Grus på grässvål?

FlipTheFrog

Trådstartare
Har en gräsridbana i hagen som fungerar mycket bra så länge det är torrt. Det är sandjord och väldränerat, men just när det har regnat så blir det ju lite slirigt...

Är det någon som har provat att "toppdressa" sin gräsridbana med grus?

Hur gjorde ni i så fall (mängd? stl på grus? skötsel?) och hur blev resultatet?

Eller nån som har någon hypotes - bu eller bä?
 
Japp, jag har gjort precis så :up:.
Vi lade på ca 5 cm av 0.8-grus. Det blev riktigt bra!
Banan är nu använd i ca 3 år och ja - det växer igenom spridda skurar av ogräs och gräs även fast vi sladdar och ogräsrensar ibland :p men för min del gör det inget eftersom tanken var just att toppdressa bort det sliriga vid regn, och det har det gjort över förväntan.
Banan används av ett ekipage/dag om jag slår ut det på mig och min medryttare.
Det är inte läge än på långa vägar att lägga på ytterligare grus (som jag var orolig för), den är i mycket bra skick.
 
Marken är gammal sjöbotten, så det är sandjord med betoning på sand. Den är väldigt bra dränerande av egen kraft, så vi har inte gjort något extra dränage.
Ingen markberedning gjordes, men så hade jag använt den delen av åkern som ridbana i många år och ogräsröjt lite då och då och underhållssladdat (lika som jag gör nu).
Jag har heller inte lagt något för att hålla kvar sanden, men det var ett test av lathet som visade sig gå hem... :angel:
Summa summarum så gjorde jag faktiskt inget extra alls, utan bara lade på gruset rakt av och det har fungerat bra tycker jag.
 
Tack igen! Det inger hopp! Vår botten är gammal havsbotten tror jag, ren sand en liten bit ner. En sista fråga, sen ska jag sluta trackassera dig: Ungfär hur mycket (i ton) la du ut?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 760
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 691
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Vi har väldränerad sandjord (ett par dm, under det ren sand och ingen sten) hos oss i alldeles platta hagar och har börjat fundera på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 239
Senast: Martina_m
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 029
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp