Grusa upp, dränera utanför ligghall

sassiball

Trådstartare
Vad är det för typ av grus, makadam man ska ha? Området som måste fixas är ca 10 * 5 m. Tänkte skala bort ca 30 cm matjord, under den finns sand. Men vad ska jag sen lägga för typ av grus på det?

Sv: Grusa upp, dränera utanför ligghall

Lägg en duk/vira innan du lägger på gruset, annars är allt grus borta inom något år.
På duken, ett rejält lager med makadam, säkert någon som har koll på storleken här på forumet, hemma har pappa koll :o

Ok, tack för svaret. Var köper man sådan duk? Har läst många trådar om det men aldrig sett det i handeln? Kan bero på att jag inte letat eller frågat efter det :angel:

Jag köper tunn beg vira från pappersbruket, men i handeln ska du någ leta efter vägduk. Sådan vit duk man lägger under bärlaget när man bygger vägar. Större bygghandlare, kanske?

Jag ska höra mig för. Måste jag ha duk under även om det är sandgjord? Trodde mest man behövde det vid lergjord..

Det är klart att sandjord är bättre än lera. Vi har lagt duk hos oss trots sandjord. Det håller många fler år då.

vi grävde grunda diken framför ligghallen och sedan la vi dräneringsrör i som är omvirade av fiberdukar. sedan la vi vägmatta och på det singel. Blev kanon!!!!

På ligghallen som byggs av svärfar, far och sambo just nu på nya gården har vi valt att ha en fiberduk (faktiskt köp på beijer) och sedan la vi singel på. får hoppas det funkar. däremot har vi valt inför den stora ligghallen som skall göras på något kletigare jord valt att lägga byggmaterial (sönder slaget tegel osv.) underst, sedan fiberduk och något större korn än singel.

var fick ni fatt i byggmaterial? Hur långt ner grävde ni bort den gamla matjorden? och hur tjockt lager av byggmaterial, resp singel ? kan man ha makadam i stället för byggmaterial om man inte får fatt i det?

sambons bästa kompis jobbar på en rivnings firma. men det är bara att ringa och kolla med någon firma i närheten. ingen aning faktiskt om det funkar, vi har bara andvänt byggmaterial :) vi grävde ur ca en halvmeter med allt. men det var VÄLDIGT blött längst upp.

singel köpte vi på en grus upplaga, men vet även att det går att köpa i mindre säckar på tex. bygg mex i karlstad.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 321
Senast: Masqueradee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II