Grytträning med west highland white terrier

MrsScabtree

Trådstartare
Äntligen (!) fick jag chansen att delta på en grytträning med Ian. Vi gav oss av till Östermalma för att träffa en livs levande grävling för att se om Ian tyckte att det var något. Jag hade inga särskilda förväntningar alls och grytfolket drog nog lite på smilbanden när jag kom in med min utställningstrimmade lilla puff ;)

Tji fick dom för Ian skötte sig strålande, kan inte vänta till nästa gång. Fy vad kul det är att se sin hund i sitt rätta element :)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=q-nmY7vUQIQ

Sv: Grytträning med west highland white terrier

Är grävlingen levande däri?? (Hoppas och antar ett nej, men måste fråga)

Häftigt, har aldrig tänkt på att westien är en grythund faktiskt :o

Jo, det är en levande grävling! Precis som att det är levande gris i hägn när man tränar jakthundar. Det är dock naturligtvis ett galler mellan, och grävlingen är tam och född i fångenskap. Jag som är världens blödigaste människa och inte ens äter kött tyckte inte alls att den verkade må dåligt eller var berörd, vilket var en av anledningarna till att jag åkte dit också, för att prova och se vad jag tyckte helt enkelt :)

Westien är en grythund från början, men har börjat gå över mer och mer till sällskap. Min uppfödare försöker dock förvalta jakten i dem. Ians kusin har använts praktiskt till jakt och både hans mamma och syster har godkända anlagsprov, systern kommer också att användas praktiskt.

Grytträningen är till för att dels se om hunden har anlag och hur pass "balanserad" den är. Den ska kunna ställa viltet med tillräckligt mod, men får absolut inte angripa det.

Aha, ja då kan man väl tolerera en levande grävling. Det är bra att få saker förklarade, blir så lätt när man drar förhastade slutsatser annars.

Kul att se när de utför något de är född till. :)
Har precis upplevt Finska lapphundar och hur de faller in i vallning när det erbjuds. En upplevelse att få se en tik som normalt vallar får hemma, :up:

Ja, sedan är det många som tycker att det är fel. Min uppfattning är dock inte att det är illa. Vem vet, jag kanske upplever det annorlunda längre fram , men det har jag svårt att tro :)

Tam eller ej så tror jag inte att någon grävling mår bra av att sitta instängd och bli utskälld sådär, men jag förstår ju att man måste låta hundarna öva på nåt vis.
Inget illa menat alltså, bara som jag tänker.

Häftigt! Undrar hur min cairn hade reagerat.. förmodligen blivit livrädd och sprungit åt andra hållet :D

Nej självkart är det inte som att den tycker att det är roligt. Den verkade dock väl medveten om att den är helt trygg bakom sitt galler, den verkade mest bli irriterad om hundarna blev för kaxiga.

Ingen fara i övrigt, jag förstår verkligen din åsikt och motsäger mig den inte. Det jag menar är mer att jag kände att jag kan stå för den här typen av träning, vilket jag inte trodde när jag åkte dit. :)

Tam eller ej så tror jag inte att någon grävling mår bra av att sitta instängd och bli utskälld sådär, men jag förstår ju att man måste låta hundarna öva på nåt vis.
Inget illa menat alltså, bara som jag tänker.

Det är ju samma med träning på björn, vildsvin osv. När det gäller träning med fågel är det dessutom inte alls ovanligt att hundarna tar fåglarna och biter ihjäl dem. Grävlingen är iaf skyddad.

En liten OT-fråga: Hur går det till när man tränar jakthundarna på björn..?

Jag har aldrig gjort det, men de jag vet som varit på björntester har fått släppa hunden på en björn som befinner sig bak stängsel/galler. Typ i djurparker där du då går kurs eller gör test i ordnade former.

Det är ju samma med träning på björn, vildsvin osv. När det gäller träning med fågel är det dessutom inte alls ovanligt att hundarna tar fåglarna och biter ihjäl dem. Grävlingen är iaf skyddad.

Men bara för grävlingen är skyddad så måste det ju inte vara ett bra sätt, bara för det finns sämre alternativ!

Har aldrig hört att man använder en levande instängd björn när man tränar hunden..

KL.

Varför jagar man grävling? För nöjes skull?

Jag har aldrig gjort det, men de jag vet som varit på björntester har fått släppa hunden på en björn som befinner sig bak stängsel/galler. Typ i djurparker där du då går kurs eller gör test i ordnade former.

Sitter de instängda i en trång bur då?

Men bara för grävlingen är skyddad så måste det ju inte vara ett bra sätt, bara för det finns sämre alternativ!

Har aldrig hört att man använder en levande instängd björn när man tränar hunden..

Nä, såklart inte. Men jag ville mest belysa att det finns massor av träning av den här typen.

KL.

Varför jagar man grävling? För nöjes skull?

Typ. Många påstår att de är skadedjur, men jag har extremt svårt att se att de verkligen är det, tvärtom tror jag det är ett underskattat djur. Jag minns att våra hundar tog en när jag var liten, men det är nog den enda gången jag faktiskt sett en levande grävling.. Förutom alla som ligger vid vägarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka