Sv: Grusbädd till uteboxar..
Åh nej, jag ångrar absolut inte mitt val av golv i boxarna, tvärtom tycker jag det är fantastiskt bra. Mina hästar har det varmt & mjukt och torrt.
Det du uppfattar som att jag ångrar mig tror jag är mitt uttalande om just gruset i den ena boxen. I den byggnad som stallet nu är byggt, var det tidigare en carport för vår ena bil. När vi hade bilen där så la vi in gruset just för att stabilisera marken en smula. Detta grus är väldigt grovt (det blev över då vi gjorde markbädden för vår avloppsbrunn), de största stenarna är flera cm i diameter.
Eftersom detta är så pass grovt så går det inte att padda ihop det för att få en stadig grund, så egentligen skulle jag nog tagit bort det innan jag anla permanentbädden. Som det är nu så är det alltså väldigt lätt att pålle (eller jag själv) gräver upp dessa stenar om vi inte är lite försiktig. Ett dräneringslager bör nog vara av ett ngt smidigare grus än det jag nu råkar ha i min box alltså, och dessutom är nog ett paddat bärlager ett måste för att undvika de värsta "grävolyckorna"
Själva mitt jordgolv är så pass väldränerat av sig själv, så jag har inga problem med avrinningen av urinen, trots att jag har en pålle som kissar floder så fort han kommer in. Därför är inte ett dräneringslager av nödvändighet hos just mig, men är du osäker över din mark så gör ett enkelt test med en vattenslang så får du ju se hur ditt boxgolv ter sig vid en ev mästerpinkare till hyresgäst
Jag kan utifrån min ringa erfarenhet rekommendera just jordgolv i en box