Gud så konstigt! Vad tror ni?

tuaphua

Trådstartare
Igår hade hästen jag hjälper till med skitont och kunde inte stödja på ena bakbenet. De hittade honom så på morgonen. Ingen vet vad som hänt. Veterinären hittar inget och tyckte vi skulle avvakta. Idag var han lika dålig.

Samma sak hände för ett par månader sedan. Vi tog då hästambulansen till Ulltuna. När vi ska ta ut honom går han på alla 4. Visserligen halt, men stödjer på alla ben. De hittade inget på undersökningarna. Han vilade några dagar och allt försvann.

Efter att ha pratat med veterinären och sjukgymnast bestämde ägaren idag att hon skulle lasta honom och köra lite. När hon sedan lastar ur honom igen går han på alla 4 igen (fortfarande lite halt dock).

Har ni varit med om ngt liknande? Vad är det som händer med hästen?

Han kanske har legat konstigt i boxen, kommit åt en nerv eller så?
Min häst har haft liknande saker 2 gånger. Det har kommit plötsligt och försvunnit lika fort igen.

Har ni tagit borelia prov?
De kan tydligen ge sådana hältor ganska oförklaliga.

Håller nog med Gunther här,det kanske är nått som ligger i kläm.Prova med att ta ut en Equiterapeut som känner igenom hästen.

Det kanske inte hör ihop med detta men min häst var halt en dag på v.fr, ingen svullnad, inte varm, men halt speciellt på böjt spår i vänster varv. Den hältan satt i halsen upptäckte vår massör, när hon 4 dagar senare kom ut för att massera. Då hade han varit ohalt även på böjt spår 2 dagar.
Det jag vill säga är att alla hältor sitter inte i benet utan kan sitta i princip var som helst. Särskilt när de bli så här diffusa och man inte hittar något på benen.

En häst i stallet var helt plötsligt blockhalt på ena bakbenet när den kom in från hagen. Efter några dagar åkte de till klinik och fick reda på att hon hade bärrandsröta! Kollade de hovarna på kliniken? Be din hovslagare kolla om han ser något konstigt!

Klurigt sådant där.

Min häst stod helt plötsligt i hagen på tre ben. Vägrade stödja på höger bak, grymtade och stönade och kunde inte gå. Hade ONT.

Distriktaren (som inte vågade känna på benet) trodde det var en fraktur och ringde Skara, så vi fick åka dit. Naturligtvis en sen söndageftermiddag = DYRT.

Väl framme traskar hästen av så glatt som bara den. GICK inte att se någon hälta, så det blev ett litet "stödbandage" "bara för att" och hemresa igen. X antal tusen kr fattigare.

Hältan återkom aldrig heller. :crazy:

Jag vet en häst som var precis likadan. Den hade en liten spricka i hovbenet. Det gjorde bara riktigt ont när den hade trampat på något hårt och blev då ordentligt halt. Den hade konstigt nog ingen puls. Men i dag är han fullt frisk och tävlar regelbundet.

Det är vad vi tror också. Jag har själv problem med ischias (stavas?) ibland. Och det verkar vara ngt liknande.

Idag är hästen helt bra igen. Ingen hälta alls. Jag har varit ute och gått med honom. Och han är inte det minsta oren. Han står och vilar det andra bakbenet ibland. Men det är väl inte så konstigt. Han blev nog väldigt ansträngd i det då han inte kunde stå på det andra.

Nej, jag tror inte det sitter i benet. Man får klämma och böja på benet utan att han reagerar.
Ägaren till hästen håller på att utbilda sig till massör, har gått 2 av kurserna. Hon masserade lite runt korset, ljumskarna och skinkorna. Och han ragerade lite på två ställen där. Så vi misstänker att någon nerv satt i kläm någonstans ikring höfterna på honom.

De röntgade hovarna senast och hittade inget. De gjorde även ultraljud på benen utan att hitta ngt.

Vet du var Ichias-nerven sitter på hästar? För om hästen reagerade just på rumpan (mitt emellan höftknölen och mitt uppepå korset) så kan det vara den som spökar. Fråga din equiatriker, eller din masserande kompis, som säkert vet var den sitter.

Efter vad jag hört ska hästar inte ha någon sådan nerv. Jag har frågat några massörer.

Har inte frågat hans Equiterapeut än. Tänkte göra det då han kommer.

Har hästar en Ichias-nerv?

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 312
Senast: mily
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka