Grytträning med west highland white terrier

Sv: Grytträning med west highland white terrier

Äntligen (!) fick jag chansen att delta på en grytträning med Ian. Vi gav oss av till Östermalma för att träffa en livs levande grävling för att se om Ian tyckte att det var något. Jag hade inga särskilda förväntningar alls och grytfolket drog nog lite på smilbanden när jag kom in med min utställningstrimmade lilla puff ;)

Tji fick dom för Ian skötte sig strålande, kan inte vänta till nästa gång. Fy vad kul det är att se sin hund i sitt rätta element :)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q-nmY7vUQIQ

Yttrande över "Grytanlagsprov och grytjakt", dnr Jo2004/4682004-10-13
StockholmSVERIGES VETERINÄRFÖRBUND

Stockholm den 13 oktober 2004

Jordbruksdepartementet

103 33 Stockholm

Generella synpunkter

Sveriges Veterinärförbund har i remissvar till Jordbruksverket 1993 och till Jordbruksdepartementet den 18 januari 2000 och den 4 maj 2000 kommenterat och lämnat synpunkter på grytanlagsprov och grytjakt. Förbundet ställer sig principiellt mot en verksamhet där två djur hetsas mot varandra. Förbundet har vid tidigare remisstillfällen konstaterat att grytanlagsprov i den form som bedrivs i dagsläget inte är en verksamhet som är förenlig med djurskyddslagen. Detsamma konstaterar SVA i sitt yttrande till den nu aktuella utredningen. Om grytprovsverksamheten fortsätter i nuvarande form är det fortfarande veterinärförbundets åsikt att verksamheten ska förbjudas. Om ett sådant förbud innebär praktiska och djurskyddsmässiga problem att bedriva jakt med grythundar, bör även grytjakt med hund förbjudas.

Det finns enligt veterinärförbundets mening inga hållbara sakargument som motiverar grytanlagsprov/grytjakt i nuvarande form. De djurslag som jagas med grythund kan även jagas ovan jord eller med burfällor, varför argumenten att grytjakten är nödvändig för att reglera viltstammen eller att bekämpa smittsamma sjukdomar inte är relevanta. Att grytjakt och därmed grytanlagsprov är nödvändiga för att minska lidandet hos trafikskadade grävlingar eller rävar är enligt förbundets mening också irrelevanta argument. Eftersök med grythund av trafikskadat grytlevande vilt förekommer i praktiken så gott som aldrig. När det gäller eftersök på skadeskjutna grytlevande djur utsätter grytjakten det skadade viltet för så stora stressreaktioner att det kan ifrågasättas om det inte medför mindre lidande att lämna det skadade djuret i grytet.

Problematiken med skador på hundar under grytanlagsprov, men framför allt under grytjakt, är inte alls belyst i SVA:s studie. Hundar som är oförsiktiga eller för aggressiva riskerar att skada bytesdjuret eller sig själva. Många av veterinärförbundets smådjurspraktiserande medlemmar får regelbundet ta hand om jakthundar som orsakats allvarliga skelett- och mjukdelsskador, främst i ansiktet, genom slagsmål med grävlingar i gryt. Denna typ av skador beror helt på bruket av hundar för grytjakt, och skulle upphöra om grävlingarna endast jagades ovan jord eller med burfällor. Skadorna har uppkommit trots att de skadade hundarna godkänts för grytjakt i grytanlagsprov.

Om regeringen beslutar att grytjakt är en jaktform som måste finnas kvar, trots veterinärförbundets motsatta åsikt, anser förbundet det vara av yttersta vikt att de förslag till förbättringar som SVA framför i sin nu aktuella rapport skyndsamt införs som lagkrav. Detta gäller såväl grävlingshägnets storlek (minst 600 m2) som krav att grävlingarna är uppfödda i fångenskap, ID-märkning av grävlingarna, upprättande av protokoll vid träning och prov, närvaro av veterinär vid träning och prov, förbättrade transportförhållanden för grävlingarna, förbättrad konstruktion av kitteln för att minska direktkontakten mellan hund och grävling, certifiering av grävlingshållare och provledare, med flera åtgärder som föreslås i SVA:s rapport.

Grävlingar kan bli lika tama som hundar och är delvis dresserbara varför det bör finnas en selektion vid avel för de individer som mår och fungerar bra i konstgryten samt blir riktigt tama. En tam unggrävling kan dock bli aggressiv vid könsmognad varför kastrering kan vara ett alternativ. Skall grävlingen kunna veterinärundersökas måste den vara handtam. Grävlingar som används skall vara uppfödda och vana vid fångenskap.

Med tanke på hur grytanlagsproven genomförs i praktiken idag, där grävlingarna regelbundet hålls i djurskyddsmässigt oacceptabla hägn, bitskador på både hund och grävling ofta förekommer, de använda grävlingarna ibland är viltfångade, med flera brott mot gällande djurskyddslagstiftning, förespråkar veterinärförbundet dock i första hand ett förbud mot grytanlagsprov och grytjakt i Sverige.

Johan Beck-Friis
Sveriges Veterinärförbund

Är helt medveten om ovanstående, håller dock inte alls med. Johan Beck Friis uttalar sig dessvärre ofta om sådant han inte vet något om eller har sett, även om jag kan tycka att han är vettig på andra sett.

För något år sedan förfasade han sig över att man gav hundar BARF, jag hade en lång maildialog med honom om det och det var ganska uppenbart att han tyckte utan att ha bakgrund.

Sedan kan jag som sagt förstå att folk har åsikter om det. Jag själv äter inte kött och har åsikter om det och hur köttdjur behandlas.

KL.

Varför jagar man grävling? För nöjes skull?

Vissa jagar grävling för nöjes skull, och det är ju helt enkelt förjävligt. Nöjesjakt är enligt min mening aldrig sunt oavsett djurslag. Grävlingsjakt kan dock behövas under vissa omständigheter då det tex inte är ovanligt att grävlingar "boar" under hus vilket kan förstöra hela husgrunden, de lever ju dessutom gärna i familj. Ibland hjälper det att driva iväg dem med hjälp av att hälla bensin vid boet, men långt ifrån alltid. Jag kan dock tycka att grythundarna då bör användas för att gå in och störa ut grävlingarna, istället för att skjuta dem.

Anlagsprovet är ju dock även till för räv, räven lämpar sig dock inte som provdjur då det påvisar alldeles för mycket stress. Grävlingar får man ju ha som tamdjur för att de är så anpassningsbara.

Jag tycker att du ska åka och titta på ett test någon gång och bilda dig en uppfattning. Åtminstone där jag körde tycker jag att det inte alls var särskilt dramatiskt.

Men bara för grävlingen är skyddad så måste det ju inte vara ett bra sätt, bara för det finns sämre alternativ!

Frågan är vad man ska göra istället? Man gör ju anlagsproven dels för att se om hunden är jaktdulig, men även för att se att hunden ställer djuret på ett balanserat sätt. Har man en hund som går in och hänger i gallret och verkar vilja döda grävlingen (på tok för mycket skärpa) så bör inte hunden användas då det är farligt för både vilt och hund. Har du en hund som inte pallar trycket kan det också ge problem när hunden väl är nere i grytet. Det vore trist att inse dessa saker när hunden redan är nere och möter "bytet".

Personligen gillar jag inte spadjakt, att hunden får spränga (driva ut) djuret ser jag dock som okej i de fall där tex någons hus kan totalförstöras om man inte gör det.

Varför jagar man grävling? För nöjes skull?

Jag känner ingen som jagar grävling för nöjes skull. Ansvariga jägare jagar inte för "nöjes" skull, sedan blir självklart jakten ett slags "nöje", men grundtanken bör absolut inte vara det. Det måste ju finnas en anledning till att vi jagar och för mig kan inte det bara vara "nöje".

För mig är grävlingen ett skadedjur, under en period. När säden mognar/är mogen så kan de förstöra mycket och här hos oss jagas de då precis som vi också jagar vildsvin som med ställer till med skador i grödor. Sedan finns även aspekten som MrsScabtree tar upp, att de underminerar hus etc.

Jag kan tycka att all slags träning med levande vilt, såsom grytträning, vildsvin/hjort/björn etc. i hägn osv. inte alltid är rättvis och schysst mot det vilda, men det får ju också ställas i relation till all den skada som kan ske på viltet och hundarna om vi inte skulle tränat först. Sedan är det svårt att se hur träningen skulle kunna bli annorlunda...

Är helt medveten om ovanstående, håller dock inte alls med.
Johan Beck Friis uttalar sig dessvärre ofta om sådant han inte vet något om eller har sett
, även om jag kan tycka att han är vettig på andra sett.

För något år sedan förfasade han sig över att man gav hundar BARF, jag hade en lång maildialog med honom om det och det var ganska uppenbart att han tyckte utan att ha bakgrund.

Sedan kan jag som sagt förstå att folk har åsikter om det. Jag själv äter inte kött och har åsikter om det och hur köttdjur behandlas.

Tänka sig! Jag har i min naivitet föreställt mig att Johan Beck Friis talar för oss alla, eller i varje fall majoriteten av Veterinärförbundets medlemmar och inte att han har något slags personligt åsiktsutbyte med berörda myndigheter.

Vad beträffar grävlingens situation vid träning, vad vet vi om hur en grävling tänker, den kanske tycker det är en festlig grej att sitta bakom galler och reta en fiende - eller den kanske har dödsskräck för den kan ju inte gärna veta att gallret håller.

Är helt medveten om ovanstående, håller dock inte alls med.

Vad håller du inte alls med om?

Jag som jägare håller absolut med om att grytjakt som sådan är en onödig jaktform iom att det finns många mycket bättre alternativ. Vaktjakt vid gryt är till och med mer effektiv och mycket enklare än spadjakt. Jakt med ställande hund på grävling nattetid lika så. Grytjakt känns mycket som en principsak, "vad ska vi ha terriers till annars?".

Att använda sprängare under hus, visst. Men man kan lika gärna sätta upp en liten koja och vakta med hagelbössan.

Det gör han nog, som jag skrev har han dock även uttalat sig på liknande vis "för hela veterinärförbundet" när det kom till att ge hundar biologiskt rå anpassad föda. Han ansåg att det var en oerhörd risk. Vi hade en maildialog om det och jag tyckte att det var uppenbart att han (vet.förbundet?) alls visste dels vad barf innefattade. Efter det har jag haft oerhört svårt för att ta dessa uttalandet helt på allvar. Det gäller dock inte alla fall. Min poäng är att man måste veta något om det man uttalar sig om, jag tycker att så mycket verkar baseras på fördomar.

Ja dels skrivs det att två djur hetsas mot varandra, vilket är ett direkt faktafel. Hundarna ställer bytet (eller driver ut det) precis som andra typer av jakthundar. Förvisso ställs bytet ofta i sitt bo, varför jag föredrar sprängning.
Man föreslår även att djuren istället ska jagas med burfällor, på vilket sätt skulle det vara mycket bättre? Jag själv tycker att den formen av jakt är förkastlig.

Gällande skador på hundarna så förekommer de absolut, precis som vid vildsvinsjakt som är ovan jord. Det är i stort sett lika vanligt och beror oftast på att hundarna går in med för mycket skärpa. Jag är ingen expert, men medger att jag uppfattar det som att en del jägare roas av att de har en "galen jävel" till jakthund som de inte är sena att använda och hetsa. Har du läst i forumen på facebook gällande grythundar? Något säger mig att de som står för de flesta av dessa skador är nöjesjägare. Där ligger problemet, inte i jaktformen i sig. Jag tycker dock precis som många andra att spadjakt är onödig, vilket jag ju även skrev tidigare.

Förbättringsförslagen avseende konstgryten tycker jag däremot är väldigt bra, dessa ställer jag mig helt bakom.

*kl*

Personligen tycker jag inte om grytjakt, jag tycker inte att djuren ges en ärlig chans att komma undan som de har vid vanlig jakt. Precis som Squarepants skriver är det dessutom betydligt mer effektivt att jaga med ställande hund eller via vakjakt. Min pojkväns farbror har skjutit 5 grävlingar för sin jämte den senaste veckan tex. Gott om grävling ger tyvärr inga viare resultat på havreåkern när det är dags att skörda.

KL
Hörde på Naturmorgon i P1 häromdagen om igelkottar, en av anledningarna till att beståndet sjunkit väldigt är bl a att grävlingsstammen är alldeles för stor, vilket i sig beror på att här inte finns tillräckligt med varg för att hålla grävlingspopulationen nere.

Vet du hur länge träningarna i Östermalma håller på?

Återigen, jag anser inte heller att hunden nödvändigtvis måste jaga i boet. Jag jagar inte själv och kommer inte att göra det heller. Jag skulle dock tycka att det vore roligt om det blev mer populärt med jagande westie alt att den blev mer en aktiv sällskapshund än dit den är på väg nu. De ska ju kunna ställa ovan jord också om de har anlagen, mig veterligen finns dock inget sådant test i dagsläget ?

Ur avelssynpunkt tycker jag att det här provet är toppen vad gäller mental utvärdering (utöver MH) för just den här rasen (som jag gärna hade fött upp), vilket också är lite av anledningen till att jag ville prova på detta.

Kul med konstgryt! Jag har provat ett par gånger både med min dansk/svenska gårdshund och med min Jack russell. De gånger jag var på grytträning så låg oftast grävlingen och sov, vilket får mig att tro att hen inte var särskilt besvärad av situationen, och till vardags levde grävlingen ett grävlingsliv i ett hängn. Jag tror inte grävlingar som används till konstgryt har det sämre än till exempel får som används till vallning.

Jag tycker också det är jätteviktigt att de testas, med tanke på utvecklingen av rasen är det verkligen toppen.

Däremot tror jag inte på själva jaktformen i sig. Jag har själv haft terrier i många år och hon fick inte gå i gryt just för skaderisken. Det är ju tyvärr inte så himla ovanligt att grythunden inte går att få upp ur grytet eller att grytet rasar... Eller ännu värre att hunden går ner i ett gryt ovetandes, behöver hjälp, men det går inte att hitta hunden.

Och när det gäller prov ovan mark - det borde man kunna lösa med hjälp av en fjärrdriven klump med ett skinn och doft på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka