Grundvaccinering?

C

caballera

Är det nya regler när det gäller grundvaccinering av katt? Behöver man bara ge 1 injektion till vuxna katter för att de ska få ett fullvärdigt skydd och sen revaccinera vart annat år?

Men för kattungar gäller väl fortfarande 2 injektioner med 3-4 veckor emellan?

Är detta försäkringsbolagens regler eller gäller de också på nationell och internationell utställning?

Sv: Grundvaccinering?

Ska man ställa ut är det säkrast att ge två injektioner, och använder man avdödat vaccin ska man alltid ge två injektioner oavsett om det är en vuxen eller unge.

Hur försäkringsbolagen ställer sig vet jag inte, jag tror att de både accepterar vaccintillverkarnas rekommendationer och vaccination enligt utställningsregler (de flesta vaccintillverkare rekommenderar ju tätare intervall).

Kan tillägga att en katt som ska ställas ut hade jag alltid gett två som grund och booster efter ett år. Då har man täckt ev. norska regler (egentligen har de samma regler som vi har, men vad hjälper det om personen i dörren har bestämt sig för att det krävs en booster).

Det krävs inte speciellt många utställningar innan man måste ge sig utomlands med katt.

Fast enligt Eva Porat, domare och ordf i Nerikes kattklubb så har Norge ändrat sig och ska släppa in oss svenskar som inte boostat våra katter. Fanns en tråd om det på SKS.

Problemet är väl att alla "dörrvakter" inte blivit informerade om det.

Synd att inte bli insläppt när man åkt långt bara för en sån enkel sak som en spruta. För mig spelar det iofs ingen roll, jag använder ju Pure-Vax och då står det en vaccination varje år (även om det inte är kombivaccin :devil: )

Det är samma sak som rabiesreglerna. EU har bestämt att nationella godkännanden ska gälla över hela EU, dvs är ett vaccin godkänt för treårsintervall i Sverige är det också ok att åka på det över hela EU, trots att de lokala reglerna för samma vaccin kan vara annorlunda. Tyvärr hjälper inte det när man står i tullen och inte blir insläppt-dumt att chansa. (För oss som bara åker inom norra europa går det ju bra, här är regeladministrationen lite effektivare...)

Kattpestdelen räcker i regel med en grund och sedan vartannat-varttredje år, medans snuvan kräver 2 grund och årlig booster.

Men utställningsreglerna kräver fortfarande pestvaccination vartannat år eftersom de är anpassade efter enbart kombivaccin :mad:

Man skulle ju tycka att de skulle gå efter tillverkarens
uppgifter om hållbarhet, men byråkratin är väl långsam.

Ja, jag har frågat sverak och fick ett svar om att det är en motionsfråga som dessutom måste gå igenom på FIFés GF. (Med den underförstådda attityden: "du kan inte göra något åt det så följ reglerna och var tyst"...)

Ibland tycker jag väldigt illa om sverak som förbund.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 404
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar