Centaur

Trådstartare
...på enklaste och rimligaste sätt..

Har en liten vägstump, typ 10 meter, från vägen till ridbanan som har blivit helt sönderkörd nu som det varit så vått. Vilket betyder att det inte går att ta sig ut och harva banan. :crazy: Har lagt massa sten, plankar och annars allt vi kunde komma på i hjulspåren men det skvätter bara undan.

Har ni några förslag på hur man kan fixa detta?? Räcker det med att kasta på ett lass med grov grus eller kommer det försvinna ner i marken?

Sv: Grusa

Det kommer ju försvinna ner så småningom. Det bästa är ju att gräva bort, lägga matta och grusa ovanpå det för ett hållbart resultat.

Ska man göre en ordentlig körväg så får man börja från början. Nu vet jag inte riktigt hur den är hos er men är det riktigt illa för man börja med att dränera. Är det mark normal beskaffenhet så lägger man ett bärlager på allt från 0,5 - 2 dm som betsår av grövre sten/grus. Allt beroende på markens egen bärighet. Sedan ska detta sätta sig under en tid då man kör över som vanligt tills det packar sig. När det satt sig så fyller man på med nästa lager som blir den nya ytan. Detta lager är finare grus än det första. När det är på plats och har satt sig så får man sköta det genom att jämna till det då och med t ex en vägskrapa eller vägsladd.

vet inte om jag skulle kalla det en körväg, mer än att det ska gå att ta sig fram där med min 4WD varannan vecka för att slätdra/harva banan?

Se då till att först få schaktat av det som blir sörjigt. Om det är vanligt att blir så där kan du behöva dränera också för annars kommer det bara bli likadant igen snart.
När du gjort det är det lönt att fylla på igen då med någon form av grus eller stenmjöl.

Hur bra väg du än ska göra så använd duk under det som läggs på annars kommer du att få göra om det igen nästa år.

Om det varit okej annars år ut o år in så kan du lägga på makadam, tycker jag, men visst är det alltid bättre med markduk innan. Det är dock dyrt, tror ca 250 spänn metern, de är väl tre meter breda. Har funderat på att köpa det o klippa ut o lägga i värsta spåren o sen makadam över, men hittils inte kommit till skott. På vår väg lade de först 32 makadam o sen 16 vill jag minnas. Bra med grövre i botten för dräneringen.

Liknande trådar

Ridning Hej! vi håller på att göra en enklare padock :) Vi har grävt upp en plan på en lägda ( 20X40 meter) eller ja inte grävt men fixat med...
Svar
1
· Visningar
989
Senast: Fjordhast
·
J
Träning I september köpte jag en häst. Jag visste inte vilken häst jag ville ha, var öppen för alla förslag, men jag ville iallafall ha en...
2
Svar
25
· Visningar
2 513
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 276
Senast: Bonnielove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023