Grymma människor.

KungTulle

Trådstartare
Det berättades idag på lokalradion om en hundägare som hade varit ute i skogen och promenerat med sina hundar.

Plötsligt blir hundarna ivriga och nyfikna och när hundägaren går ditåt med hundarna ser denne en kartong och utanför kartongen står en tom kattmatskål.

I kartongen ligger en mager kattmamma med fem små ungar som precis öppnat ögonen.

Så hemskt, någon har alltså varit så hjärtlös och satt ut den lilla familjen i skogen!

Varför kan man inte helt enkelt avliva djuren om man inte hittar ett hem till dem??? Det är så mycket humanare.

Hundägaren tog hem katterna så de slipper i alla fall vara i skogen utan mat.

/KT

Sv: Grymma människor.

Men.. Det kostar ju pengar!!?? Man kan ju inte lägga pengar på katter :crazy:

:crazy::angel:
Tja, om man har litet pengar och inte kan betala en veterinär kan man väl hitta en jägare som kan skjuta djuret. Och kattungar är så små att de inte är svåra att avliva själv.

Även om det kanske är snällast att avliva med en veterinärs hjälp så är avlivning med jägare tusen ggr bättre än att låta djuren klara sig själva och kanske svälta ihjäl.

/kt

Vidrigt! Det är allt jag kan säga. :(
Jag förstår inte hur en så stor empatibrist kan finnas hos så många människor, för detta är inte sällsynt. Långt ifrån. :mad:

Tja, om man har litet pengar och inte kan betala en veterinär kan man väl hitta en jägare som kan skjuta djuret. Och kattungar är så små att de inte är svåra att avliva själv.

Även om det kanske är snällast att avliva med en veterinärs hjälp så är avlivning med jägare tusen ggr bättre än att låta djuren klara sig själva och kanske svälta ihjäl.

/kt

Alla känner inte jägare och vet inte hur man avlivar kattungar. Jag tror faktiskt att sånt där baseras på okunskap. Man tror att katten kommer klara sig finfint nu ute när det är varmt och finns diverse smådjur, så man tror man gör katten/katterna en sista tjänst. Absolut inget jag tycker är bra alltså, bara vad jag tror är anledningen.

Ja du det finns tyvärr idioter som inte fattar ett dugg.....
och tyvärr är inte det sista puckot född än heller.

Jag tror då inte att någon dumpar kattfamiljen i skogen för att göra dom en sista tjänst.De vill inte ha katt och kattungar och vill inte ha besvär med omplacering så ut i skogen med dom bara.
Inte vill de slå ihjäl kattungarna, då kan de få blod på sig.Avlivning hos veterinär är man inte beredd att betala och det är väldigt många som inte har en jägare i bekantskapskretsen och inte bekantas bekanta heller.Alla jägare vill väl inte skjuta friska katter heller.

Tyvärr är detta inte en engångsföreteelser, kartonger med katter hittas både i skogen och på soptippen.Ibland är kartongen igentejpad och katten/kattungarna dör innan de hittas.Förresten kan mörkertalet vara stort här, det är säkert många som aldrig hittas.

Folk ska helt enkelt ge f*n i att skaffa katt och ha den ute, om dom inte har planerat att lägga ut pengar för kastrering! Det kommer bli kattungar annars, det vet vemsomhelst.
Sen när det väl blir det så är man inte beredd att ta hand om dem?!

Tycker man ser annonser stup i kvarten om folk som säljer bondkatter för typ 10:- styck bara för att bli av med dem. Mm, hellre det än att sätta ut dem i skogen, men endå...

Faktum är att tar man hem en katt så ska man vara beredd att ta hand om den i minst 15 år framåt, oavsett vad som händer.

AAARGH!

Precis, ett "enkelt" sätt att bli av med dem...

Själv skulle jag dock inte kunna sova om jag visste att jag gjort något sådant. :crazy:

Fast just i detta fall tror jag det fixar sig för katterna, det brukar ju vara så att om man efterlyser hjälp på lokalradion så brukar en hel del folk höra av sig och ställa upp med nya hem.

/kt

Jag tänker på de katter som inte hittas i tid.

Det hade varit en hel annan sak om de ställt kartongen där den kan hittas, men mitt ute i skogen... då är man nog bra kall.

Jag blir lika förbannad varje gång jag hör sånt här!! Vore väl bättre att avliva än att låta dem svälta ihjäl!

Vad är det för sorts människor som gör detta? Det måste ju vara något rejält fel i huvudet på dessa!! Kan man sova lugnt efter att ha ställt ut dem i skogen??:eek::eek::eek:

Helt otroligt vad folk får sig till att göra -och hur lite värde katten har idag.. Skrämmande..

Problemet är vel att det är överflod på katter, djur som inte ska avlas på borde steriliseras så slipper dom den här problematiken. Har alltid haft kastrerade bondkatter i uppväksten, har nu två raskatter, också dessa steriliserade då de gjort sitt i avelen.

Folk vet att en okastrerad honkatt som får gå ut eller bor med en okastrerad hankatt kommer att få ungar men de tycker att det är för dyrt med kastrering.Även om de kan åka på dyra utlandsresor och ha råd med både det ena och andra till sig själva.

Jag tror då inte att någon dumpar kattfamiljen i skogen för att göra dom en sista tjänst.De vill inte ha katt och kattungar och vill inte ha besvär med omplacering så ut i skogen med dom bara.
Inte vill de slå ihjäl kattungarna, då kan de få blod på sig.Avlivning hos veterinär är man inte beredd att betala och det är väldigt många som inte har en jägare i bekantskapskretsen och inte bekantas bekanta heller.Alla jägare vill väl inte skjuta friska katter heller.

Tyvärr är detta inte en engångsföreteelser, kartonger med katter hittas både i skogen och på soptippen.Ibland är kartongen igentejpad och katten/kattungarna dör innan de hittas.Förresten kan mörkertalet vara stort här, det är säkert många som aldrig hittas.

Och jag har hört flera som gör detta just för att katterna "säkert klarar sig själva". Ställer man ut dom för att dom ska dö, så kostar man knappast på att ställa dit en skål mat också? Självklart är det för att bli av med katten, jag har aldrig påstått nått annat ;)

Varför ställer man dit en skål med kattmat om man tror att katten klarar sig själv?Kanske för att man råkar ha kvar en kattmatsburk.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 964
Senast: Sel
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 991
Senast: bengeten
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar