Hon ansåg att det där ska man få välja själv som vuxen. Sen var det väl kanske inte hennes plan att det skulle bli hedningar av oss *s*) och jag har en hel del troende i bekantskapskretsen (både aktivt utövande och inaktiva), och det är med vissa små undantag inget som påverkat alls. (undantag är sådana som när folk börjar anse att barn SKA födas inom äktenskapet osv, dvs när det blir FÖR ortodoxt)

DOck ser jag inte gudmorsskapet som ffa något religiöst (hemska mig..), och det gör inte barnets föräldrar heller. Utan mer som en person att finnas där rent allmänt som stöd, guide osv.

Lika lite som jag skulle 'indoktrinera' barnet med kristen tro/kristna värdeirngar, lika lite skulle jag 'indoktrinera' barnet men min 'icketro'. Med ETT undantag.. Jag kan inte på något vis acceptera kyrkans generella, allmänna syn på homosexualitet. Den har förhoppningsvis ändrats när det lilla livet är i sådan ålder att hon ens behöver bry sig om dylika ting ;)

Men soms agt, när/om hon undrar om tro och det relaterat till det - då kan jag svara (och sätta MIN tro åt sidan). Men jag tänker inte upplysa utan att ha blivit ombedd.

Lite på samma sätt som jag ganska ofta via jobbet får hantera och svara på frågor som är väldigt kopplade till tro. Vanliga favoriter är: 'Finns Gud?', 'Är Gud en makt?' och 'Kommer man till himlen när man dör?'. Och då är det ju bara att pedagogiskt och neutralt tala om att 'det beror på vad man tror på. Olika människor, bla bla bla. Men var och en väljer själv vad man vill tro, och om du tror att man kommer till himlen när man dör, ja då kommer du till himlen när du dör' :devil: Samma sak ang 'nästa liv'-frågor, och så den mest knepiga av dem alla 'hur länge är man död?'..
 
Senast ändrad:
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Varför är det sjukt att ha sådana regler? Om man vill döpa sitt barn i den kristna svenska kyrkan bör man väl vara medveten om vad det innebär. Inte bara göra det av tradition. Väljer man att ha en fadder likaså, man bör veta vad det innebär. Inte bara göra...
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Varför är det sjukt att ha sådana regler? Om man vill döpa sitt barn i den kristna svenska kyrkan bör man väl vara medveten om vad det innebär. Inte bara göra det av tradition. Väljer man att ha en fadder likaså, man bör veta vad det innebär. Inte bara göra...

Det som är 'sjukt' är väl reglerna i sitt sammanhang. Fadder måste vara döpt, men behöver inte vara medlem i svenska kyrkan, behöver inte vara döpt i svenska kyrkan eller ens tillhöra kristendomen.

Det brister liksom kraftigt i logiken. Dessutom ställd ju inget krav på att föräldrarna ska vara döpta, eller att de ska vara med i svenska kyrkan (däremot är dop inte kostnadsfritt om man inte är med i svenska kyrkan).

Så, det jag reagerar på är INKONSEKVENSEN. Okej med ett krav på att vara medlem i svenska kyrkan, både för att få döpa och att få vara fadder. Men nu silar de mygg och sväljer kameler känns det som.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag köper också inkonsekvensen som du åsyftar. Blir väldigt kluvet.

Dock syftade mitt inlägg på filiduttans kommentar som jag inte till fullo förstod.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag fick inte skrivas in i kyrkboken som gudmor när min gudson döptes eftersom jag inte var konfirmerad. Jag fick en föreläsning om att i kyrkans ögon var jag inte gudmor. Jag tror att det är upp till varje präst?
Däremot fick jag hålla honom under dopet, det var tydligen ok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp